Reflective practice in the Practicum of History of the Master's Degree in Teacher Training.
Keywords:
Practicum, Reflection, Competency focus, Didactics of Social Sciences, Learning by doingAbstract
Within the framework of the European competency system, this work: analyzes the importance of reflective practice for the teaching-learning of Social Sciences, specifically of History, in the Practicum of the Master's Degree in Teacher Training, in its specialty of Geography and History, in order to achieve an intellectually committed, reflective and critical faculty. For this purpose, through qualitative research and action research, we intend to know how reflective practice is developed in the Portuguese Practicum model, specifically in the History Practicum of the University of Porto, Portugal; analyze the Practicum model of the Geography and History specialty of the University of Las Palmas de Gran Canaria, approaching students' assessment of practices and the relationship between theory and practice, and finally, reflecting on our own teaching experience during the practices of the Master.
Downloads
References
Albert, J.M., Gutiérrez, J.M., & Fuentes, C. (2011). Recomendaciones, propuestas y formas de trabajo colaborativo para el Prácticum. En J. Prats (coord.), Geografía e Historia. Investigación, innovación y buenas prácticas (pp. 217-230). Barcelona: Graó.
Albert, J.M., Fuentes, C., & Palo, J. (2012). La formación inicial del profesorado y el Prácticum de secundaria. Íber Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 72, 65-70.
Álvarez-Álvarez, C. (2012). La relación teoría-práctica en los procesos de enseñanza-aprendizaje. Educatio Siglo XXI, Vol.30, Nº2, 383-402.
Calcines Piñero, M.A., Rodríguez Pulido, J. & Alemán Falcón, J.A. (2017) El enfoque competencial educativo en el contexto europeo, El Guiniguada. (Revista de investigaciones y experiencias educativas en Ciencias de la Educación), 26, 67-76.
Decreto-Lei n.º 79/2014, de 14 de maio (DRE, nº92, Série I del 14 de mayo de 2014)
Dewey, J. (2004). Experiencia y educación. Biblioteca Nueva: Madrid.
Haug, G.E. (2015). Grados y másteres en España y el espacio europeo de educación superior (EEES). CRUE Universidades Españolas. Recuperado de http://redined.mecd.gob.es/xmlui/handle/11162/120406
Eurydice (2002). Las Competencias Clave. Un concepto en expansión dentro de la educación general obligatoria. Recuperado de http://formacion.intef.es/pluginfile.php/110561/mod_resource/content/1/Competencias%20clave%20de%20eurydice.pdf
Euroclio (2013). Manifesto on High Quality History, Heritage and Citizenship Education: 15 principles for the recognition of the distinctive contribution of history to the development of young people. Recuperado de https://euroclio.eu/wp-content/uploads/2016/02/EUROCLIO-Manifesto-on-high-quality-history-heritage-and-citizenship-education_Spanish.pdf
Fuertes Camacho, M.T. (2016). La observación de las prácticas educativas como elemento de evaluación y de mejora de calidad en la formación inicial y continua del profesorado, Revista de Docencia Universitaria, Vol.9(3), Octubre-diciembre, 237-258.
García, M.T. & Pagès, J. (1999). La formación en Didáctica de las Ciencias Sociales del profesorado de secundaria: del CAP al CCP. Contextos Educativos. Revista de Educación, vol. 2. Universidad de La Rioja, 53-69.
Giroux, H.A. (2013). La pedagogía crítica en tiempos oscuros. Praxis educativa, año XVII, Nº17, 13-26.
Iglesias Martínez, M.J., Moncho Millares, M., & Lozano Cabezas, I. (2019). Repensado la formación teórica a través del Prácticum: experiencias de una docente novel. Contextos Educativos, 23, 49-64.
IGU-CGE (2016). Declaración Internacional sobre Educación Geográfica. Recuperado de http://www.igu-cge.org/wp-content/uploads/2018/02/IGU_2016_spanish1.pdf
Kolb, D.A. (1984). Experiential learning: experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/235701029_Experiential_Learning_Experience_As_The_Source_Of_Learning_And_Development
Korthagen, F.A.J. (2010) La práctica, la teoría y la persona en la formación del Profesorado, Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 68, (24,2), 83-101.
Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. (BOE, nº295, de 10 de diciembre de 2013)
Marques Alves, L.A. (2016). Epistemologia e Ensino de la Historia, Revista Historia Hoje, V.5, nº2, 9-30.
Memoria de Verificación del Máster Universitario en Formación del Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanza de Idiomas por las universidades de La Laguna y Las Palmas de Gran Canaria (2014) Recuperado de http://www.fcedu.ulpgc.es/desktop/pdfs/NURRndymvByUv4IK.pdf
Navarro Asencio, E. (coord.), Jiménez García, E., Rappoport Redondo, S., & Thoilliez Ruano, B. (2017). Fundamentos de la investigación y la innovación educativa. La Rioja: Unir.
Pagès, J. (2011). ¿Qué se necesita saber y saber hacer para enseñar Ciencias Sociales? La didáctica de las ciencias sociales y la formación de maestros y maestras. EDETANIA 40, Diciembre, 67-81.
Peinado Rodríguez, M. y Abril Gallego, A.M. (2016). El Máster en profesorado de Secundaria desde dentro: expectativas y realidades del Prácticum, Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, Nº 30, 2016, 5-22.
Proyecto Tunning. (2006). Tuning Educational Structures in Europe - La contribución de las universidades al proceso de Bolonia - Una introducción. Universidad de Deusto. Recuperado de http://tuningacademy.org/wp-content/uploads/2014/02/Universities-Contribution_SP.pdf
Regulamento específico da iniciação à prática profissional de ciclo de estudos, Portugal.
Riesco González, M. (2008). El enfoque por competencias en el EEES y sus implicaciones en la enseñanza y el aprendizaje, Tendencias Pedagógicas, 13, 79-105.
Ruffinelli, A. (2017). Formación de docentes reflexivos: un enfoque en construcción y disputa. Educação e Pesquisa, 43(1), 97-111.
Russell, T. (2014). La práctica en la formación de profesores: tensiones y posibilidades en la experiencia de aprender a enseñar. Estudios Pedagógicos, XL, Número Especial 1, 223-238.
Russell, T. (2012). Cambios paradigmáticos en la formación de profesores: Peligros, trampas y la promesa no cumplida del profesional reflexivo, Encounters/Encuentros/Rencontres on Education, Vol. 13, 71 – 91.
Schön, D.A. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Paidós y Ministerio de Educación y Ciencia: Barcelona.
Zabalza Beraza, M.A. (2003) El aprendizaje experiencial como marco teórico para el Prácticum. En Iglesias, M.L.; Zabalza, M.A.; Cid, A.; Raposo, M. (coords.) VI Symposium Internacional sobre el Prácticum. Prácticum y prácticas de empresas en la formación universitaria (pp.19-33). Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela.
Zabalza Beraza, M.A. (2011). El Prácticum en la formación universitaria: estado de la cuestión, Revista de Educación, 354, Enero-Abril, 21-43.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. You can not make a commercial use of the work. The use derived from the work is also not allowed.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).