Women, Literary education and Interculturality

Authors

Keywords:

didáctica, educación literaria, competencia intercultural, monográfico

Abstract

This is the presentation of the monographic section of volume 29 of El Guiniguada which offers  the topic Women, literary education and interculturality. Literary education lies in teaching and learning of the abilities and skills needed to competently read literary texts, and enhances the educational value of literature because it focuses on its own specific competences. From a contemporary and universal perspective, it must take on the challenge of addressing a series of decisions in the classroom from a respectful, inclusive and transformative point of view. Intercultural and multilingual education stands as a basic element that favors cultural coexistence and tolerance. And in this complex framework of literary and multicultural relationships within the educational context, women creators claim their presence after so many years of unacceptable invisibility. This article includes ample evidence of their work.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Castellano, M. (2018). Les altres catalanes. Memòria, identitat geogràfica en la literatura d’immigració. València: Edicions 3 i 4.

De Vicente-Yagüe Jara, M. Isabel (2015). Fomento de la lectura: el plan lector. El canon formativo en la educación lectoliteraria. En Pedro Guerrero y M. Teresa Cano (Coord.). Didáctica de la Lengua y Educación Literaria (pp. 297-303). Madrid: Ediciones Pirámide.

Devís, A. (2013). La educación literaria en el desarrollo de la competencia intercultural. En L. Cancelas, R. Jiménez, M.F. Romero y S. Sánchez. (Eds.). Aportaciones para una educación lingüística y literaria en el siglo XXI. Cádiz: GEU editorial.

Devís, A. y Garcia-Raffi, Josep V. (2020). Interculturality and sustainable development in Amazonian Folk Literature. En Sustainable Development Goals (SDG) of People: Research, Teaching and Actions in High Education. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholors Publishing. [En prensa].

García Tudela, Pedro A. (2018). Educación intercultural como eje transversal en la Educación Primaria. Cuadernos de pedagogía, 486, 26-30.

Linares, R. (2016). Educación literaria y democracia. Cuadernos de pedagogía, 465, 66-69.

López, A. y López-Navajas A. (2012). El desconocimiento de la tradición literaria femenina y su repercusión en la falta de autoridad social de las mujeres. Quaderns de Filologia. Estudis literaris, XVII, 27-40.

López-Navajas, A. (2014). Análisis de la ausencia de las mujeres en los manuales de la ESO: una genealogía de conocimiento ocultada. Revista de Educación, 363, 282-308. DOI http://doi.org/10-4438/1988-592X-RE-2012-363-188

López-Navajas, A., Querol Bataller, M. (2014). Las escritoras ausentes en los manuales: propuestas para su inclusión. Didáctica. Lengua y Literatura, 26, 217-240. DOI: http://doi.org/10.5209/rev_DIDA.2014.v26.46840

Pastor, Paloma H. (2016). L’estudi de la literatura des dels feminismes: reptes pendents. Dones Dossier. Adpe: Associació de dones periodistes, 46, 4-7.

Russ, Joana (2018). Cómo acabar con la escritura de las mujeres. Prólogo de Jessa Crispín y traducción de Gloria Fortún. Madrid: Editorial Barret y Dos Bigotes.

Published

2020-07-12

How to Cite

Gómez-Devís, M.-B., & Garcia-Raffi, J. V. (2020). Women, Literary education and Interculturality. El G U I N I G U a D a, (29), 08–17. Retrieved from https://ojsspdc.ulpgc.es/ojs/index.php/ElGuiniguada/article/view/El%20Guiniguada%20%28Mujeres%29

Issue

Section

Monographic S1presentation