Ideologías lingüísticas sobre el estándar y las variantes regionales del español en dos textos escolares se-cundarios

Autores/as

  • Susana de los Heros University of Rhode Island

Palabras clave:

critical discourse analysis, regional varieties, Peruvian Spanish, education, hidden curriculum.

Resumen

From a linguistic point of view, all languages and language varieties serve equally well for communication purposes. However, a number of interconnected language ideologies, assert the superiority of the Standard(s) over all other varieties (Siegel 2006). Given that the Diseño Curricular Nacional Peruano (2005) states its desire to promote respect for language varieties but in an ambivalent way, the present study utilizes CDA to examine the manifestation of language ideologies about language variation, and the value and use of standard and regional dialects of Spanish in two first-year high school textbooks: Talento and Voces. It does so by examining both the content material and the way it is expressed in the text (i.e., word, verbal and mood selections) to determine whether there is a hidden curriculum (Martin Rojo 2000). Linguistic analysis of the texture will reveal whether there is a positive or a prescriptive view of language variation/Spanish regional dialects. Additionally, the two books will be compared so as to determine if the text selected by the Ministerio de Educación better fits the description of the curriculum. 

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

Althusser, Louis. (1977). Lenin and Philosophy and Other Essays. London: New Left

Books.

Bordieu, P. (1991). Language and Symbolic Power. Harvard University Press: USA.

Cameron, D. (2003). «Gender and language ideologies». En: J. Holmes y M. Meyerhoff (Eds.) Handbook of language and gender (pp. 447-467). Australia/UK /US: Blackwell.

Cerrón Palomino, R. (2003). Castellano Andino. Lima: Pontificia Universidad Cató- lica del Perú.

Coral, K y Peréz, J. (2004). Manual de Gramática del Castellano. Lima: GTZ (German Cooperación Agency) / PROEDUCA.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN/DINEIP/DINESST. 2005. Diseño Curricular Nacional Peruano.

Lima: GTZ/ (German Cooperación Agency) PROEDUCA, also: @ http:/www.minedu.gob.pe/dinesst/2004/indnormas.htm

Escobar, A. M. (2000). Contacto Social y Lingüístico: el Español en Contacto con el Quechua en el Perú . Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú.

Fairclough, N. (1995). Critical Discourse Analysis. London: Longman.

Fairclough, N. (2003). Analyzing Discourse. London/New York: Routledge.

Godenzzi, J. C. (?)«La educación intercultural bilingüe de los pueblos indígenas en el Perú». Retrieved 28 January, 2007, from http://www.sit.edu/publications/docs/ops04peru.pdf

GTZ (German Cooperación Agency). (2005). Los Castellanos del Perú. Documentary video.

Heros (de los) Susana (1999). «Prestigio abierto y encubierto: las actitudes hacia las variantes del castellano hablado en el Perú». Revista de Humanidades de la Universidad Tecnológica de Monterrey. 6. 13-44.

Heros (de los) Susana. «Linguistic pluralism or prescriptivism? A CDA of lan- guage ideologies in Talento, Perú’s official textbook for the first-year of high school». (submitted for publication).

Kroskrity, P. (2004). «Language ideologies». En: A. Duranti (Ed.), A Companion to Linguistic Anthropology (pp. 496-514). New York: Blackwell.

Martín Rojo, L. et al. (2003). ¿Asimilar o Integrar? Dilemas ante el Multilingüismo en las Aulas. Madrid: CIDE.

Ministerio de Educación. (2005). Ley general de Educación No 28044 y sus Reglamen- tos. Lima: GTZ (German Cooperación Agency)/ PROEDUCA.

Purvis , T. & Hunt A. (1993). «Discourse, ideology, ideology discourse, ideol- ogy...» The British Journal de Sociology (44) 3, 373-499.

Rivarola, J. L. (1990). La Formación Lingüística de Hispanoamérica. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú.

Siegel, J. (2006). «Language ideologies and education of speakers of marginalized language varieties: adopting a critical awareness approach». Language and Education (17) 157-174.

Schieffelin, B. Woolard, K & Kroskrity P. (1998). Language Ideologies. Practice and Theory. New York: Oxford University Press.

Valle (del), J. & Stheeman, L. G. (2004). La Batalla del Idioma. Madrid: Vervuert. Van Dijk, T. A. (2000). Ideología: Una Aproximación Multidisciplinaria. Barcelona:

Gedisa.

Van Dijk, T. A. (2003). Ideología y Discurso. Barcelona: Ariel. Wiesse, J. (2006). «Qué Castellano Enseñar». Coiné (VI) 5. 1-4.

Zavala, V. et. al. (2005). Hacia la Construcción de un Proceso Educativo Intercultural: Elementos para el Debate. Lima: Ministerio de Educación/ DINFOCAD/PRO- EDUCA/GTZ.

Descargas

Publicado

2008-06-02

Cómo citar

de los Heros, S. (2008). Ideologías lingüísticas sobre el estándar y las variantes regionales del español en dos textos escolares se-cundarios. Revista De Lenguas Para Fines Específicos, 14, 93–126. Recuperado a partir de https://ojsspdc.ulpgc.es/ojs/index.php/LFE/article/view/144