Writing competence through digital cooperative learning

10.20420/ElGuiniguada.2023.634

Authors

Keywords:

escritura colaborativa en línea, aprendizaje cooperativo, destreza escrita, coautoría, escritura creativa

Abstract

This writing narrates an experience of creative writing in the native Spanish language through cooperative learning (Johnson and Johnson, 1989; Slavin, 1990; Kagan, 1994; Comoglio, 1996). The pandemic imposed having classes at a distance and without being able to share materials physically, so we set ourselves the goal of innovating in methodologies for practicing written skills that were adapted to reality and allowed to continue working as a group.

In the experience collected here, an online cooperative text practice was generated for a whole group of students. The text produced was corrected as a group in class. In addition, the subject included among its continuous evaluation items the preparation of a portfolio, in which they freely and spontaneously narrate their opinions. The results demonstrate the positive impact of the activity in various aspects, namely, the development of evaluation skills, spelling, punctuation, increase in vocabulary, improvement of syntax, style, coherence and cohesion, and discursive markers, among others.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alicia Silvestre Miralles, Universidad de Zaragoza

Universidad de Zaragoza

References

Antón Cuadrado, R. & Valverde Velasco, A. (2014). Bases teóricas de la creación colaborativa de microtextos en la red: el modelo Eseeusee. Historia y Comunicación Social. Vol. 19. Núm. Especial Enero, 119-127.

Brailovsky, D. & Menchón, A. (2020). Estrategias de Escritura en la formación. La experiencia de enseñar escribiendo. Centro de publicaciones educativas y material didáctico.

Breton, A. & Eluard, P. (2003). Diccionario abreviado del surrealismo. Ediciones Siruela.

Bustos Sánchez, A. (2009). “Escritura colaborativa en línea. Un estudio preliminar orientado al análisis del proceso de co-autoría”. RIED: revista iberoamericana de educación a distancia, vol. 12, n.º 12, 33–55. <http://e-spacio.uned.es/fez/eserv.php?pid=bibliuned:revistaRied-2009-12-2-2030&dsID=Documento.pdf>. [25/02/2021].

Carlino, P. (2005). Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. FDCE.

Casas Martín, A. L. & Nuere Menéndez-Pidal, S. (2016). El juego del cadáver exquisito, su provocadora iconografía y fundamentos de la misma. Tesis doctoral. <https://eprints.ucm.es/id/eprint/39046/1/T37757.pdf> [28/02/2021].

Chartier, R. (2000). “Muerte o transfiguración del lector”. 26º Congreso de la Unión Internacional de Editores Aires. [en línea] Disponible en: http:// jamillan.com/para_char.htm [consulta 18 de mayo 2021]

Cohen, E. G. (1999). Organizzare i gruppi cooperativi. Ruoli, funzioni, attività. Erickson.

Coll, C. (2001). Constructivismo y educación: la concepción constructivista de la enseñanza y del aprendizaje. En Coll, C.; Palacios, J.; Marchesi, A. (Comps.). Desarrollo psicológico y educación. Vol. II, 157-188. Psicología de la Educación Escolar. Alianza.

Coll, C. & Martí, E. (2001). La educación escolar ante las nuevas tecnologías de la información y la comunicación. En: Coll, C.; Palacios, J.; Marchesi, A. (Comps.). Desarrollo psicológico y educación. Vol. II, 623-651. Psicología de la educación escolar. Alianza.

Coll, C.; Mauri, T. & Onrubia, J. (2006). Análisis y resolución de casos-problema mediante el aprendizaje colaborativo. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento. 3 (2), 29-41.

Comoglio, M. (1996). Cos'è il Cooperative Learning. Orientamenti Pedagogici e Sociali, 43, 259-293.

Duchamp, M. (1957). The creative act. Session on the Creative Act. Convention of the American Federation of Arts.

Ey, H. (1980 [1965]). Tratado de psiquiatría. Ed. Toray: Masson (8ª Edición, 1ª Edición 1965).

Ferreiro, E. (2004). Alfabetización. Teoría y práctica (6ª ed.). Siglo XXI.

Giraldo Giraldo, C. (2015). La escritura en el aula como instrumento de aprendizaje. Estudio en universidades, Ánfora, 22 (38), 39-58. Universidad Autónoma de Manizales.

Guzmán Tinajero, K. & Rojas-Drummond, S. M. (2012). Escritura colaborativa en alumnos de primaria: un modelo social de aprender juntos. Revista mexicana de investigación educativa, 17(52), 217-245. <http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662012000100010&lng=es&tlng=es> [28/08/2021].

Johnson, D. W. & Johnson, R. T. (1989). Cooperation and Competition: Theory and Research. Interaction Book Company.

