Construction of gender identities from literary education in the last year of Secondary School
Keywords:
Literary education, Secondary Education, identity, gender, feminism, Literary education, Secondary Education, identity, gender, feminismAbstract
This work supports a critical construction of generic identities in literary education for adolescents. One objective is the recognition of femininity, masculinity, love, and sexuality as cultural constructions that facilitate the development of gender models and loving and sexual behaviours as free and reflective as possible. A second objective is the identification of examples of the ‘total woman’ trap (double work) and its consequences. A third objective is to show the link between the type of relationship established and the self-esteem and power of the participants. After the theoretical introduction, we present a proposal for a reading club for final year secondary school students with three novels that reflect these topics and issues and a pretest-posttest questionnaire (following a quasi-experimental design) for students to answer before and after implementation to assess development of the objectives.
Downloads
References
Acker, S. (1995). Género y educación. Reflexiones sociológicas sobre mujeres, enseñanza y feminismo. Madrid: Narcea.
Amorós, C. (2008). Mujeres e imaginarios de la globalización: reflexiones para una agenda teórica global del feminismo. Rosario: Homo Sapiens.
Ballester, J. (2015). La formación lectora y literaria. Barcelona: Graó.
Flecha, C. (2014). Desequilibrios de género en educación en la España Contemporánea: causas, indicadores y consecuencias. AREAS. Revista Internacional de Ciencias Sociales, 33, 49-60.
García de Vicuña, P. (2018). La desigualdad de género en la educación. El diario. Recuperado de https://www.eldiario.es/norte/vientodelnorte/desigualdad-genero-educacion_6_729737035.html
Heredero de Pedro, C. (2019). Género y coeducación. Madrid: Morata.
Herrera Gómez, C. (2017). La construcción sociocultural del amor romántico. Madrid: Fundamentos.
Jónasdóttir, A. G. (1993). El poder del amor. ¿Le importa el sexo a la democracia? Madrid: Cátedra.
Lagarde, M. (1998). Identidad genérica y feminismo. Sevilla: Instituto Andaluz de la Mujer.
Lamas, M. (2015). Usos, dificultades y posibilidades de la categoría de género. En M. Lamas (Comp.), El género: la construcción cultural de la diferencia sexual (313-348). México: Bonilla Artigas.
Martínez León, P., Ballester-Roca, J. e Ibarra-Rius, N. (2017). Identidades fronterizas y pertenencias plurales: diversidad e interculturalidad a través de la educación literaria. Didáctica. Lengua y Literatura, 29, 155-172.
Miyares, A. (2006). Multiculturalismo, coeducación y ciudadanía. En R. Cobo (Ed.), Interculturalidad, feminismo y educación (34-54). Madrid: Catarata.
Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato. BOE núm. 3 de 3 de enero de 2015.
Subirats, M. (2006). La educación de las mujeres: de la marginalidad a la coeducación. Propuestas para una metodología de cambio educativo. En C. Rodríguez Martínez (Comp.), Género y currículo. Aportaciones del género al estudio y práctica del currículo (229-255). Madrid: Akal.
UNESCO (2018). Resumen sobre género del informe de seguimiento de la educación en el mundo. Cumplir nuestros compromisos de igualdad de género en la educación. París: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.
Valcárcel, A. (1994). Sexo y filosofía: sobre mujer y poder. Barcelona: Anthropos.
Varela, N. (2008). Feminismo para principiantes. Barcelona: Ediciones B.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. You can not make a commercial use of the work. The use derived from the work is also not allowed.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).