Spanish for specific purposes and cooperative methods

Authors

  • Paula Quiroga Munguía Universidad de Valladolid

DOI:

https://doi.org/10.20420/rlfe/2024.705

Keywords:

Applied linguistics, Spanish for Specific Purposes, Active methodologies

Abstract

Spanish for specific purposes (SPP) is a growing subject. It is already studied in graduate, postgraduate and masters courses It has got a several specific features compared to general Spanish as a second language. In this article these characteristics are briefly summed up. The professional efficiency in a specific communicative situation is highlighted. Thus, interaction and participation in the SPP classroom are very important factors. To achieve the highest student’s engagement in the specialized language acquisition process, we propose the use of cooperative methods as an innovation.

In the last section, we apply the informal cooperative learning strategies to the activities in a SPP student’s book.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre Beltrán, B. (1998). Enfoque, metodología y orientaciones didácticas de la enseñanza del español con fines específicos. Carabela, 44, 5-29. <https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/carabela/pdf/44/44_005.pdf> [2/11/2022].

Aguirre Beltrán, B. (2004). Análisis de necesidades y diseño curricular. En J. Sánchez Lobato e I. Santos Gallardo (Eds.), Vademécum para la formación de profesores. Enseñar español como segunda lengua (L2)/ lengua extranjera (LE) (pp. 643-664). Madrid: SGEL.

Aguirre Beltrán, B. (2012). Aprendizaje y enseñanza de español con fines específicos. Comunicación en ámbitos académicos y profesionales. Madrid: SGEL.

Aguirre Beltrán, B., Sánchez Lobato, J. y Santos Gallardo, I. (2012). La enseñanza-aprendizaje del español para fines específicos: marco general. En S. Robles y J. Sánchez Lobato (Coords.), Teoría y práctica de la enseñanza-aprendizaje del español para fines específicos (pp. 13-38). Málaga: Universidad de Málaga.

Cabré, M.ª T. y Gómez de Enterría, J. (2006). La enseñanza de los lenguajes de especialidad: la simulación global. Madrid: Gredos.

Cassany, D. (2004). Aprendizaje cooperativo para ELE, Cervantes Buch.qxd, 11-30. https://www.upf.edu/documents/2853238/0/AprCoo04.pdf/4c84be3f-7897-404c-8b13-b8afb805a145 [2/11/2022].

Ellis, R. (2005). La adquisición de segundas lenguas en un contexto de enseñanza: análisis de las investigaciones existentes. Wellington: Ministerios de Educación de Nueva Zelanda. <https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:65607476-b663-41be-9900-d39823df2c30/2006-bv-05-04ellis-pdf.pdf> [02/11/2022].

Fernández Gómiz, S. y Núñez Bayo, Z. (2017). Profesionales del mundo jurídico (B1-B2). Madrid: EnClave-ELE.

Kagan, S. (1999). Cooperative Learning. San Clemente (CA): Kagan 15ª edición. www.KaganOnline.com.

Kagan, S. (2001). Kagan Structures and Learning Together: What is the Difference? San Clemente (CA): Kagan. Kagan Online Magazine, Summer 2001. www.KaganOnline.com <https://www.kaganonline.com/free_articles/dr_spencer_kagan/275/Kagan-Structures-and-Learning-Together-What-is-the-Difference? > [2/11/2022].

Kagan, S. (2003). A Brief History of Kagan Structures. San Clemente (CA): Kagan. Kagan Online Magazine, Spring 2003. www.KaganOnline.com <https://www.kaganonline.com/free_articles/dr_spencer_kagan/256/A-Brief-History-of-Kagan-Structures> [2/11/2022].

Johnson, D., Johnson, R. y Holubec, E. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Barcelona: Paidós. <https://www.guao.org/sites/default/files/biblioteca/El%20aprendizaje%20cooperativo%20en%20el%20aula.pdf > [2/11/2022].

Judd, E. L., Lihua, T. y Walberg, H. J. (2001). Enseñanza de Idiomas Adicionales. Academia Internacional de Educación. Oficina Internacional de Educación. [trad. de Teaching additional languages. Educational Practices Series-6, 2001] <http://www.ibe.unesco.org/sites/default/files/resources/edu-practices_06_spa.pdf> [2/11/2022].

Laboratorio de Innovación de la Cooperativa José Ramón Otero. <https://www.jrotero.com/biblioteca-lab/#54384aa1283f80a02> [2/11/2022].

Pujolás, P. (2004). Aprender juntos alumnos diferentes. Los equipos de aprendizaje cooperativo en el aula. Barcelona: Eumo-Octaedro.

Pujolás, P. (2008). Nueve ideas clave. El aprendizaje cooperativo. Barcelona: Graó.

Pujolás, P. (2009). Aprendizaje cooperativo y educación inclusiva: una forma práctica de aprender juntos alumnos diferentes. En VI Jornadas de Cooperación educativa con Iberoamérica sobre educación especial e inclusión educativa (Guatemala). <https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:9fd29516-0a1f-426b-821e-befca46e1e15/2009-ponencia-jornadas-antiguas-pere-pdf.pdf> [2/11/2022].

Pujolàs, P. y Lagos, J. R. (Coords.). (2009). El programa Cooperar para Aprender, Aprender a Cooperar (CA/AC) para enseñar a aprender en equipo. Barcelona: Universidad de Vic. <https://www.elizalde.eus/wp-content/uploads/izapideak/CA-ACprograma.pdf> [2/11/2022].

Torijano Pérez, A. (2004). Errores de aprendizaje, aprendizaje de los errores. Cuadernos de didáctica del español/LE. Madrid: ArcoLibros.

Tusón, J. (1995). Lingüística: una introducción al estudio del lenguaje, con textos comentados y ejercicios. Barcelona: Barcanova.

Urbano Lira, C. (2004). El aprendizaje cooperativo en discurso escrito en el aula de ELE, redELE: Revista electrónica de Didáctica ELE 1. <https://www.educacionyfp.gob.es/dctm/redele/Material-RedEle/Revista/2004_01/2004_redELE_1_14Urbano.pdf?documentId=0901e72b80e068ff> [2/11/2022].

Valero Fernández, M.ª P. (dir.) (2022a). Guía para la clase de español con fines específicos: ciencias, ingeniería y arquitectura. Vol. IV, Jaén: Eris Ediciones.

Valero Fernández, M.ª P. (dir.) (2022b). Guía para la clase de español con fines específicos: ciencias sociales y jurídicas. Vol.III, Jaén: Eris Ediciones.

Valero Fernández, M.ª P. (dir.) (2022c). Guía para la clase de español con fines específicos: ciencias de la salud. Vol. II, Jaén: Eris Ediciones.

Valero Fernández, M.ª P. (dir.) (2022d). Guía para la clase de español con fines específicos: arte y humanidades. Vol. I, Jaén: Eris Ediciones.

Varas Mayoral, M. y Zariquiey Biondi, F. (2012). Técnicas formales e informales de aprendizaje cooperativo. En J. C. Torrego (Coord.), Alumnos con altas capacidades y aprendizaje cooperativo. Un modelo de respuesta educativa (pp.5.5-560). Madrid: Fundación SM. <https://labmadrid.com/wp-content/uploads/2016/03/Lab-07-TE%CC%81CNICAS-FORMALES-E-INFOR-DE-APREN-COOP.-TFEIAC.pdf > [2/11/2022].

Published

2024-06-30

How to Cite

Quiroga Munguía, P. (2024). Spanish for specific purposes and cooperative methods. Revista De Lenguas Para Fines Específicos, 30, 212–233. https://doi.org/10.20420/rlfe/2024.705