Critical Language and literature teaching, world reading and word reading

doi.org/10.20420/ElGuiniguada.2021.399

Authors

Keywords:

CRITICAL LANGUAGE AND LITERATURE TEACHING, DEMOCRATIC EDUCATION AND RESEARCH, COMMUNICATIVE EMANCIPATION AND INTERDISCIPLINARITY

Abstract

The case study that we present from a critical Language and Literature Teaching (DLL) positioning shares, from interdisciplinarity, theoretical reflection, from rigorous research, and concrete educational actions. In a society in which neoliberalism generates individualism, selfishness and vulnerability in citizenship, critical DLL defends weaving social networks, research and educational actions in which dialogue, dialogic interactions versus power ones, generate communicative emancipation, personal and social transformations as well as that of social inequalities.

KEYWORDS
CRITICAL LANGUAGE AND LITERATURE TEACHING, DEMOCRATIC EDUCATION AND RESEARCH, COMMUNICATIVE EMANCIPATION AND INTERDISCIPLINARITY.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AAVV. (2012). La didáctica de la lengua y la literatura y la teoría crítica. Lenguaje y Textos,36,5-62.

http://www.sedll.org/sites/default/files/journal/revista_completa_enlaces_vinculados.pdf

Aguilar, C. (2020). El área de DLL en la Universidad Pública. En Ballester, J., & Ibarra, N. (eds.) Entre la lectura, la escritura y la educación. Paradigmas de investigación en Didáctica de la Literatura y la Lengua (pp. 43-56). Narcea.

Aparicio, P. (2020). editorial. Ecopedagogia, ciutadania i processos d´educació permanent i popular. Quaderns d´Educació Continua, 44,4.

Arriaga,M. (2020). Literatura y Mujeres: Querella, Genealogías y Sorodidades En Liberia, I. & Sánchez-Gutierrez, B.(coord..) Aquelarre. La emancipación de las mujeres en la cultura de masas (pp. 39-60). Advook.

Arroyo, C. (2013, mayo 30). Escritoras silenciadas en clase de Literatura. El País. Recuperado de http://blogs.elpais.com/ayuda-al-estudiante/2013/05/escritoras-silenciadas-en-clase-de-litaratura.html

Aubert, A., Flecha, A., G, C.- Flecha, R, & Racionero, S (2009). Aprendizaje dialógico en la sociedad de la información. Hipatia.

Blanes, P. (2015, octubre 8). Olvidadas y silenciadas. Las mujeres de la generación del 27 que debes conocer.cadenaser.com. Recuperado de

https://cadenaser.com/programa/2015/10/08/la_script/1444288990_684693.html#:~:text=Maruja%20Mallo%2C%20Marga%20Gil%2DRo%C3%ABsset,Bu%C3%B1uel%2C%20Alberti...)

Balló, T. (2016). Las sinsombrero. Sin ellas la historia no está completa. Espasa.

Balló, T. (2018). Las sinsombrero 2. Ocultas e Impecables. Espasa.

Bisquerra, R. (coord.). (2004). Metodología de la investigación educativa. La Muralla.

Diez, E., & Gajardo-, K. (2020). Educar y Evaluar en Tiempos de Coronavirus: la Situación en España. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 10(2), 102-134. http://dx.doi.org/10.447/remie.2020.5604

Flecha, R., & Racionero,S. (2012).”¿Por qué no lo hacen en Harward y Wisconsin? ¿Por qué las mejores universidades mantienen otras preocupaciones distintas de las universidades españolas? En Martinez J.B. (coord.) Innovación en la Universidad prácticas, Políticas y Retóricas (pp.105-129). Graó

Freire, P. (2009). Pedagogía del compromiso. América Latina y Educación Popular. Hipatia.

Garcés, M. (2020). Escuela de aprendices. Barcelona: Galaxia Gutemberg.

García, R., & Ruíz, L (2012). Aportaciones de las Mujeres del Movimiento Libertario. Social and Education History.1(2), 107-128. http://dx.doi.org/10.4471/hse.2012.08

Giroux, H. (2003). La inocencia robada. Juventud, multinacionales y política cultural. Madrid: Morata.

Giroux, H. (2008). Introducción: Democracia, educación y política en pedagogía crítica En McLaren, P & Kincheloe, J. (Eds.): Pedagogía crítica. De qué hablamos, dónde estamos. Barcelona (pp.17-22). Graó.

Giroux, H. (2019). La guerra del neoliberalismo contra la educación superior. Herder

Le Guin, U.K. (2020). Sobre la escritura, la lectura, la imaginación. Círculo de Tiza.

López de Aguileta, G., & Soler, M. (2021). Aprendizaje significativo de Ausubel y segregación educativa. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 11(1), 1-19. http://dx.doi.org/10.4471/remie.2021.7431.

López, A., & López Navajas, A. (2013). Las mujeres en los contenidos de la Enseñanza Secundaria Obligatoria. Ministerio de Igualdad. Recuperado de http://meso.uv.es/informe/

Mendoza, A. (1998). Marco para una Didáctica de la Lengua y la Literatura en la formación de profesores, Didáctica,10,233-269. Recuperado de

https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=148726

Petit, M. (2001). Lecturas: del espacio íntimo al espacio público. Fondo de Cultura Económica.

Sancho Longas, E., & Pulido Rodríguez, C. (2016). El club de valientes de la comunidad de aprendizaje CPI Sansomendi PI. Padres Y Maestros. Journal of Parents and Teachers, (367), 38-41. https://doi.org/10.14422/pym.i367.y2016.007

Trigo, E., & Romero, C. (2020). Las Sinsombrero o cómo leer y comprender el mundo a través de un grupo de creadoras olvidadas. El Guiniguada, 29, 89-100. Recuperado de https://ojsspdc.ulpgc.es/ojs/index.php/ElGuiniguada/article/view/1172/1144

Vallejo, I. (2020a). El infinito en un junco. La invención de los libros en el mundo antiguo. Siruela.

Vallejo, I. (2020b). Manifiesto por la lectura. Siruela.

Vidal, C. (2002, marzo 17). El libro que encendió una guerra. El mundo.es Recuperado de https://www.elmundo.es/cronica/2002/335/1016453077.html

Viviani, L. (2011). La determinación del mercado. Gelpi y las disonancias en las organizaciones educativas críticas. Edicions del CREC.

Published

2021-07-01

How to Cite

Aguilar Ródenas, C. (2021). Critical Language and literature teaching, world reading and word reading: doi.org/10.20420/ElGuiniguada.2021.399. El G U I N I G U a D a, (30), 08–19. Retrieved from https://ojsspdc.ulpgc.es/ojs/index.php/ElGuiniguada/article/view/1405

Issue

Section

Monographic S1presentation