Construction of gender identities from literary education in the last year of Secondary School

Authors

Keywords:

Literary education, Secondary Education, identity, gender, feminism, Literary education, Secondary Education, identity, gender, feminism

Abstract

This work supports a critical construction of generic identities in literary education for adolescents. One objective is the recognition of femininity, masculinity, love, and sexuality as cultural constructions that facilitate the development of gender models and loving and sexual behaviours as free and reflective as possible. A second objective is the identification of examples of the ‘total woman’ trap (double work) and its consequences. A third objective is to show the link between the type of relationship established and the self-esteem and power of the participants. After the theoretical introduction, we present a proposal for a reading club for final year secondary school students with three novels that reflect these topics and issues and a pretest-posttest questionnaire (following a quasi-experimental design) for students to answer before and after implementation to assess development of the objectives.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acker, S. (1995). Género y educación. Reflexiones sociológicas sobre mujeres, enseñanza y feminismo. Madrid: Narcea.

Amorós, C. (2008). Mujeres e imaginarios de la globalización: reflexiones para una agenda teórica global del feminismo. Rosario: Homo Sapiens.

Ballester, J. (2015). La formación lectora y literaria. Barcelona: Graó.

Flecha, C. (2014). Desequilibrios de género en educación en la España Contemporánea: causas, indicadores y consecuencias. AREAS. Revista Internacional de Ciencias Sociales, 33, 49-60.

García de Vicuña, P. (2018). La desigualdad de género en la educación. El diario. Recuperado de https://www.eldiario.es/norte/vientodelnorte/desigualdad-genero-educacion_6_729737035.html

Heredero de Pedro, C. (2019). Género y coeducación. Madrid: Morata.

Herrera Gómez, C. (2017). La construcción sociocultural del amor romántico. Madrid: Fundamentos.

Jónasdóttir, A. G. (1993). El poder del amor. ¿Le importa el sexo a la democracia? Madrid: Cátedra.

Lagarde, M. (1998). Identidad genérica y feminismo. Sevilla: Instituto Andaluz de la Mujer.

Lamas, M. (2015). Usos, dificultades y posibilidades de la categoría de género. En M. Lamas (Comp.), El género: la construcción cultural de la diferencia sexual (313-348). México: Bonilla Artigas.

Martínez León, P., Ballester-Roca, J. e Ibarra-Rius, N. (2017). Identidades fronterizas y pertenencias plurales: diversidad e interculturalidad a través de la educación literaria. Didáctica. Lengua y Literatura, 29, 155-172.

Miyares, A. (2006). Multiculturalismo, coeducación y ciudadanía. En R. Cobo (Ed.), Interculturalidad, feminismo y educación (34-54). Madrid: Catarata.

Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato. BOE núm. 3 de 3 de enero de 2015.

Subirats, M. (2006). La educación de las mujeres: de la marginalidad a la coeducación. Propuestas para una metodología de cambio educativo. En C. Rodríguez Martínez (Comp.), Género y currículo. Aportaciones del género al estudio y práctica del currículo (229-255). Madrid: Akal.

UNESCO (2018). Resumen sobre género del informe de seguimiento de la educación en el mundo. Cumplir nuestros compromisos de igualdad de género en la educación. París: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.

Valcárcel, A. (1994). Sexo y filosofía: sobre mujer y poder. Barcelona: Anthropos.

Varela, N. (2008). Feminismo para principiantes. Barcelona: Ediciones B.

Published

2020-07-12

How to Cite

Martínez León, P., Ballester Roca, J., & Ibarra Rius, N. (2020). Construction of gender identities from literary education in the last year of Secondary School. El G U I N I G U a D a, (29), 30–41. Retrieved from https://ojsspdc.ulpgc.es/ojs/index.php/ElGuiniguada/article/view/1152

Issue

Section

Subject of interest