Implementation of the CEFR in the rubrics of two main English Certificates: Cambridge FCE and Trinity ISE-II. Implementación del MCER en las rúbricas de dos principales certificados de inglés: Cambridge FCE y Trinity ISE-II

doi.org/10.20420/ElGuiniguada.2021.414

Autores/as

Palabras clave:

inglés como lengua extranjera, MCER, evaluación, rúbricas, Exámenes Oficiales de Inglés

Resumen

The Common European Framework of Reference (CEFR) was developed by the European Council with the intention of providing a comprehensive basis for the creation language syllabi and curriculum guidelines, together with the design of teaching materials, language certificates and instruments of assessment. The CEFR has been implemented in Spain through different education laws and has prompted the introduction of the communicative approach and the use of new instruments of assessment such as rubrics. Nonetheless, almost twenty years after the CEFR was passed, not many researches have been conducted on how the Framework has been implemented. It is from this line where the current research stems as it intends to check how the CEFR has been adapted in the rubrics used for the assessment of the writing skill in two main English Certificates: the Cambridge Assessment English FCE and the Trinity College ISE-II.

El Marco Común Europeo de Referencia (MCER) se desarrolló con el objetivo de promover una base común para la creación de currículos educativos y servir como guía en la elaboración de materiales didácticos, exámenes de certificación e instrumentos de evaluación. El MCER se ha implantado en España a través de diferentes leyes educativas y ha propiciado la introducción del enfoque comunicativo o nuevos instrumentos de evaluación como rúbricas. Sin embargo, casi veinte años después de la aprobación del marco, pocos son los estudios que han revisado de qué manera se ha adaptado el marco. Es aquí donde la presente investigación se sitúa, con el objetivo de comprobar cómo se ha implementado el MCER en las rúbricas para examinar la destreza escrita de dos de los principales certificados de inglés: el Cambridge Assessment English FCE y el Trinity College ISE-II.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Lucía Fraga Viñas, Universidade da Coruña

Lucía Fraga Viñas is an English Teacher and Sworn Translator. She has just finished her Ph.D. in English Advanced Studies: Linguistics, Literature and Culture with the thesis: “Adequacy of Assessment tools in Official English Certificates to the Guidelines provided by the Common European Framework for Languages: An analysis on the effective implementation of rubrics” that obtained the Cum-Laude grade. Lucía Fraga is a member of the research group DILEC (Research Group on Language and Culture Didactics) at the University of A Coruña. She holds a degree in Translation and Interpreting Studies (University of Vigo) and a master’s degree in Secondary Education Teaching Training (University of A Coruña). Her main areas of research are EFL, TEFL, evaluation, assessment, rubrics, the CEFR and translation.

Citas

Allen, L. K. et al. (2014). L2 Writing Practice: Game enjoyment as a key to engagement. Language Learning and Technology, Vol. 18, No.2, Jun., pp.124-150.

Becker, A. (2016) Student-generated scoring rubrics: Examining their formative value for improving ESL students’s writing performance. Assessing Writing, Jul.

Brooks, G. (2012). Assessment and Academic Writing: A look at the Use of Rubrics in the Second Language Writing Classroom. Kwansei Gakuin University Humanities Review, Vol. 17, pp. 227-240. Recuperado de: core.ac.uk/download/pdf/143638458.pdf

Cambridge English Language Assessment (2016). Cambridge English First Handbook for Teachers for exams from 2016. CambridgeEnglish.org, Recuperado de: www.cambridgeenglish.org/images/167791-cambridge-english-first-handbook.pdf

Council of Europe (2001). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Cambridge University Press.

Frydrychova, B. (2011). Evaluation Writing in English as a second language. Procedia_Social and Behavioral Sciences, Dec., pp. 390-394.

Hernández Sampieri, R. et al. (2010). Metodología de la Investigación, 5ª Ed. McGraw Hill, ISBN: 978-607-15-0291-9

Laurian, S. & Fitzgerald, C.J. (2013). Effects of using rubrics in a university academic level Romanian literature class. Procedia. Social and Behavioral Sciences, Elsevier, 76, pp. 431-440.

Madrid, D. (2001) Introducción a la investigación en el aula de la lengua extranjera. Metodología de investigación en el área de filología inglesa, editado por María Elena García Sánchez and María Sagrario Salaberri, Universidad de Almería, Secretariado de Publicaciones, 363, pp. 11-45. Recuperado de:

www.ugr.es/~dmadrid/Publicaciones/Introduccion%20investigacion%20aula-Sagrario%20y%20Elena.pdf

Phelan, C. & Wren, J. (2005-2006). Exploring reliability in academic assessment, Iowa: UNI Office of Academic Assessment, University of Northern Iowa, Recuperado de: www.uni.edu/chfasoa/reliabilityandvalidity.htm

Sundeen, T. H. (2014). Intructional rubrics: Effects of presentation on writing quality. Assessing writing, Elselvier, 1st of Apr. 2014, pp. 74-87.

Trinity College London. (2017) Integrated Skills in English (ISE) Guide for Teachers — ISE-II (B2). Trinity College web page, Online edition Jun. Recuperado de: https://www.trinitycollege.com/qualifications/english-language/ISE/ISE-II-B2-resources/ISE-II-B2-Guides

Velasco-Martínez, L. & Tójar, J.C. (2015) Evaluación por competencias en educación superior. Uso y diseño de rúbricas por los docentes universitarios. AIDIPE (Ed.), Investigar con y para la sociedad, Bubok, Vol. 2, pp. 1393-1405, Recuperado de: avanza.uca.es/aidipe2015/libro/volumen2.pdf

Vez, J. M. (2011) La Investigación en Didáctica de las Lenguas Extranjeras. Educatio Siglo XXI, Vol. 29, No.1, pp. 81-108. Recuperado de: digitum.um.es/xmlui/bitstream/10201/27149/1/La%20Investigación%20en%20Didáctica%20de%20las%20Lenguas%20Extranjeras.pdf

Descargas

Publicado

2021-07-02

Cómo citar

Fraga Viñas, L. (2021). Implementation of the CEFR in the rubrics of two main English Certificates: Cambridge FCE and Trinity ISE-II. Implementación del MCER en las rúbricas de dos principales certificados de inglés: Cambridge FCE y Trinity ISE-II: doi.org/10.20420/ElGuiniguada.2021.414. El G U I N I G U a D a, (30), 193–206. Recuperado a partir de https://ojsspdc.ulpgc.es/ojs/index.php/ElGuiniguada/article/view/1273

Número

Sección

Artículos/Papers (Section 2)