Critical Language and literature teaching, world reading and word reading
doi.org/10.20420/ElGuiniguada.2021.399
Keywords:
CRITICAL LANGUAGE AND LITERATURE TEACHING, DEMOCRATIC EDUCATION AND RESEARCH, COMMUNICATIVE EMANCIPATION AND INTERDISCIPLINARITYAbstract
The case study that we present from a critical Language and Literature Teaching (DLL) positioning shares, from interdisciplinarity, theoretical reflection, from rigorous research, and concrete educational actions. In a society in which neoliberalism generates individualism, selfishness and vulnerability in citizenship, critical DLL defends weaving social networks, research and educational actions in which dialogue, dialogic interactions versus power ones, generate communicative emancipation, personal and social transformations as well as that of social inequalities.
KEYWORDS
CRITICAL LANGUAGE AND LITERATURE TEACHING, DEMOCRATIC EDUCATION AND RESEARCH, COMMUNICATIVE EMANCIPATION AND INTERDISCIPLINARITY.
Downloads
References
AAVV. (2012). La didáctica de la lengua y la literatura y la teoría crítica. Lenguaje y Textos,36,5-62.
http://www.sedll.org/sites/default/files/journal/revista_completa_enlaces_vinculados.pdf
Aguilar, C. (2020). El área de DLL en la Universidad Pública. En Ballester, J., & Ibarra, N. (eds.) Entre la lectura, la escritura y la educación. Paradigmas de investigación en Didáctica de la Literatura y la Lengua (pp. 43-56). Narcea.
Aparicio, P. (2020). editorial. Ecopedagogia, ciutadania i processos d´educació permanent i popular. Quaderns d´Educació Continua, 44,4.
Arriaga,M. (2020). Literatura y Mujeres: Querella, Genealogías y Sorodidades En Liberia, I. & Sánchez-Gutierrez, B.(coord..) Aquelarre. La emancipación de las mujeres en la cultura de masas (pp. 39-60). Advook.
Arroyo, C. (2013, mayo 30). Escritoras silenciadas en clase de Literatura. El País. Recuperado de http://blogs.elpais.com/ayuda-al-estudiante/2013/05/escritoras-silenciadas-en-clase-de-litaratura.html
Aubert, A., Flecha, A., G, C.- Flecha, R, & Racionero, S (2009). Aprendizaje dialógico en la sociedad de la información. Hipatia.
Blanes, P. (2015, octubre 8). Olvidadas y silenciadas. Las mujeres de la generación del 27 que debes conocer.cadenaser.com. Recuperado de
Balló, T. (2016). Las sinsombrero. Sin ellas la historia no está completa. Espasa.
Balló, T. (2018). Las sinsombrero 2. Ocultas e Impecables. Espasa.
Bisquerra, R. (coord.). (2004). Metodología de la investigación educativa. La Muralla.
Diez, E., & Gajardo-, K. (2020). Educar y Evaluar en Tiempos de Coronavirus: la Situación en España. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 10(2), 102-134. http://dx.doi.org/10.447/remie.2020.5604
Flecha, R., & Racionero,S. (2012).”¿Por qué no lo hacen en Harward y Wisconsin? ¿Por qué las mejores universidades mantienen otras preocupaciones distintas de las universidades españolas? En Martinez J.B. (coord.) Innovación en la Universidad prácticas, Políticas y Retóricas (pp.105-129). Graó
Freire, P. (2009). Pedagogía del compromiso. América Latina y Educación Popular. Hipatia.
Garcés, M. (2020). Escuela de aprendices. Barcelona: Galaxia Gutemberg.
García, R., & Ruíz, L (2012). Aportaciones de las Mujeres del Movimiento Libertario. Social and Education History.1(2), 107-128. http://dx.doi.org/10.4471/hse.2012.08
Giroux, H. (2003). La inocencia robada. Juventud, multinacionales y política cultural. Madrid: Morata.
Giroux, H. (2008). Introducción: Democracia, educación y política en pedagogía crítica En McLaren, P & Kincheloe, J. (Eds.): Pedagogía crítica. De qué hablamos, dónde estamos. Barcelona (pp.17-22). Graó.
Giroux, H. (2019). La guerra del neoliberalismo contra la educación superior. Herder
Le Guin, U.K. (2020). Sobre la escritura, la lectura, la imaginación. Círculo de Tiza.
López de Aguileta, G., & Soler, M. (2021). Aprendizaje significativo de Ausubel y segregación educativa. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 11(1), 1-19. http://dx.doi.org/10.4471/remie.2021.7431.
López, A., & López Navajas, A. (2013). Las mujeres en los contenidos de la Enseñanza Secundaria Obligatoria. Ministerio de Igualdad. Recuperado de http://meso.uv.es/informe/
Mendoza, A. (1998). Marco para una Didáctica de la Lengua y la Literatura en la formación de profesores, Didáctica,10,233-269. Recuperado de
https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=148726
Petit, M. (2001). Lecturas: del espacio íntimo al espacio público. Fondo de Cultura Económica.
Sancho Longas, E., & Pulido Rodríguez, C. (2016). El club de valientes de la comunidad de aprendizaje CPI Sansomendi PI. Padres Y Maestros. Journal of Parents and Teachers, (367), 38-41. https://doi.org/10.14422/pym.i367.y2016.007
Trigo, E., & Romero, C. (2020). Las Sinsombrero o cómo leer y comprender el mundo a través de un grupo de creadoras olvidadas. El Guiniguada, 29, 89-100. Recuperado de https://ojsspdc.ulpgc.es/ojs/index.php/ElGuiniguada/article/view/1172/1144
Vallejo, I. (2020a). El infinito en un junco. La invención de los libros en el mundo antiguo. Siruela.
Vallejo, I. (2020b). Manifiesto por la lectura. Siruela.
Vidal, C. (2002, marzo 17). El libro que encendió una guerra. El mundo.es Recuperado de https://www.elmundo.es/cronica/2002/335/1016453077.html
Viviani, L. (2011). La determinación del mercado. Gelpi y las disonancias en las organizaciones educativas críticas. Edicions del CREC.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. You can not make a commercial use of the work. The use derived from the work is also not allowed.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).