Discursive and literary practices of young people on the Internet

doi.org/10.20420/ElGuiniguada.2021.405

Authors

Keywords:

Media literacy, information and communication technology, popular culture, secundary education, literary education

Abstract

The use of ICT and adolescent participation in digital environments creates multimodal discourses, which can even contribute to generating linguistic and literary learning outside the classroom. These interactions in media contexts frequently revolve around popular mass culture, which remains outside the school curricula as it has been relegated to the field of leisure. From the Didactics of Language and Literature we must study these multimodal literate practices to contribute to the students being a critical transmitter and receiver on the Internet. To do this, we analyze adolescent practices related to language and literature in virtual environments and their implications for learning. We conclude by pointing out the need to include critical media literacy, within multiliteracies, that enables the critical consumption of popular mass culture and that allows students to participate in the digital society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, C. (2015). Princesas Disney. De los cuentos clásicos a las nuevas interpretaciones culturales. CLIJ. Cuadernos de literatura infantil y juvenil, 266, 22-36.

Aparici, R. & García-Marín, D. (2018). Prosumidores y emirecs: Análisis de dos teorías enfrentadas. Comunicar, 55, 71-79. https://doi.org/10.3916/C55-2018-07

Basu, B., Broad, K.R., & Hintz, C. (2013). Contemporary Dystopian Fiction for Young Adults: Brave new teenagers. Routledge.

Barton, D. (2007). Literacy: An introduction to the ecology of written language. Wiley

Bourdieu, P. (2000). La distinción. Criterio y bases sociales del gusto. Taurus.

Cassany, D. (2012). En_línea. Leer y escribir en la red. Anagrama.

Cloutier, J. (2001). Petit traité de communication. Emerec à l´heure des technologies numériques. Carte Blanche.

Díez, E., Fernández, E. & Anguita, R. (2011). Hacia una teoría política de la socialización cívica virtual de la adolescencia. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 71(25,2), 73-100.

Esnaola, G. (2017). Textos, contextos y narrativas inmersivas. En R. Aparici & D. García Marín (Coords.), ¡Sonríe, te están puntuando! Narrativa digital interactiva en la era de Black Mirror (pp. 97-112). Gedisa.

Establés, M. J., Guerrero, M. & Contreras, R. (2018). Jugadores, escritores e influencers en redes sociales: procesos de profesionalización entre adolescentes. Revista Latina de Comunicación Social, 73, 214-236. https://doi.org/10.4185/rlcs-2019-1328

García-Roca, A., & De-Amo, J. M. (2019). Jóvenes escritores en la red: un estudio exploratorio sobre perfiles de Wattpad. Ocnos: Revista de estudios sobre lectura, 18(3), 18-28.

Garlen, J. C. & Sandlin, J. A. (2016). Teaching with Disney. Peter Lang.

Gee, J.P. & Hayes, E.R. (2012). Language and learning in the digital age. Routledge.

González-Martín, M. R., Jover, G. y Torrego, A. (2021). Casa, Escuela y Ciudad: el cultivo del lenguaje en un mundo digital. Revista Española de Pedagogía, 79 (278). https://doi.org/10.22550/REP79-1-2021-03

Gordo, Á., Rivera, J. Díaz-Catalán, C. & García-Arnau, A. (2019). Factores de socialización digital juvenil. Estudio Delphi. Centro Reina Sofia sobre Adolescencia y Juventud.

Guitián, E. G. (2016). Democracia digital. Discursos sobre participación ciudadana y TIC. Revista de estudios políticos, 173, 169-193.

Gutiérrez-Martín, A. & Torrego, A. (2018). The Twitter games: media education, popular culture and multiscreen viewing in virtual concourses. Information, Communication & Society. 21, 434-447. http://dx.doi.org/10.1080/1369118X.2017.1284881

Hermoso, B. (2018, 6 de mayo). Entrevista a Jürgen Habermas: “¡Por Dios, nada de gobernantes filósofos!” El País. Recuperado de https://bit.ly/2jzz6iC

Ibarra-Rius, N. & Ballester-Roca, J. (2017). De literatura, cine, publicidad e internet: relatos digitales y book tráilers en la formación de docentes. @tic. revista d’innovació educativa, 19, 47-54. https://doi.org/10.7203/attic.19.11006

Instituto Nacional de Estadística (2020). Encuesta sobre Equipamiento y Uso de Tecnologías de Información y Comunicación en los Hogares. INE.

Jenkins, H. (2009). Fans, blogueros y videojuegos: la cultura de la colaboración. Paidós.

