Rodearse de otras empresas internacionalizadas: ¿una condición para salir al exterior? / Being surrounded by other companies internationalised: a condition to go abroad?

Authors

Abstract

¿Qué efecto puede tener en una empresa el estar localizada cerca de otras empresas que están internacionalizadas? ¿Existe un efecto positivo por estar localizado cerca de exportadores regulares o de empresas internacionalizadas? Para responder a estas cuestiones debemos entender el fenómeno económico del “desbordamiento del conocimiento” (más conocido por su término en inglés, knowledge spillovers). En este trabajo se estudia dicho fenómeno y los resultados muestran el impacto que el mismo tiene en la internacionalización tanto de las empresas en general como de las empresas de reciente creación.

What effect can have on a company the fact of being located close to other companies that are internationalised? Is there a positive effect of locating nearby regular exporters or internationalized companies? To answer these questions, the economic phenomenon of “knowledge Spillovers” must be understood. We studied it in this paper and results show their impact on firms’ and new ventures’ internationalisation. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acs, Z.J., Audretsch, D.B., & Feldman, M. (1994). R&D Spillovers and Recipient Firm Size. The Review of Economics and Statistics, 76(2), 336–340.

Cavusgil, S.T., & Knight, G. (2015). The born global firm: An entrepreneurial and capabilities perspective on early and rapid internationalization. Journal of International Business Studies, 46(1), 3–16.

De Clercq, D., Hessels, J., & van Stel, A. (2008). Knowledge Spillovers and NVs’ Export Orientation. Small Business Economics, 31, 283–303.

Fernhaber, S.A., & Li, D. (2013). International Exposure through Network Relations: Implications for New Venture Internationalization. Journal of Business Venturing, 28(2), 316–334.

Fletcher, D., & Harris, S. (2012). Knowledge Acquisition for the Internationalization of the Smaller Firm: Content and Sources. International Business Review, 21, 631–647.

Gabrielsson, M., Kirpalani, V.H.M., Dimitratos, P., Solberg, C.A., & Zucchella, A. (2008). Born Globals: Propositions to Help Advance the Theory. International Business Review, 17(4), 385–401.

Kuemmerle, W. (2002). Home Base and Knowledge Management in International Ventures. Journal of Business Venturing, 17, 99–122.

Published

2017-10-06

Issue

Section

Artículos