From research to the construction of the teacher's reading identity: poetic education and didactic of literature
doi.org/10.20420/ElGuiniguada.2021.403
Keywords:
POETRY, LITERARY EDUCATION, RESEARCH, READING IDENTITY, TEACHER TRAININGAbstract
Poetry constitutes a possibility of extraordinary potential for literary education claimed by different specialists that, however, is still far from being a reality at different educational levels. For this reason, the authors wonder about the situation of research on poetry in the contemporary literature education and they offer an approach to the academic production on the subject through Dialnet and the articles published in three emblematic journals of didactics of language and literature: Didactica, Lenguaje y Textos y Tejuelo. The thematic analysis reveals different study trends, but also gaps and future work paths, among which the researchers' commitment to teacher training stands out as an intersection space between research and praxis in the training of readers.
Downloads
References
Aguilar, A.M. (2013). Al son del ritmo español: Música y canciones en el aula de ELE/EL2. Didáctica. Lengua y literatura, 25, 15-43.
Aguilar-Ródenas, C. (2020). La necesidad de la educación literaria en LIJ en la formación inicial de maestras y maestros. Lenguaje y textos, 51, 29-40.
Álvarez-Álvarez, C. y Diego-Mantecón, J.M. (2019). ¿Cómo describen, analizan y valoran los futuros maestros su formación lectora? Revista Complutense de Educación, 30(4), 1083-1096.
Álvarez-Álvarez, C. y Pascual-Díez, J. (2020). Formación inicial de maestros en promoción de la lectura y la literatura en España desde la perspectiva del profesorado universitario. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 30, vol. XI, 57-75.
Applegate, A.J. y Applegate, M.D. (2004). The Peter Effect: Reading habits and attitudes of prersevice teachers. The Reading Teacher, 57, 554-563.
Ballester, J. e Ibarra, N. (2019). Autobiografías y clásicos en la educación literaria de los futuros docentes e investigadores. Tejuelo, 29, 31-66.
Ballester, J. e Ibarra, N. (2016). La poesia en la educació lectora i literària. Articles, 69, 16-22.
Blanco, A.; Rodríguez López-Vázquez, A.; Balado, C. (2015). La puesta en escena de un poema de Rafael Alberti, una experiencia de 4º de ESO. Lenguaje y Textos, 41, 77-82.
Bordons, G. (coord.) (2009). Poesia i educació. D’internet a l’aula. Graó.
Cerrillo, P. (2015). LIJ: literatura mayor de edad. Servicio de Publicaciones Universidad de Castilla-La Mancha.
Cerrillo, P. y Luján, A. L. (2010). Poesía y educación poética. Universidad de Castilla-La Mancha.
Colomer, T. y Munita, F. (2013). La experiencia lectora de los alumnos de Magisterio: nuevos desafíos para la formación docente. Lenguaje y Textos, 38, 37-47
De Vicente, M.I. (2012). Miguel Hernández y sus trovadores ideológicamente comprometidos. Una experiencia musical en la educación literaria. Lenguaje y Textos, 35, 77-83.
Díaz, E.M. (2010). Una propuesta didáctica: intertextualidad e interdisciplinaridad en las Danzas de la muerte medievales. Didáctica. Lengua y literatura, 22, 125-147.
Elche, M. y Yubero, S. (2019). La compleja relación de los docentes con la lectura: el comportamiento lector del profesorado de educación infantil y primaria en formación. Bordón. Revista de pedagogía, 71 (1), 31-45.
Domingo, J. (2016). Reflexions i orientacions sobre l’educació poètica. Articles, 69, 16-22.
García Carcedo, P. (2011). Las estrellas en las metáforas lorquianas. Creación poética en las aulas. Didáctica. Lengua y literatura, 23, 115-142.
García López, J.C. (2013). Mitología grecolatina y rock. El mito de Prometeo en letras de Extremoduro, Tierra Santa y Kutxi Romero & Ja ta Ja. Tejuelo, 17, 42-55.
