Emprendimiento e Internacionalización: cómo tomar decisiones acertadas / Entrepreneurship and Internationalisation: How to make wise decisions / DOI: 10.20420/eni.2016.124

Autores

  • Miguel González-Loureiro Universidad de Vigo & Visiting Scholar CIICESI, Politécnico de Porto
  • Bozidar Vlacic Universidad de Vigo

Resumo

El emprendimiento internacional implica explorar y explotar oportunidades en mercados internacionales. Este comportamiento está fuertemente influido por la percepción que empresarios y directivos tienen del entorno. Dicha percepción es la primera fase del proceso que da lugar a la decisión. Esta percepción depende de cómo dichos individuos conocen, cómo saben lo que saben, esto es, su cognición. Así, la selección del patrón de internacionalización (cuándo, dónde, cómo, con qué velocidad) está influida por el estilo cognitivo de los decisores. Profundizamos aquí sobre este proceso desde los avances en neurociencia y sobre cómo puede ayudar a tomar mejores decisiones sobre internacionalización.

International entrepreneurship entails exploration and exploitation of opportunities in foreign markets. This behaviour is strongly influenced by the entrepreneur’s and manager’s perception of the environment. Perception is the first stage of the decision-making process. So that perception depends on how individuals know what they know, i.e., their cognition. Thus, the choice of a pattern of internationalisation (when, to where, how, how fast) is influenced by the decision-maker’s style. In this paper, we dig deeper on this process from neuroscience evolving research and provide a reflection on this can help make wise decisions when it comes to internationalisation.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

Akinci, C., & Sadler‐Smith, E. (2012). Intuition in management research: A historical review. International Journal of Management Reviews, 14(1), 104-122.

Dijksterhuis, A., Bos, M. W., Nordgren, L. F., & Van Baaren, R. B. (2006). On making the right choice: The deliberation-without-attention effect. Science, 311(5763), 1005-1007.

Evans, J. S. B., & Stanovich, K. E. (2013). Dual-process theories of higher cognition advancing the debate. Perspectives on Psychological Science, 8(3), 223-241.

Fellows, L. K. (2004). The cognitive neuroscience of human decision making: a review and conceptual framework. Behavioral and Cognitive Neuroscience Reviews, 3(3), 159-172.

Frederick, S. (2005). Cognitive reflection and decision making. The Journal of Economic Perspectives, 19(4), 25-42.

Kozhevnikov, M. (2007). Cognitive styles in the context of modern psychology: toward an integrated framework of cognitive style. Psychological Bulletin, 133(3), 464-481.

Maitland, E., & Sammartino, A. (2015). Managerial cognition and internationalization. Journal of International Business Studies, 46(7), 733-760.

Publicado

2017-02-16

Edição

Secção

Artículos