Classical Thought in Contemporary Spanish Poetry: The Plato of the Poets
DOI:
https://doi.org/10.20420/PhilCan.2014.0017Keywords:
contemporary Spanish poetry, Platonism, Chantal Maillard, Aurora Luque, María Sanz, Josefa Parra, Alberto TesánAbstract
Contemporary poetry, and its capacity to enter into a constant dialogue with different traditions and periods, contains interesting readings of Platonic philosophy. These readings, which can be traced in the work of such writers as Aurora Luque, Chantal Maillard, María Sanz, Josefa Parra or Alberto Tesán, revitalize Classical thought in the contemporary scene.
Downloads
References
BERGUA, J. B. (trad.) 1963. LOUŸS, P. Las canciones de Bilitis. La mujer y el pelele. Madrid: Ediciones Ibéricas.
DEL OLMO, A., DÍAZ DE CASTRO, F. J. (eds.) 2011. Versos robados. Tradición clásica en lalírica posmoderna peninsular. Sevilla: Renacimiento.
DELEUZE, G. 1994. Lógica del sentido. Miguel Morey (Trad.) Barcelona: Planeta-De Agostini. Edición Electrónica de la Escuela de Filosofía Universidad ARCIS (www.philosophia.cl) [25 abril 2011].
FERNÁNDEZ CASTILLO, JOSÉL. 2009. “Poesía y filosofía en Matar a Platónde Chantal Maillard”. Especulo, 42. (http://www.ucm.es/info/especulo/numero42/maplaton.html) [5 mayo 2011].
GALLEGO, I. “Razón poética y confesión”. María Zambrano. Centro Virtual Cervantes.(http://cvc.cervantes.es/actcult/zambrano/acerca/gallego.htm#nota9) [25 abril 2011].
GARCÍA MONTERO, L. 1996. “De la poesía como género de ficción”, en Aguas territoriales. Valencia: Pre-textos.
GENETTE, G. 1977. Palimpsests: literature in the second degree. Newman, Ch. y Doubinsky, C. (trad.). Nebraska: University of Nebraska Press.
GONZÁLEZ VALERIO, M. A. 2003. “Filosofía y poesía en el pensamiento de María Zam-brano”, Signos filosóficos 9: 17-24.
GOYES NARVÁEZ, J. C. 2002. “Poesía y filosofía: ¿Gradación de la verdad o del conocimiento?” Especulo 21. (http://www.ucm.es/info/especulo/numero21/poefi-los.html) [25 abril 2011].
LUQUE, A. 1982. Hiperiónida. Granada: Universidad de Granada.
LUQUE, A. 1994. Carpe noctem. Madrid: Visor.
LUQUE, A. 2003. Camaradas de Ícaro. Madrid: Visor.
LLEDÓ, E. (ed. y trad.) 1986. Platón. Diálogos. Vol. III: Fedón, Banquete, Fedro.Madrid: Gredos.
MAILLARD, C. 2004. Matar a Platón. Barcelona: Tusquets.
MAILLARD, C. “Zambrano y la tradición” María Zambrano.Centro Virtual Cervantes. (http://cvc.cervantes.es/actcult/zambrano/acerca/maillard.htm#nota) [25 abril 2011].
MARTÍNEZ MELLADO, A. 1987. G. Deleuze y la inversión del platonismo. Murcia: Universidad de Murcia. (http://www.tesisenred.net/handle/10803/10833) [29 mayo 2011].
MARZAL, C. 2001. Metales pesados. Barcelona: Tusquets. Morante, J. L. (Ed.) 2011. Luis García Montero. Ropa de calle. Antología poética (1980-2008). Madrid: Cátedra.
PARRA, J. 1996. Elogio a la mala yerba. Madrid: Visor.
SANZ, M. 2001. Tu lumbre ajena. Madrid: Hiperión.
TESÁN ARGEMÍ, A. 1996. El mismo hombre. Valencia: Pre-Textos.
TESÁN ARGEMÍ, A. Poética. 2008. En Las afinidades electivas.(http://lasafinidadeselectivas.blogspot.com/2008/03/alberto-tesn.html) [15 mayo 2011].
ZAMBRANO, M. 2004. Pensamiento y poesía en la vida española. Gómez Blesa, M. (Ed.) Ma-drid: Biblioteca nueva.
ZAMBRANO, M. 2001. La confesión, género y método. Madrid: Siruela.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Philologica Canariensia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Philologica Canariensia is distributed under the terms of the Creative Commons Attribution–NonCommercial–NoDerivatives 4.0 Internacional.
Philologica Canariensia allows authors to retain unrestricted copyright and to retain it in the future.
The author is allowed to deposit the publisher's PDF version on his or her personal website, in an institutional or subject repository or in an social network. Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website), as it can lead to greater citation of published work (See The Effect of Open Access).