Authorial Figurations in Javier Marías and Cervantes: A New Perspective on the Narrators of Don Quijote
DOI:
https://doi.org/10.20420/Phil.Can.2024.687Keywords:
Don Quijote, Javier Marías, narrator, self-figuration, fictional authorsAbstract
This article draws on analyses of the concept of textual authority, authorial figurations, and the relationship between fiction and nonfiction to offer a new hypothesis about the configuration of narrative voices in Don Quijote. This critical approach focuses specifically on the transition between the eighth and ninth chapters of the First Part in order to explain the nature of the second author as a self-figuration of Cervantes, to justify his intrusion as a resource aimed at avoiding the identification between him and the first author, and to give an account of the voice appearing at the end of the eighth chapter as belonging to Cervantes himself. The narrative voice introduced by Javier Marías in Todas las almas serves as a reference for our argumentation.
Downloads
References
BARTHES, R. (1966). Introduction à l’analyse structurale des récits. Communications, (8), 1-27. https://www.persee.fr/doc/comm_0588-8018_1966_num_8_1_1113.
BLASCO, J. (1989). La compartida responsabilidad de la “escritura desatada” del Quijote. Criticón, (46), 41-62. https://cvc.cervantes.es/literatura/criticon/PDF/046/046_043.pdf.
BONILLA CEREZO, R. (2017). La risa del caballero Marías: Escolios a El Quijote de Wellesley. Notas para un curso en 1984. Universidad de Alcalá/Instituto Universitario de Investigación en Estudios Medievales y del Siglo de Oro “Miguel de Cervantes”.
CERVANTES, M. de. (2015). Don Quijote de la Mancha. (Francisco Rico, ed.; edición conmemorativa IV centenario Cervantes). Real Academia Española/Asociación de Academias de la Lengua Española/Alfaguara. (Trabajo original publicado en 2005).
EL SAFFAR, R. S. (1968). La función del narrador ficticio en “Don Quijote”. (M. Juliá y G. Reyes, trad.). Modern Language Notes, 83(2), 288-299.
EL SAFFAR, R. S. (1975). Distance and control in Don Quixote: A study in narrative technique. The University of North Carolina.
EL SAFFAR, R. S. (1989). Voces marginales y la visión del ser cervantino. Anthropos, (98-99), 59-62.
FERNÁNDEZ MOSQUERA, S. (1986). Los autores ficticios del Quijote. Anales Cervantinos, 24, 47-65. https://cvc.cervantes.es/literatura/quijote_antologia/mosquera.htm#np34.
FINE, R. (2023). Figuraciones y/o des-figuraciones autoriales en la obra de Cervantes. e-Spania, (45). https://doi.org/10.4000/e-spania.47540.
FLORES, R. M. (1982). The rôle of Cide Hamete in Don Quixote. Bulletin of Hispanic Studies, 59(1), 3-14. https://doi.org/10.1080/1475382822000359003.
FRENK, M. (2013). Cuatro ensayos sobre el “Quijote”. Fondo de Cultura Económica.
GROHMANN, A. (2009). “Con las espadas altas y desnudas”: Cervantes, time and the freedom of the novel in Javier Marías’s Tu rostro mañana. En I. Puig (ed.) Tradition and modernity: Cervantes’s presence in Spanish contemporary literature (pp. 157-169). Peter Lang.
HALEY, G. (1984). El narrador en “Don Quijote”: el retablo de Maese Pedro. En G. Haley (ed.), El Quijote de Cervantes (pp. 269-287). Taurus.
LECARME, J. (1993). L’Autofiction : un mauvais genre ? En S. Doubrovsky, J. Lecarme et Ph. Lejeune (eds.), Autofictions & Cie (pp. 227-249). Université de Paris X/Cahiers RITM 6.
LEJEUNE, P. (1991). El pacto autobiográfico. Anthropos, (nº extra 29), 47-62.
MANCING, H. (1982). The chivalric world of Don Quijote: Style, structure, and narrative technique. University of Missouri.