Johnson, D. W.; Johnson, R. T. & Holubec, E. J. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Paidós.

Lebel, J. J. Juegos surrealistas: 100 Cadáveres Exquisitos. (1996). Ed. Fundación Colec. Thyssen-Bornemisza.

Kagan, S. (1994). Cooperative Learning. Kagan Publishing.

Kaës, R. (1977). El aparato psíquico grupal. Granica Editor.

Keys, C. W. (1994). The development of scientific reasoning skills in conjuntion with collaborative assessments. An interpretative study of 6-9th grade students. Journal of Research in Science Teaching, 3(9), 1003-1002.

Lafon, M. & Peeters, B. (2008). Escribir en colaboracion. Historias de dúos de escritores. Beatriz Viterbo Editora.

La Prova, A. (2017). La práctica del Aprendizaje Cooperativo, propuestas operativas para el grupo-clase. Narcea.

Kittle, P. & Hicks, T. (2009). Transforming the Group Paper with Collaborative Online Writing. Pedagogy: critical approaches to teaching literature, language, composition, and culture, vol. 9, 3, 525-538. <http://tccl.rit.albany.edu/knilt/images/0/07/Kittle_and_Hicks_2008.pdf>. [25/08/2021].

Lowry, P.; Curtis, A. & Lowry, M. (2004). Building a Taxonomy and Nomenclature of Collaborative Writing to Improve Interdisciplinary Research and Practice. Journal of business communication, 41(1), 66-99. <http://job.sagepub.com/content/41/1/66>. [25/08/2021].

Mejía, J. (2004). Sobre la investigación cualitativa. Nuevos conceptos y campos de desarrollo. Investigaciones Sociales, año VIII, 13, 277-299. <http://www.acuedi.org/ddata/3586.pdf>. [25/08/2021].

Morales Morales, R. y Lloret Romero, N. (2018). Experiencia de creación colaborativa en internet un cadáver exquisito 2.0 TFM, Disponible en. https://riunet.upv.es/bitstream/handle/10251/107835/MORALES%20-%20EXPERIENCIA%20DE%20CREACI%C3%93N%20COLABORATIVA%20EN%20INTERNET.%20UN%20CAD%C3%81VER%20EXQUISITO%202.0.pdf?sequence=3&isAllowed=y> [28/02/2021].

Niño-Carrasco, S. & Castellanos-Ramírez, J. (2020). Estrategias de regulación y procesos de escritura colaborativa en línea para el aprendizaje en estudiantes universitarios, Nova Scientia, 25(12, 2). 1-29. doi.org/10.21640/ns.v12i25.2499. <https://www.researchgate.net/publication/346227702_Estrategias_de_regulacion_y_procesos_de_escritura_colaborativa_en_linea_para_el_aprendizaje_en_estudiantes_universitarios> [25/08/2021].

Pujolás, P. (2009). Aprendizaje cooperativo y educación inclusiva: una forma práctica de aprender juntos alumnos diferentes. Universidad de Vic. https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:9fd29516-0a1f-426b-821e-befca46e1e15/2009-ponencia-jornadas-antiguas-pere-pdf.pdf [15/08/2021].

Pym, A. (1993). Epistemological problems in translation and its teaching: a Seminar for thinking students. Ediciones Caminade.

Salinas, C. (2012). Cadáver exquisito: utilización de redes sociales para escribir guiones de manera colaborativa y la producción de cortos audiovisuales. Tesis.

Sharan, Y. & Sharan, S. (1998). Gli alunni fanno ricerca. L’apprendimento in gruppi cooperative. Erickson.

Slavin, R. E. (1990). Co-operative learning: Theory, research and practice. Prentice Hall. Versión en español: Aprendizaje cooperativo: teoría, investigación y práctica. Aique. 1999. http://ecoasturias.com/images/PDF/slavin-el-aprendizaje-cooperativo.pdf [25/05/2021]

Storch, N. (2002). Patterns of interaction in ESL pair work. Language Learning, 52, 1, 119-158.

Storch, N. (2003). Relationships formed in dyadic interaction and opportunity for learning. International Journal of Educational Research, 37(3/4), 305-322.

Vasseur, C. & Vovelle J. (1995). Le Cadavre Exquis (1925-1975). Tesis. Historia del arte. Université Panthéon Sorbonne.

Yin, R. (1994). Case study research: Design and methods. Sage.

Published

2023-07-11

How to Cite

Silvestre Miralles, A. (2023). Writing competence through digital cooperative learning: 10.20420/ElGuiniguada.2023.634. El G U I N I G U a D a, (32), 108–123. Retrieved from https://ojsspdc.ulpgc.es/ojs/index.php/ElGuiniguada/article/view/1581

Issue

Section

Papers