El análisis cultural, ¿una nueva corriente filosófica?
Keywords:
choque cultural, globalización, inmigración, construcción europea, análisis intercultural, método, paradoja epistemológicaAbstract
El avance de las comunicaciones y de los medios de transporte en el mundo contemporáneo ha intcnsificado el "choque cultural". La globalización y la inmigración son también fenómenos de nuestro tiempo que han traído como consecuencia inmediata el contacto entre diferentes culturas. El actual proceso de construcción europea apunta hacia una configuración multicultural al tiempo que intenta definir una base común. Surgen nuevos problemas que se intentan solucionar mediante el análisis intercultural. Su aplicación a los distintos ámbitos hace indudable su utilidad. Pero, ¿qué es? Un método sociológico, antropológico o filosófico? Su exposición y examen epistemológico nos conduce a la contestación de estas preguntas y nos descubre su paradoja fundamental.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2016-07-07
How to Cite
Peligero Escudero, F. L. (2016). El análisis cultural, ¿una nueva corriente filosófica?. El G U I N I G U a D a, (12), 121–135. Retrieved from https://ojsspdc.ulpgc.es/ojs/index.php/ElGuiniguada/article/view/618
Issue
Section
Papers
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. You can not make a commercial use of the work. The use derived from the work is also not allowed.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).