MARÍAS, J. (1998). Negra espalda del tiempo. Alfaguara.
MARÍAS, J. (2001). Literatura y fantasma (2.ª ed. ampl.). Alfaguara. (Trabajo original publicado en 1993).
MARÍAS, J. (2014). Todas las almas. Alfaguara. (Trabajo original publicado en 1989).
MARÍAS, J. (2016). El Quijote de Wellesley: Notas para un curso de 1984. Alfaguara.
MARTÍN MORÁN, J. M. (2008). Cervantes y el Quijote hacia la novela moderna. Centro de Estudios Cervantinos.
MARTÍNEZ MATA, E. (2008). Cervantes comenta el “Quijote”. Cátedra.
MONTERO REGUERA, J. (2018). La habitación cerrada: una cala en la tradición cervantina en la novela. En F. Cuevas Cervera, M. Beauchamps, J. Montero Reguera, M.ª A. da Costa Vieira, K. F. Zitelli y V. da Silva Moraes (eds.), La pluma es la lengua del alma: Actas del IX Congreso Internacional de la Asociación de Cervantistas (pp. 45-67). Universidad de Alcalá.
NEPAULSINGH, C. I. (1980). La aventura de los narradores del Quijote. En A. M. Gordon y E. Rugg (eds.), Actas del Sexto Congreso Internacional de Hispanistas (pp. 515-518). University of Toronto.
PARR, J. A. (1986). Las voces del Quijote y la subversión de la autoridad. En A. D. Kossoff, G. Ribbans, R. H. Kossoff y J. A. y Vázquez (eds.), Actas del VIII Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas (vol. 2, pp. 402-404). Istmo.
PERCAS DE PONSETI, H. (1975). Cervantes y su concepto del arte. Gredos.
PITTARELLO, E. (2001). Negra espalda del tiempo: instrucciones de uso. En M. Steenmeijer (ed.), El pensamiento literario en Javier Marías (pp. 125-134). Rodopi.
POZUELO YVANCOS, J. M.ª (2010). Figuraciones del yo en la narrativa. Javier Marías y Enrique Vila-Matas. Universidad de Valladolid.
POZUELO YVANCOS, J. M.ª (2022). Autofiguraciones: de la ficción al pacto de no ficción. Signa, 31, 673-696. https://doi.org/10.5944/signa.vol31.2022.29418.
RICO, F. (2008, 27 de abril). Sobre la dificultad de contar. Discurso leído el día 27 de abril de 2008 en su recepción pública por el Excmo. Sr. D. Javier Marías y Contestación del Excmo. SR. D. Francisco Rico (pp. 42-55). Real Academia Española. https://www.rae.es/sites/default/files/Discurso_Ingreso_Javier_Marias.pdf.
RICO, F. (2016, 8 de noviembre). El cervantismo de Javier Marías. El País. https://elpais.com/cultura/2016/11/07/actualidad/1478536847_344616.html.
RILEY, E. (1981). Teoría de la novela en Cervantes. Taurus.
ROSENBLAT, Á. (1978). La lengua del “Quijote”. Gredos.
RUBENS, E. F. (1972). Cide Hamete Benengeli, autor del Quijote. Comunicaciones de Literatura Española, 1, 8-13.
SPITZER, L. (1961). Lingüística e historia literaria. Gredos.
TRUEBLOOD, A. S. (1956). Sobre la selección artística en el Quijote: “… lo que ha dejado de escribir” (II, 44). Nueva Revista de Filología Hispánica. 10(1), 44-50. https://doi.org/10.24201/nrfh.v10i1.3130.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Irene Sánchez Sempere

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Philologica Canariensia is distributed under the terms of the Creative Commons Attribution–NonCommercial–NoDerivatives 4.0 Internacional.
Philologica Canariensia allows authors to retain unrestricted copyright and to retain it in the future.
The author is allowed to deposit the publisher's PDF version on his or her personal website, in an institutional or subject repository or in an social network. Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website), as it can lead to greater citation of published work (See The Effect of Open Access).