Spanish for specific purposes and cooperative methods
DOI:
https://doi.org/10.20420/rlfe/2024.705Keywords:
Applied linguistics, Spanish for Specific Purposes, Active methodologiesAbstract
Spanish for specific purposes (SPP) is a growing subject. It is already studied in graduate, postgraduate and masters courses It has got a several specific features compared to general Spanish as a second language. In this article these characteristics are briefly summed up. The professional efficiency in a specific communicative situation is highlighted. Thus, interaction and participation in the SPP classroom are very important factors. To achieve the highest student’s engagement in the specialized language acquisition process, we propose the use of cooperative methods as an innovation.
In the last section, we apply the informal cooperative learning strategies to the activities in a SPP student’s book.
Downloads
References
Aguirre Beltrán, B. (1998). Enfoque, metodología y orientaciones didácticas de la enseñanza del español con fines específicos. Carabela, 44, 5-29. <https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/carabela/pdf/44/44_005.pdf> [2/11/2022].
Aguirre Beltrán, B. (2004). Análisis de necesidades y diseño curricular. En J. Sánchez Lobato e I. Santos Gallardo (Eds.), Vademécum para la formación de profesores. Enseñar español como segunda lengua (L2)/ lengua extranjera (LE) (pp. 643-664). Madrid: SGEL.
Aguirre Beltrán, B. (2012). Aprendizaje y enseñanza de español con fines específicos. Comunicación en ámbitos académicos y profesionales. Madrid: SGEL.
Aguirre Beltrán, B., Sánchez Lobato, J. y Santos Gallardo, I. (2012). La enseñanza-aprendizaje del español para fines específicos: marco general. En S. Robles y J. Sánchez Lobato (Coords.), Teoría y práctica de la enseñanza-aprendizaje del español para fines específicos (pp. 13-38). Málaga: Universidad de Málaga.
Cabré, M.ª T. y Gómez de Enterría, J. (2006). La enseñanza de los lenguajes de especialidad: la simulación global. Madrid: Gredos.
Cassany, D. (2004). Aprendizaje cooperativo para ELE, Cervantes Buch.qxd, 11-30. https://www.upf.edu/documents/2853238/0/AprCoo04.pdf/4c84be3f-7897-404c-8b13-b8afb805a145 [2/11/2022].
Ellis, R. (2005). La adquisición de segundas lenguas en un contexto de enseñanza: análisis de las investigaciones existentes. Wellington: Ministerios de Educación de Nueva Zelanda. <https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:65607476-b663-41be-9900-d39823df2c30/2006-bv-05-04ellis-pdf.pdf> [02/11/2022].
Fernández Gómiz, S. y Núñez Bayo, Z. (2017). Profesionales del mundo jurídico (B1-B2). Madrid: EnClave-ELE.
Kagan, S. (1999). Cooperative Learning. San Clemente (CA): Kagan 15ª edición. www.KaganOnline.com.
Kagan, S. (2001). Kagan Structures and Learning Together: What is the Difference? San Clemente (CA): Kagan. Kagan Online Magazine, Summer 2001. www.KaganOnline.com <https://www.kaganonline.com/free_articles/dr_spencer_kagan/275/Kagan-Structures-and-Learning-Together-What-is-the-Difference? > [2/11/2022].
Kagan, S. (2003). A Brief History of Kagan Structures. San Clemente (CA): Kagan. Kagan Online Magazine, Spring 2003. www.KaganOnline.com <https://www.kaganonline.com/free_articles/dr_spencer_kagan/256/A-Brief-History-of-Kagan-Structures> [2/11/2022].
Johnson, D., Johnson, R. y Holubec, E. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Barcelona: Paidós. <https://www.guao.org/sites/default/files/biblioteca/El%20aprendizaje%20cooperativo%20en%20el%20aula.pdf > [2/11/2022].
Judd, E. L., Lihua, T. y Walberg, H. J. (2001). Enseñanza de Idiomas Adicionales. Academia Internacional de Educación. Oficina Internacional de Educación. [trad. de Teaching additional languages. Educational Practices Series-6, 2001] <http://www.ibe.unesco.org/sites/default/files/resources/edu-practices_06_spa.pdf> [2/11/2022].
Laboratorio de Innovación de la Cooperativa José Ramón Otero. <https://www.jrotero.com/biblioteca-lab/#54384aa1283f80a02> [2/11/2022].
Pujolás, P. (2004). Aprender juntos alumnos diferentes. Los equipos de aprendizaje cooperativo en el aula. Barcelona: Eumo-Octaedro.
Pujolás, P. (2008). Nueve ideas clave. El aprendizaje cooperativo. Barcelona: Graó.
Pujolás, P. (2009). Aprendizaje cooperativo y educación inclusiva: una forma práctica de aprender juntos alumnos diferentes. En VI Jornadas de Cooperación educativa con Iberoamérica sobre educación especial e inclusión educativa (Guatemala). <https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:9fd29516-0a1f-426b-821e-befca46e1e15/2009-ponencia-jornadas-antiguas-pere-pdf.pdf> [2/11/2022].
Pujolàs, P. y Lagos, J. R. (Coords.). (2009). El programa Cooperar para Aprender, Aprender a Cooperar (CA/AC) para enseñar a aprender en equipo. Barcelona: Universidad de Vic. <https://www.elizalde.eus/wp-content/uploads/izapideak/CA-ACprograma.pdf> [2/11/2022].
Torijano Pérez, A. (2004). Errores de aprendizaje, aprendizaje de los errores. Cuadernos de didáctica del español/LE. Madrid: ArcoLibros.
Tusón, J. (1995). Lingüística: una introducción al estudio del lenguaje, con textos comentados y ejercicios. Barcelona: Barcanova.
Urbano Lira, C. (2004). El aprendizaje cooperativo en discurso escrito en el aula de ELE, redELE: Revista electrónica de Didáctica ELE 1. <https://www.educacionyfp.gob.es/dctm/redele/Material-RedEle/Revista/2004_01/2004_redELE_1_14Urbano.pdf?documentId=0901e72b80e068ff> [2/11/2022].
Valero Fernández, M.ª P. (dir.) (2022a). Guía para la clase de español con fines específicos: ciencias, ingeniería y arquitectura. Vol. IV, Jaén: Eris Ediciones.
Valero Fernández, M.ª P. (dir.) (2022b). Guía para la clase de español con fines específicos: ciencias sociales y jurídicas. Vol.III, Jaén: Eris Ediciones.
Valero Fernández, M.ª P. (dir.) (2022c). Guía para la clase de español con fines específicos: ciencias de la salud. Vol. II, Jaén: Eris Ediciones.
Valero Fernández, M.ª P. (dir.) (2022d). Guía para la clase de español con fines específicos: arte y humanidades. Vol. I, Jaén: Eris Ediciones.
Varas Mayoral, M. y Zariquiey Biondi, F. (2012). Técnicas formales e informales de aprendizaje cooperativo. En J. C. Torrego (Coord.), Alumnos con altas capacidades y aprendizaje cooperativo. Un modelo de respuesta educativa (pp.5.5-560). Madrid: Fundación SM. <https://labmadrid.com/wp-content/uploads/2016/03/Lab-07-TE%CC%81CNICAS-FORMALES-E-INFOR-DE-APREN-COOP.-TFEIAC.pdf > [2/11/2022].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Paula Quiroga Munguía
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Revista de Lenguas para fines específicos is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional License.