The rhetorical structure of informed consent used in Spanish dental theses and dissertations

Authors

  • Oscar Alberto Morales Universidad de Los Hemisferios, Quito, Ecuador Universidad de LOs Andes, Mérida, Venezuela
  • Bexi Perdomo Universidad de Los Andes
  • Daniel Cassany Universitat Pompeu Fabra
  • André José Caldera Universidad de Los Andes
  • Jesús Reinaldo Arias Universidad de Los Andes

Keywords:

consentimiento informado, estructura retórica, tesis/trabajo de grado, análisis de género, Odontología.

Abstract

Introduction: Informed consent (IC) consists in certifying that the patient has received information about their condition, treatment  alternatives, the effects and consequences derived from the clinical procedure. Its use in the dental clinic practice has been widely investigated, but not in research. Objective: to describe the rhetorical structure of IC used in thesis and dissertations in Spanish in Latin  America  and  Spain. Method:  The  rhetorical  structure,  sections  and  movements  and  the organization  of  60  CI  documents were  analyzed,  through  genre  analysis  and  interviews with  expert informants. Results: Four successive sections were found: (a) institutional information; (b) the title informed consent; (c) body of document, which includes: (1) identification of persons involved, (2) description of the investigation, (3) statement of having received information, (4) having understood it, (5) ratification of consent; and (d) closure. Conclusions: it is suggested to include in the IC the elements and sections found in this study.

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Author Biographies

Oscar Alberto Morales, Universidad de Los Hemisferios, Quito, Ecuador Universidad de LOs Andes, Mérida, Venezuela

Profesor en la Carrera de Odontología, dictando la asignatura Herramientas digitales aplicadas a la lectrua, escritura e investigación.

Profesor jubilado de la Facultad de Odontología, Universidad de Los Andes, Mérida, Venezuela

Bexi Perdomo, Universidad de Los Andes

Magíster, Profesra de Inglés con propósitos espeecíficos, Facultad de Odontología

Daniel Cassany, Universitat Pompeu Fabra

Doctor, Profesor Titular, Departamento de Ciencias del Lenguaje

André José Caldera, Universidad de Los Andes

Odontólogo, Práctica clínica privada

Jesús Reinaldo Arias, Universidad de Los Andes

Odontólogo, Práctica clínica privada

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Published

2019-12-04

How to Cite

Morales, O. A., Perdomo, B., Cassany, D., Caldera, A. J., & Arias, J. R. (2019). The rhetorical structure of informed consent used in Spanish dental theses and dissertations. Revista De Lenguas Para Fines Específicos, 26(1), 149–166. Retrieved from https://ojsspdc.ulpgc.es/ojs/index.php/LFE/article/view/1091

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