The youth novel of female authorship in Catalan literature of the 21st century: authors and significant titles
Keywords:
Woman, youth novel, 21st century, realism, fantasyAbstract
In this article we present an overview of the youth novel of female authorship written in Catalan and published in the 21st century. We will cite writers who compose novels of marked realistic character, in which it appear topics related to love and personal and social conflicts, and fantastic novels, which also fit science fiction. The presentation allows us to talk about the excellent state of health that this type of literature enjoys in the 21st century, if we consider the quantity and quality of the referred works.
Downloads
References
Arizaleta, L. (2009). Unas cuantas lecturas recomendadas para disfrutar la educación literaria en la escuela. Textos de Didáctica de la Lengua y la Literatura, 51, 104-112.
Bugallo, A. I. (1996). La imagen de la mujer en la literatura de Ciencia Ficción. Estudios filológicos, 31, 75-80.
Caballud, M. y Carramiñana, C. (2009). «Leer juntos» (familias, profesorado, bibliotecarios). Siempre en construcción. Textos de didáctica de la lengua y la literatura, 51, 91-103.
Cart, M. (2017). Young adult literature: From romance to realism. Chicago and Washington DC, American Library Association.
Cerrillo, P. (2015). Sobre la literatura juvenil. Verba Hispánica, 23(1), 211-228.
Comas de Guembe, D. (2005). Literatura juvenil, un viaje de descubrimiento. Revista de Literaturas Modernas, 35, 45-56.
Díaz-Plaja, A. (2009). Los estudios sobre literatura infantil y juvenil en los últimos años. Textos de didáctica de la lengua y la literatura, 51, 17-28.
Fluixà, J. A. (2011). Panorama de la literatura infantil i juvenil al país Valencià. L’Aiguadolç, 39, 9-31.
Lorente, P. (2011). Consideraciones sobre la literatura infantil y juvenil. Literatura y subliteratura. Didáctica. Lengua y literatura, 23, 227-247.
Lluch, G. (2003a). Una propuesta de análisis para la LIJ. CLIJ, 166, 33-40.
Lluch, G. (2003b). Análisis de narrativas infantiles y juveniles. Cuenca: Ediciones de la UCLM.
Lluch, G. y Valriu, C. (2013). La literatura per a infants i joves en català. Anàlisi, gèneres i història. Alzira: Editorial Bromera.
Manresa, M. (2009). Lecturas juveniles: el hábito lector dentro y fuera de las aulas. Textos de Didáctica de la Lengua y la Literatura, 51, 44-54.
MEC (2015). Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el
currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato. Recuperado de https://www.boe.es/eli/es/rd/2014/12/26/1105/dof/spa/pdf
Mendoza, A. (1994). A la recerca del lloc de la literatura infantil i juvenil en el currículum escolar. Temps d'Educació, 12, 45-68.
Montesinos, J. (2005). El valor literario y didáctico de la Literatura Juvenil en la Educación Secundaria Obligatoria. Recuperado de https://core.ac.uk/download/pdf/141705824.pdf#page=71
Sáiz, A. (2004). El adolescente en la literatura juvenil actual. Primeras noticias. Revista de literatura, 201, 71-78.
Valriu, C. (1998). Història de la literatura infantil i juvenil catalana. Barcelona: La Galera-Pirene.
Valriu, C. (2013). Guerra Civil i narrativa juvenil catalana: testimoni i literatura. Revista de Filología Románica, 30(2), 309-323.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. You can not make a commercial use of the work. The use derived from the work is also not allowed.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).