Jenkins, H., Ford, S. & Green, J. (2015). Cultura transmedia. La creación de contenido y valor en una cultura en red. Gedisa.

Lewandowsky, S.; Ecker, U.K.H. & Cook, J. (2017). Beyond Misinformation: Understanding and Coping with the “Post-Truth” Era. Journal of Applied Research in Memory and Cognition, 6(4), 353-369. https://doi.org/10.1016/j.jarmac.2017.07.008.

Lluch, G. (2014). Jóvenes y adolescentes hablan de lectura en la red. Ocnos: Revista de estudios sobre lectura, 11, 7-20.

Lluch, G., Tabernero-Sala, R. & Calvo-Valios, V. (2015). Epitextos virtuales públicos como herramientas para la difusión del libro. El profesional de la información, 24 (6), 797-804.

Martínez-León, P., Ballester-Roca, J., & Ibarra-Rius, N. (2020). Construcción de identidades genéricas desde la educación literaria en el último curso de Secundaria. El Guiniguada, 29, 30-41

Masterman, L. (1985). Teaching The Media. Comedia Press.

Paladines-Paredes, L.-V. & Margallo, A.-M. (2020). Los canales booktuber como espacio de socialización de prácticas lectoras juveniles. Ocnos, 19 (1), 55-67. https://doi.org/10.18239/ocnos_2020.19.1.1975

Rovira-Collado, J. (2017). Booktrailer y Booktuber como herramientas LIJ 2.0 para el desarrollo del hábito lector. Investigaciones sobre lectura, 7, 55-72. https://doi.org/10.37132/isl.v0i7.180

Sampedro, V. (2018): Dietética Digital. Icaria.

Sánchez-García, R. & Aparicio- Durán, A. (2020). Los hijos de Instagram. Marketing editorial. Poesía y construcción de nuevos lectores en la era digital. Contextos Educativos. Revista de Educación, 25, 41-53.

Santos-Gómez, M. (2006). Participación, democracia y educación: cultura escolar y cultura popular. Revista de educación, 339, 883-901.

Silverstone, R. (2004). Regulation, media literacy and media civic. Media, Culture & Society, 26 (3), 440-449.

Sonlleva Velasco, M., Torrego González, A., & Martínez Scott, S. (2017). “Es una locura vivir sin Facebook ni WhatsApp”: la huella tecnológica en el docente en formación. EDMETIC, 6(2), 255-275. https://doi.org/10.21071/edmetic.v6i2.6935

Speed, E. & Mannion, R. (2017). “The Rise of Post-truth Populism in Pluralist Liberal Democracies: Challenges for Health Policy”. En International Journal of Health Policy And Management, 6(5), 249-251.

The New London Group (1996). A Pedagogy of Multiliteracies: Designing Social Futures. Harvard Educational Review, 66 (1): 60–93. https://doi.org/10.17763/haer.66.1.17370n67v22j160u

Toffler, A. (1980). The third wave. Bantam Books.

Torrego, A. (2011). Algunas observaciones acerca del léxico en la red social Tuenti. Tonos Digital: Revista electrónica de estudios filológicos, 21. Disponible en http://www.tonosdigital.es/ojs/index.php/tonos/article/view/659/470

Tyner, K., Gutiérrez-Martín, A. & Torrego, A. (2015). Multialfabetización sin muros en la era de la convergencia. La competencia digital y “la cultura del hacer” como revulsivos para una educación continua. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 19(2), 41 -56.

Ugalde, L., Martínez-de-Morentín, J. I., & Medrano-Samaniego, C. (2017). Pautas de consumo televisivo en adolescentes de la era digital: un estudio transcultural. Comunicar, 25(50), 67-76.

Vazquez-Calvo, B., García-Roca, A. & López-Báez, C. (2020). Domesticar la selva digital: el fanfiction a examen a través de la mirada de una fanfictioner. EDMETIC, 9(1), 21-51. https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i1.12239

Vizcaíno-Verdú, A., Contreras-Pulido, P., y Guzmán Franco, M. (2019). Lectura y aprendizaje informal en YouTube: El booktuber. Comunicar, 59, 95-104. https://doi.org/10.3916/C59-2019-09

Published

2021-07-02

How to Cite

Torrego González, A. (2021). Discursive and literary practices of young people on the Internet: doi.org/10.20420/ElGuiniguada.2021.405. El G U I N I G U a D a, (30), 72–81. Retrieved from https://ojsspdc.ulpgc.es/ojs/index.php/ElGuiniguada/article/view/1328

Issue

Section

Subject of interest