Percepciones de los estudiantes de español sobre la creación de un curso para la carrera de comunicación

Autores/as

  • Edgar Mauricio Vargas Blanco New Mexico Highlands University
  • Kenny Montgomery New Braunfels ISD

Palabras clave:

Houston, motivaciones lingüísticas, español de las profesiones, métodos cualitativos y cuantitativos, currículo

Resumen

El siguiente estudio describe las percepciones de los estudiantes de cursos de español como lengua extranjera sobre la creación de cursos de español con fines específicos (EFE) o español para las profesiones, específicamente para la carrera de comunicación en la Universidad de Houston en los Estados Unidos. Con el uso de métodos cualitativos y cualitativos se entrevistaron 60 estudiantes del área de comunicación para reconocer el interés de los participantes en un curso enfocado en su carrera y sobre los contenidos de este. Los resultados mostraron que un 88 % de los participants están interesados en tomar cursos de EFE porque lo ven como una necesidad en la ciudad de Houston y en Los Estados Unidos. Dentro de sus motivaciones principales están: mejorar oportunidades de trabajo, obtener créditos para su carrera y comunicarse con hispanos en la ciudad. Con respecto al contenido del curso, los encuestados afirmaron que desean recibir un vocabulario enfocado en lo que estudian, conocer los detalles culturales relacionados con la carrera y tener acceso a ejercicios donde mejoren sus habilidades interpersonales.

 

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Edgar Mauricio Vargas Blanco, New Mexico Highlands University

Edgar M. Vargas Blanco holds a Ph.D. is an Assistant Professor of Hispanic Linguistics and the Director of the Language Learning Center at New Mexico Highlands University.  He teaches classes in second and Heritage language, Spanish for the professions, linguistics, and translation. His research interests are Heritage language teaching and sociolinguistics. He has published articles and pedagogical materials in international and American publishers. He is working on a book on Parents’ Strategies to maintain the Heritage language in the USA. His latest achievement was to participate in a Fulbright project to Central Asia during the summer of 2018.

Kenny Montgomery, New Braunfels ISD

Kenny Montgomery holds a Ph.D. in Hispanic Linguistics from the University of Houston and she is a current Spanish and French instructor at New Braunfels ISD.  She was born in Venezuela where she started her studies in Modern Languages at the University of Zulia. Her field of research deals with Spanish language acquisition and development in the USA. She earned a B.A. in Spanish and French, as well as an M.A in Spanish Linguistics at the University of Texas-Pan American. She has been an international and visiting student at the University of Sorbonne in Paris, France, and at The University of Laval in Québec, Canada.  She has fifteen years of experience as a high school French and Spanish teacher and four years of experience as a Spanish and French professor at the university level in South Texas.

Citas

Abbot, A. & Lear, D. (2010) ‘Marketing business Languages: Teaching students to value and promote their coursework”, Global Business Languages: Vol. 15, Article 2. Disponible en: http//docs.lib.purdue.edu/gbl/vol15/iss1/2

Alonso, C. (2006) "Spanish: The foreign national language." ADFL Bulletin 37.2-3: 15-15-20. Linguistics and Language Behavior Abstracts (LLBA).

Beaudrie, S., Ducar, C., & Relaño-Pastor, A.M. (2009).Curricular perspectives in the heritage language context: Assessing culture and identity. Language, Culture and Curriculum, 22 (2), 157-174.

Beaudrie, S. & Fairclough, M. (2012). Spanish as a heritage language in the United States: The state of the field. Washington, DC: Georgetown University Press.

Belcher, D. (2006). “English for specific purposes: Teaching to perceived needs and imagined futures in worlds of work, study, and everyday life.” TESOL Quarterly 40 (1): 133–56.

Chia, H.U., Johnson, R., Chia, H.L., & Olive, F. (1999). English for college students in Taiwan: A study of perceptions of English needs in a medical context. English for Specific Purposes, 18(2), 107–119.

https://doi.org/10.1016/S0889-4906(97)00052-5

Gardner, R. (1985) Social psychology and second language learning: The role of attitudes and motivation. London: Edward Arnold.

Gómez, J. (2001). La enseñanza: Aprendizaje del español con fines específicos. Madrid: Ed. Edinumen.

Pheils, P. B., & Naledi, M. S. (2009) Communicating with Latino patients. Journal of Nursing Education. September 2009;48(9):515-518. Available from: CINAHL Plus with Full Text, Ipswich, MA.

Grose, C. U., & Voght, G. (1991). The evolution of languages for specific purposes in the United States. The Modern Language Journal. 75, 181-195.

Lafford, B.; Abbot, A., & Lear, D. (2014) Spanish in the professions and in the community in the US, Journal of Spanish Language Teaching, 1:2, 171 186, DOI: 10.1080/23247797.2014.970361.

Lear, D. (2005). Spanish for working medical professionals: Linguistic needs. Foreign Language Annals 38: 223-235.

Long, M. K. (2017). Introduction: LSP studies and the creation of translingual and transcultural competence. Language for specific purposes: Trends in curriculum development, Georgetown University Press, Washington, D.C., 2017, pp. 112. JSTOR, www.jstor.org/stable/j.ctt1ps3169.6.

Long, M. K., & Uscinski, I. (2012). Evolution of languages for specific purposes programs in the United States: 1990-2011. Modern Language Journal, 96, 173-189.

Silva-Corvalán, C., & Enrique-Arias, A. (2001). Sociolingüística y pragmática del español. Washington, D.C: Georgetown University Press.

Upton, T. A. (2012). “LSP at 50: Looking Back, Looking Forward.” Iberica 23: 9–28.

Van Lier, L. (2004). The ecology and semiotics of language learning. New York: Kluwer Academic.

Vargas Blanco, E. M. (2018). Actitudes lingüísticas de padres y madres en familias colombianas y mexicanas en Houston: un estudio cualitativo. Forma y Función, [S.l.], v. 31, n.1, p. 155-181, ene. 2018. ISSN 2256-5464 Disponible en: https://revistas.unal.edu.co/index.php/formayfuncion/article/view/70446/64990

Vendryes, J. (1929). Le langage. Introduction linguistique a l’histoire. Paris: La Renaissance.

Descargas

Publicado

2019-06-29

Cómo citar

Vargas Blanco, E. M., & Montgomery, K. (2019). Percepciones de los estudiantes de español sobre la creación de un curso para la carrera de comunicación. Revista De Lenguas Para Fines Específicos, 25(1), 127–140. Recuperado a partir de https://ojsspdc.ulpgc.es/ojs/index.php/LFE/article/view/1006