Teaching Spanish for Specific Purposes in the occupational field of health sciences

Authors

  • Alejandro Elizondo Romero Universidad Veracruzana/ Universidad Anáhuac Veracruz

Keywords:

didactics of foreign languages, Spanish for professional purposes, ESL, medical Spanish, specialised languages

Abstract

This article describes the importance of teaching Spanish for specific purposes focused within the context of the health sciences and its relevance for employment in the United States. First, the characteristics of teaching for specific purposes, the concept of specialty languages and its differences with traditional foreign language teaching are presented. Subsequently, the place that Spanish occupies at the international level in various aspects of economic and cultural life, such as international trade, diplomacy and health services, among others, is presented, as well as its undisputed place as the second language of use in the United States. Finally, the above is illustrated by describing the operation of the Medical Spanish and Global Health program taught at the Universidad Anahuac-Veracruz in Mexico to U.S. medical students as well as the perspectives of the program's graduates through a series of interviews.

Downloads

Download data is not yet available.

References

American Council on the Teaching of Foreign Languages (ACTFL) (2022) Oral Proficiency Interview (OPI) Description <https://www.actfl.org/assessment-research-and-development/actfl-assessments/actfl-postsecondary-assessments/oral-proficiency-interview-opi> [14/01/2023]

Acosta Corte, Á. (2013). La adquisición y el desarrollo lingüístico de los hablantes de herencia de español: Un estudio de caso basado en la investigación-acción en el aula. Revista Nebrija de Lingüística Aplicada 13.

Aguirre B., Sánchez J. y Santos I. (2012) ‘La enseñanza-aprendizaje del español para fines específicos: marco general’, in S. Robles Ávila & J. Sánchez Lobato Teoría y práctica de la enseñanza-aprendizaje del español para fines específicos. (pp. 13-38) España: Universidad de Málaga.

Byrne, P. S. and Long B. E. L. (1976). Doctors Talking to Patients: A Study of the Verbal Behaviour of General Practitioners Consulting in their Surgeries. Exeter: Royal College of General Practitioners

Cabré, Ma. T. and Gómez Enterría J. (2006) La enseñanza de los lenguajes de especialidad. La simulación global. Madrid: Gredos.

Fernández Vítores, D. (2014) El español en el sistema de las Naciones Unidas. <https://cervantesobservatorio.fas.harvard.edu/sites/default/files/004_informes_dfv_espanol_sistema-nu.pdf > [20/12/2022]

Instituto Cervantes (2022) El español: Una lengua viva. Informe 2022 https://cvc.cervantes.es/lengua/espanol_lengua_viva/pdf/espanol_lengua_viva_2022.pdf [14/12/2022]

Instituto Cervantes (2002)Marco Común europeo de referencia para las lenguas: Aprendizaje, enseñanza, evaluación. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/marco/default.htm [10/01/2023]

Jiménez Jiménez, J. C. (2009), El poder de compra del español en el mundo, Revista de Occidente, 335, 21-36.

Jones, Rodney H. (2015) Discourse and health communication in D. Schiffrin et al (Eds.) The handbook of discourse análisis (pp. 841-857) West Sussex: John Wiley & Sons.

Rodríguez-Piñero Alcalá A. y García Antuña M. (2009) Lenguas de especialidad y lenguas para fines específicos: Precisiones terminológicas y conceptuales e implicaciones didácticas in Instituto Cervantes Actas del XX Congreso Internacional de la Asociación para la Enseñanza del Español como Lengua Extranjera (ASELE), V. 2. (pp. 907-932). España: Instituto Cervantes.

Shifko, Peter. (2001) ¿Existen las lenguas de especialidad? in M. Bargalló et all. (Eds.) Las lenguas de especialidad y su didáctica, (pp. 21-29) Tarragona: Universidad Rovira et Virgili.

ten Have, P. (1989). The consultation as a genre. In B. Torode (Ed.), Text and Talk as Social Practice (pp. 115-135) Dordrecht: Foris Publications.

Published

2024-06-30

How to Cite

Elizondo Romero, A. (2024). Teaching Spanish for Specific Purposes in the occupational field of health sciences. Revista De Lenguas Para Fines Específicos, 30, 192–211. Retrieved from https://ojsspdc.ulpgc.es/ojs/index.php/LFE/article/view/1622