Gómez Díaz, A. (2013). García Lorca y la lírica popular. Una propuesta para la E.S.O. Didáctica. Lengua y literatura, 25, 189-206.
Granado, C. y Puig, M. (2015). La identidad lectora de los maestros en formación como componente de su identidad docente. Un estudio de sus autobiografías como lectores. Ocnos, 13, 43-63.
Gómez-Ullate, M. (2011). Desafíos poéticos y versadores populares. Tejuelo, 11, 158-174.
Ibarra, N. y Ballester, J. (2013). La literatura infantil y juvenil en la formación del maestro. Lenguaje y textos, 38, 11-18.
Lanseros, R. y Sánchez García, R. (2017) La poesía en el aula de español como lengua extranjera. Propuesta didáctica para el nivel avanzado de EEOOII a partir de un poema de Antonio Colinas. Tejuelo, 26, 91-112.
Larrañaga, E.; Yubero, S. & Cerrillo, P. (2013): Estudio sobre los hábitos de lectura de los universitarios españoles. Madrid: SM.
Martínez Ezquerro, A. (2014). Innovación metodológica en educación literaria: aprehender figuras retóricas. Didáctica. Lengua y Literatura, 26, 263-283.
Mc Yntire, J. (2010). Yasmin Levy’s canta romances ladinos y canciones flamencas: Orientación para los estudiantes de Hispánicas. Tejuelo, 7, 44-56.
Neira, M.R. (2012). Poesía e imágenes: una nueva modalidad de álbum ilustrado. Lenguaje y Textos, 35, 131-138.
Núñez, X. (2013). “En tanto que de rosa y azucena”. Un ejemplo práctico de enseñanza por tareas en didáctica de la literatura en contextos multilingües. Lenguaje y Textos, 37, 73-82.
Palmer, I. y Campos, M. (2019). Adivinanzas en el aula de ele: literatura oral, patrimonio e innovación educativa. Tejuelo, 30, 298-316.
Pérez Parejo, R. (2012a). Didáctica de la poesía del silencio. Lenguaje y Textos, 36, 99-106.
Pérez Parejo, R. (2012b). La influencia de la poesía portuguesa en la obra de Ángel Campos Pámpano: ejemplos y significación. Tejuelo, 14, 58-85.
Regueiro, B. (2013). Bécquer en las aulas del siglo XXI. Una lectura para la formación de ciudadanos conscientes. Didáctica. Lengua y literatura, 25, 259-273.
Ribeiro, J.M. (2009). El valor pedagògic de la poesia. En Bordons, G. (coord.) Poesia i educació. D’internet a l’aula (pp.15-27). Graó.
Ricco, A. y Nomdedeu, A. (2012). El léxico del fútbol en la poesía: Alberti, Hernández, Benedetti. Didáctica. Lengua y literatura, 24, 317-336.
Rosal, M. (2010). La construcción del sujeto lírico. Una propuesta de innovación didáctica a partir de la escritura por consignas. Tejuelo, 8, 77-94.
Sánchez García, R. y Lanseros, R. (2017). Uso didáctico de la poesía en el aula de español como lengua extranjera. Lectura y aplicación de un poema de Eloy Sánchez Rosillo al nivel avanzado de EEOOII. Lenguaje y Textos, 45, 101-111.
Santamaría, E. (2012). Didáctica de la poesía: estudio y propuestas metodológicas para la exploración de textos poéticos en clase de ELE. Didáctica. Lengua y literatura, 24, 433-472.
Siles, J. (2011). El Cuervo de Edgar Allan Poe: ingenio y poesía. Didáctica. Lengua y literatura, 23, 369-379.
Sotomayor, V. (2017). Lenguaje literario, géneros y literatura infantil. En Cerrillo, P. y Yubero, S. (dir.) La formación de mediadores para la promoción de la lectura (pp. 25-49). CEPLI/UCLM.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. You can not make a commercial use of the work. The use derived from the work is also not allowed.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).