Female writers and their works in Italian as a foreign language textbooks

Authors

Keywords:

Literature, Didactics, Italian language, Sexism, Textbook, Literature, Didactics, Italian language, Sexism, Textbook

Abstract

Literature is an extremely valuable resource in language teaching. However, according to numerous studies taken from feminist literary criticism, female authors are generally underrepresented in, anthologies, textbooks and lists of literary prize winners. This is due to the numerous obstacles female writers encounter when their merits must be recognized by the established canons, which are fundamentally androcentric and patriarchal. The purpose of this paper is to determine how many female authors are present and how much of their work is included in six Italian as a Foreign Language textbooks currently in use. The results show that female authors featured in only 8% of the textbooks, and that their works are rarely included, with just two examples being found. This absence is completely unjustified given the huge number of talented women who have contributed to the creation of the literary landscape in the past and continue to do so in the present.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aragón, A. (2003). El análisis de la literatura a través de la crítica literaria feminista. Rodríguez Martínez, C. (ed.). La ausencia de las mujeres en los contenidos escolares. Madrid: Miño y Dávila.

Balboni E. P. (1994). Didattica dell’italiano a stranieri. Roma: Bonacci.

_____ (2006). Insegnare la letteratura italiana a stranieri. Perugia: Guerra.

Blanco García, N. (2000). El sexismo en los materiales educativos de la ESO. Sevilla: Instituto Andaluz de la Mujer.

Castro Hernández, O. (2019, 21 de julio). Ese dolor de todas. El Salto [versión electrónica] Recuperado de https://www.elsaltodiario.com/opinion/ese-dolor-de-todas?fbclid=IwAR0D9w_by3DIev1b5pORHSb7SL_LqJfHW9RCBSfUIvbpFidNojm8qy5XN54

De Laurentis, T. (2000). Diferencias. Etapas de un camino a través del feminismo. Madrid: Horas y horas.

Freixas, L. (2009). La novela femenil y sus lectrices: la desvalorización de las mujeres y lo femenino en la crítica literaria española actual. Córdoba: Servicio de publicaciones de la Universidad de Córdoba.

Grana Gil, I. y Lara Pastor, N. (2019). La excepción que confirma la regla: la ausencia de mujeres relevantes para la literatura española en los manuales escolares. Ciencia, Técnica y Mainstreaming social, 3 13-22. DOI:10.4995/citecma.2019.10908

López-Navajas, A. (2014). Análisis de la ausencia de las mujeres en los manuales de la ESO: una genealogía de conocimiento ocultada. Revista de Educación, 363, 282-308. DOI: 10-4438/1988-592X-RE-2012-363-188

López-Navajas, A., Querol Bataller, M. (2014). Las escritoras ausentes en los manuales: propuestas para su inclusión. Didáctica. Lengua y Literatura, vol. 26 217-240 DOI: 10.5209/rev_DIDA.2014.v26.46840

Massimi, L. (2014). L'editoria italiana per stranieri. Guerra, Bonacci, Alma ed Edilingua. Italica, 91(1), 43-58. Recuperado e 29 de mayo 2020, de www.jstor.org/stable/24368618

Pelizza, G. (2000). La letteratura nella classe di lingua. Dolci R., Celentin, P. (ed.). La formazione di base del docente di italiano a stranieri. Roma: Bonacci.

Porta, L. y Silva, M. (2003). La investigación cualitativa: el análisis de contenido en la investigación educativa. Red Nacional Argentina de Documentación e Información Educativa.

Russ, J. (2018). Cómo acabar con la escritura de las mujeres. Sevilla: Barrett; Madrid: Dos Bigotes (Original publicado en 1983).

Sapegno, M. S. (2007). Uno sguardo di genere su canone e tradizione. Ronchetti, A. Sapegno M. S. (eds.). Dentro/fuori sopra/sotto Critica femminista e canone letterario negli studi di italianistica. Ravenna: Longo Editore.

_____ (2014). Lo sguardo di genere interroga la letteratura. Sapegno, M. S. (ed.). La differenza insegna. La didattica delle discipline in una prospettiva di genere. Roma: Carocci.

_____ (2017). La critica letteraria femminista: dentro o fuori le istituzioni? Sapegno, M. S., De Bernardis I., Perrotta A. (ed.) Critica clandestina? Studi letterari femministi in Italia. Atti del convegno Sapienza Università di Roma 3-4 dicembre 2015. Roma: Sapienza Editrice.

Vennarucci, F. (2010). La voce di lei. Forme di sessismo nei libri di testo. Sapegno M. S. (ed.) Che genere di lingua? Sessismo e potere discriminatorio delle parole. Roma: Carocci.

Woolf, V. (2008). Una habitación propia. Barcelona: Seix Barral (Original publicado en 1929).

Published

2020-07-12

How to Cite

Frabotta, S. (2020). Female writers and their works in Italian as a foreign language textbooks. El G U I N I G U a D a, (29), 42–53. Retrieved from https://ojsspdc.ulpgc.es/ojs/index.php/ElGuiniguada/article/view/1181

Issue

Section

Subject of interest