Lexical Discourse Analysis of the Single-Motherhood Phenomenon Through a Corpus-Based Study of Digitized Newspapers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20420/PhilCan.2017.147

Keywords:

single motherhood, single mother, social stereotypes, corpus linguistics, Spanish press

Abstract

This article analyzes the structures of single-parent families headed by women by focusing on the discourse of the media in Spain over the last thirty years. This goal will be reached through a corpus-based study that will provide data, from the quantitative and qualitative point of view, on the selected lexical items. This study will enable us to examine to what extent the Spanish press contributes to stereotype this kind of family model. Amongst our conclusions are: (1) in the last analyzed biennium, a greater visibility and less social concealment of the phenomenon has been revealed; (2) over time there was some change in the kind of issues related to this family model; and (3) certain lexical items have been traditionally associated with social exclusion and poverty, whereas other lexical items have been associated with women’s empowerment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Estefanía Flores Acuña, Universidad Pablo de Olavide

Estefanía Flores Acuña is Associate Professor in the area of Italian Philology at the Universidad Pablo de Olavide, Spain.

References

ARÉS MUZIO, P. 1998. “Abriendo las puertas a las familias del 2000”, en Arés Muzio, P. (ed.), Hogar dulce hogar ¿mito o realidad? La Habana: Facultad de Psicología de la Universidad, 18-36.

BERTINI, S. 2004. “L’immagine della donna nei media”, en Bertini, S., Bulgarelli, D., y Pitasi, A. (eds.), Saper comunicare. Nápoles: Scriptaweb.

BORELLO, E. 1999. “Pubblicità e piacere: la comunicazione seduttiva”, en Regosa, M. (ed.), Immagini del piacere. Florencia: Alinea, 33-54.

DI CRISTOFARO LONGO, G. (ed.). 1995. La disparità virtuale. Donne e mass media: analisi di una realtà tra rotture e resistenze culturali. Roma: Armando Editore.

FLORES ACUÑA, E. 2017. “Nuevos modelos de familia y léxico español actual”, Tonos Digital, 32, 1-39.

GARRIDO LORA, M. 2007. “Estereotipos de género en la publicidad. La creatividad en la encrucijada sociológica”, Revista Creatividad y Sociedad, 11, 53-71.

HAYS, S. 1996. The Cultural Contradictions of Motherhood. New Haven, Londres: Yale University Press.

HERRERA SANTI, P. 2000. “Rol de género y funcionamiento familiar”, Revista Cubana de Medicina General Integral, 16, 6, 568-573.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTADÍSTICA. 2015. Encuesta Continua de Hogares. Disponible en: http://www.ine.es/inebaseDYN/ech30274/ech_inicio.htm.

JOCILES, M. I., RIVAS, A. M., MONCÓ, B., VILLAMIL, F., y DÍAZ, P. 2008. “Una reflexión crítica sobre la monoparentalidad: el caso de las madres solteras por elección”, Portularia, VIII(1), 265-274.

MEDINA BRAVO, P., FIGUERAS-MAZ, M. y GÓMEZ-PUERTAS, L. 2014. “El ideal de madre en el siglo XXI. La representación de la maternidad en las revistas de familia”, Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 20(1), 487-504.

MILKIE, M. A. y DENNY, K. E. 2014. “Changes in the Cultural Model of Father Involvement: Descriptions of Benefits to Fathers, Children, and Mothers in Parent’s Magazine, 1996-2006”, Journal of Family Issues, 35(2), 223-253.

MONTERO, M. 2011. “Mujer, publicidad y consumo en España. Una aproximación diacrónica”, Anagramas, 9(18), 83-92.

PAPAKRISTO P. C. 2014. “Strega o madonna: l’immagine della donna nella pubblicità italiana”, en Sobrero, R. (ed.), Quando la comunicazione è attenta al genere. Vol. 1. Milán: Collana Comunicazione Sociale, 67-69.

RIBAS, M. y TODOLÍ., J. 2008. “La metáfora de la mujer objeto y su reiteración en la publicidad”, Discurso & Sociedad, 2(1), 153-169.

RODRÍGUEZ BARCIA, S. 2014. “La construcción discursiva de los roles de hombre y mujer en las revistas de familia”, Razón y Palabra, 18(2), 434-451.

VAN DIJK, T. A. 1999. “El análisis crítico del discurso”, Anthropos, 186, 23-36.

VAN DIJK, T. A. 2002. “El análisis crítico del discurso y el pensamiento social”, Athenea Digital, 1, 18-24.

VAN DIJK, T. A. 2003. “La multidisciplinaridad del análisis crítico del discurso: un alegato a favor de la diversidad”, en Wodak, R. y Meyer, M. (eds.), Métodos de análisis crítico del discurso. Barcelona: Gedisa, 143-177.

VIÑAS, D. 2003. “Nuevos modelos de maternidad”, en VI Trobada de Comares de la Comunitat Valenciana. Qualitat per a la dona davant el nou mil·lenni. Valencia: Generalitat Valenciana, 41-51. Disponible en: http://publicaciones.san.gva.es/publicaciones/documentos/V.2369-2003.pdf.

Published

2017-06-26

How to Cite

Flores Acuña, E. (2017). Lexical Discourse Analysis of the Single-Motherhood Phenomenon Through a Corpus-Based Study of Digitized Newspapers. Philologica Canariensia, 23, 33–48. https://doi.org/10.20420/PhilCan.2017.147

Issue

Section

Articles