The Hyperverse in the "novísimos" Generation
DOI:
https://doi.org/10.20420/PhilCan.2017.148Keywords:
literary theory, metrics, free verse, hyperverse, novísimosAbstract
This article examines the “hyperverse”, as I will call the metric unit longer than the typical free verse line. The free verse innovates the modernist silva by introducing the versículo, a compound line whose members share the general hendecasyllabic rhythm. The prosification of Juan Ramón Jiménez’s last poems meant a radical evolution of the free verse, but this move remained marginal. However, the hyperverse of the “novísimos” arises in the sixties as a link between the original free verse and its prosified variety. Besides, the hyperverse is a characterizing feature of the poetry of the “novísimos” which relates their generation to the vanguard.
Downloads
References
ALEIXANDRE, V. 1977. Obras completas. Madrid: Aguilar.
BIELER, L. 1982. Historia de la literatura romana. Madrid: Gredos.
BLESA, T. 1995. Leopoldo María Panero, el último poeta. Madrid: Valdemar.
BLESA, T. 2001. “Prescripciones”, Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica, 10, 219-232.
CASTELLET, J. M. 1970. Nueve novísimos poetas españoles. Barcelona: Seix Barral.
CRISTÓBAL, V. 2000. “Mitología clásica en la literatura española: consideraciones generales y bibliografía”, Cuadernos de Filología Clásica. Estudios latinos, 18, 29-76.
DOMÍNGUEZ CAPARRÓS, J. 1988a. Métrica y poética. Bases para la fundamentación de la métrica en la teoría literaria moderna. Madrid: UNED.
DOMÍNGUEZ CAPARRÓS, J. 1988b. “Los conceptos de modelo y ejemplo de verso, y de ejecución”, Epos, 4, 241-258.
DOMÍNGUEZ CAPARRÓS, J. 1992. “La métrica y los estudios literarios”, Epos, 8, 245-260.
DOMÍNGUEZ CAPARRÓS, J. 1993. Métrica española. Madrid: Síntesis.
DOMÍNGUEZ CAPARRÓS, J. 1999. Estudios de métrica. Madrid: UNED.
GAMONEDA, A. 1986. Lápidas. Madrid: Trieste.
GARCÍA POSADA, M. (ed.). 1996. Poesía española 10. La nueva poesía (1975-1992). Barcelona: Crítica.
GIMFERRER, P. 1979. Poemas. 1963-1969. Madrid: Visor.
GIULANI, A. 1961. I Novissimi. Poesie per gli anni ’60. Milán: Ruscolini-Paolazzi.
JIMÉNEZ, J. R. 1970. Tercera antolojía poética. Madrid: Biblioteca Nueva.
JIMÉNEZ, J. R. 1999. Lírica de una Atlántida, en Alegre Heitzmann, A. (ed.), Barcelona: Galaxia Gutenberg - Círculo de Lectores.
LUNA BORGE, J. 1992. La generación poética del 70. Sevilla: Qüásyeditorial.
MÁRQUEZ, M. Á. 2000. “El versículo en el verso libre de ritmo endecasilábico”, Bulletin of Hispanic Studies, 77, 217-234.
MÁRQUEZ, M. Á. 2001. “La rima en la poesía última de Vicente Aleixandre”, Hispanic Review, 69(3), 337-353.
MÁRQUEZ, M. Á. 2003. "Verso y prosa en la etapa americana de Juan Ramón Jiménez", Rhythmica, 1, 149-181.
MARTÍNEZ FERNÁNDEZ, J. E. 1996. El fragmentarismo poético contemporáneo. León: Secretariado de Publicaciones, Universidad de León.
MORENO JURADO, J. A. 1990. Nugae. Antología poética (1973-1990). Sevilla: Secretariado de Publicaciones, Universidad de Sevilla.
OLIVIO JIMÉNEZ, J. 1998. Diez años decisivos en la poesía española contemporánea, 1960-1970. Madrid: Rialp.
PAZ GAGO, J. M. 2001. “¿Una métrica de nueva planta? Métrica y teoría de la literatura”, Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica, 10, 339-362.
SIEBENMANN, G. 1973. Los estilos poéticos en España desde 1900. Madrid: Gredos.
SILES, J. 1992. Poesía 1969-1990. Madrid: Visor.
SILES, J. 2006. Estados de conciencia. Ensayos sobre poesía española contemporánea. Madrid: Abada.
TALENS, J. 1986. Purgatorio. Versión castellana de A. Cabanilles. Madrid: Hiperión.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Philologica Canariensia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Philologica Canariensia is distributed under the terms of the Creative Commons Attribution–NonCommercial–NoDerivatives 4.0 Internacional.
Philologica Canariensia allows authors to retain unrestricted copyright and to retain it in the future.
The author is allowed to deposit the publisher's PDF version on his or her personal website, in an institutional or subject repository or in an social network. Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website), as it can lead to greater citation of published work (See The Effect of Open Access).