Visiting Mary Shelley. Educational dialogues between science and literature

Authors

Keywords:

Mary Shelley, teacher education, interdisciplinariety

Abstract

This work presents an educational experience based on the novel Frankenstein by Mary Shelley (1818) with alumni of the degrees in preschool and primary school education, as part of an educational innovation project related to the integration of sciences and arts. The novel was selected because of the ephemeris of its publication, but also because there was an exposition entitled “Frankenstein or the modern Prometheus. Dialogues between science and literature”, directed by Pedro Ruiz-Castell at the University of Valencia. This lead to a learning unit carried out by one hundred preservice teachers with the main goal of developing cultural mediation strategies based on the design of learning materials for children integrating science and literature.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adams, J. y Oliver, A. (2014). Frankenstein. El primer libro de anatomía. E. Martí i Segarra (Trad.). Barcelona: Coco books. (2014).

Arbués, E. y Naval, C. (2014). Los museos como espacios sociales de educación. Estudios sobre Educación, 27, 132-151. https://doi.org/10.15581/004.27.133-151

Baños i Díez, J.E., Aramburu Beltrán, J.F. y Sentí Clapés, M. (2005). Biocinema. La experiencia de emplear películas comerciales con estudiantes de biología. Revista de Medicina y Cine, 1(2), 42-46. http://dx.doi.org/10.1177/0091270003260679

Camps, A. (comp., 2003). Secuencias didácticas para aprender a escribir. Barcelona: Graó.

Colomer, T., Ribas, T. y Utset, M. (1993). La escritura por proyectos: “Tu eres el autor”. Aula de Innovación Educativa, 14, 23-28. https://www.grao.com/es/producto/la-escritura-por-proyectos-tu-eres-el-autor

Cope, B., y Kalantzis, M. (eds., 2015). A Pedagogy of Multiliteracies. Learning by Design. Londres: Palgrave Macmillan.

Da Rocha, P.L.B., Pardini, R., Viana, B.F. y El-Hani, C.N. (2020). Fostering inter- and transdisciplinarity in discipline-oriented universities to improve sustainability science and practice. Sustainability Science, 15(3), 717-728. http://dx.doi.org/10.1007/s11625-019-00761-1

Echegoyen Sanz, Y. y Martín Ezpeleta, A. (2019). Travelling with Darwin and Humboldt. A transdisciplinary educational experience. Journal of Education, Culture and Society, 10(2), 111-125. http://dx.doi.org/10.15503/jecs20192.111.125

Gozalo Sáinz, M.J., Cuadrado Esclapez, G. y González González, M.T. (2002). Frankenstein. Un recurso didáctico en el aula de IFE. En: L. Sierra Ayala, E. Hernández (coords.), Lenguas para fines específicos VII. Investigación y enseñanza (pp. 115-122). Alcalá de Henares: Universidad de Alcalá.

Larrys, M. y Morey, B.B. (2017). A Ficção Científica na construção de compreensões sobre Natureza das Ciências. Enseñanza de las Ciencias. Revista de Investigación y Experiencias Didácticas, nº extra, 3715-3720. https://docplayer.com.br/137394648-A-ficcao-cientifica-na-construcao-de-compreensoes-sobre-natureza-das-ciencias.html

Meirieu, P. (1998). Frankenstein educador. Barcelona: Laertes.

Mínguez García, H. y Méndez Llopis, C. (2018). Didácticas de la edición en posgrado. Estrategias pedagógicas para condeptualizar relatos contemporáneos. SOBRE. Prácticas Artísticas y Políticas de la Edición, 4, 41-50. https://revistaseug.ugr.es/index.php/sobre/article/view/6531

Orellana Campbell, M. y Espinet Blanch, M. (2009). Los cuentos como una herramienta para la modelización compleja del entorno en la formación inicial de los maestros de ciencias. Enseñanza de las Ciencias, número extra, 2733-2737. https://ddd.uab.cat/record/130981

Pavés, G.M. y Martín, T. (coords., 2018). Frankenstein. Un mito literario en diálogo con la filosofía, las ciencias y las artes. Córdoba: Berenice.

Quintano-Martínez, P. (2019). Revisitando el género y lo monstruoso en Frankenstein o el moderno Prometeo de Mary Shelley. Revista Internacional de Ciencias Sociales Interdisciplinares, 7(2), 101-114. http://dx.doi.org/10.18848/2474-6029/CGP/v07i02/101-114

Reginato, V., Gallian, D.M.C. y Marra, S. (2018). Literature in the education of future scientists. A lesson of Frankenstein. Educacao e Pesquisa, 44(1), e157176. http://dx.doi.org/10.1590/s1517-9702201610157176

Rodríguez Gonzalo, C. (ed., 2008). La lengua escrita y los proyectos de trabajo. Propuestas para el aula. Catarroja: Perifèric edicions.

Santacana, J. et al. (eds., 2005). Museografía didáctica. Barcelona: Ariel.

Serafini, F. (2014). Reading the Visual. An Introduction to Teaching Multimodal Literacy. Nueva York: Columbia University.

Shelley, M. (2017). Frankenstein. Edición anotada para científicos, creadores y curiosos en general: Bicentenario 1818-2018. J.C. Vales, V. Campos González (Trads.). Barcelona: Ariel. (1818).

Trilla, J., Gros, B., López, F. y Martín M.J. (2003). La educación fuera de la escuela. Ámbitos no formales y educación social. Barcelona: Ariel.

Varela Nieto, C., Miñambres González, C., López Díaz, M. y Ríos Vázquez, S. (2015). De Frankenstein á última tecnoloxía da luz. Eduga. Revista Galega do Ensino, 70. http://www.edu.xunta.gal/eduga/970/outros/frankenstein-ultima-tecnoloxia-da-luz

Vega, P. (2002). Frankensteiniana. La tragedia del hombre artificial. Madrid: Tecnos.

Winkelman, P. (2006). Frankenstein goes to engineering school. European Journal of Engineering Education, 31(4), 449-457. https://doi.org/10.1080/03043790600676463

Yanes, C. (2011). The museum as a representation space of popular culture and educational memory. History of Education & Children´s Literature, 6(2), 19-31. https://www.researchgate.net/publication/292826299_The_museum_as_a_representation_space_of_popular_culture_and_educational_memory

Published

2020-07-12

How to Cite

Martín Ezpeleta, A., & Echegoyen Sanz, Y. (2020). Visiting Mary Shelley. Educational dialogues between science and literature. El G U I N I G U a D a, (29), 75–88. Retrieved from https://ojsspdc.ulpgc.es/ojs/index.php/ElGuiniguada/article/view/1178

Issue

Section

Subject of interest