Literature, History and Subalternity. Lazarillo: Actions and Words From a Subservient
DOI:
https://doi.org/10.20420/PhilCan.2018.196Keywords:
Lazarillo, enunciation, microhistory, subaltern, power, autobiographyAbstract
This article analyzes the role of Lazarillo and the picaresque genre in giving voice and narrative presence to a kind of character unprecedented in literature and history. First, I will review some of the positions which claim the presence of the anonymous individual in public discourse, and then I will study how the revolutionary narrative structure of Lazarillo is combined with the strategy of offering the story of a subaltern who plays at controlling not only his discourse but also his actions.
Downloads
References
ABAD GARCÍA, E. 2011. “Postcolonialismo, breve recorrido sobre las figuras de lo subalterno y las apariencias de enunciación”, Studia Politicae, 24, pp. 23-58.
ANGENOT, M. 2010. El discurso social. Los límites históricos de lo pensable y lo decible. Buenos Aires: Siglo XXI.
ANÓNIMO. 2006. Lazarillo de Tormes. Madrid: Cátedra.
ARIAS, L. M. 2000. “Historia (de España) e intrahistoria (del sujeto): de Unamuno a Erice”, Trama & fondo, 9, pp. 1-21.
ASENSI PÉREZ, M. 2007. “Crítica, sabotaje y subalternidad”, Lectora, 13, pp. 133-153.
ASENSI PÉREZ, M. 2009a. “De los usos del canon: el canon por venir y el Lazarillo desfigurado”, Signa, 18, pp. 45-68.
ASENSI PÉREZ, M. 2009b. “La subalternidad borrosa. Un poco más de debate en torno a los subalternos”, en Spivak, G. C., ¿Pueden hablar los subalternos? Barcelona: MACBA, pp. 9-39.
BATAILLON, M. 1968. Novedad y fecundidad del Lazarillo de Tormes. Salamanca: Anaya.
BELL, A. 1973. “The rhetoric of self-defence of ‘Lázaro de Tormes’”, Modern Language Review, 68(1), pp. 85-93.
BENDER, E. 2016. Historia del relato y relato de la historia. La obra autobiográfica de Arturo Barea. Lublin: Universidad Maria Curie-Skłodowska.
BLANCO AGUINAGA, C. 1983. “Picaresca española, picaresca inglesa: sobre las determinaciones del género”, Edad de Oro, 2, pp. 49-65.
CABADO, J. M. 2011. “‘Arrimarse a los buenos’: necesidades vitales y artificiales en el Lazarillo”, Olivar, 15, pp. 131-149.
CABO ASEGUINOLAZA, F. 1992. El concepto de género y la literatura picaresca. Santiago de Compostela: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Santiago de Compostela.
CELA, C. J. 1985. “Pícaros, clérigos, caballeros y otras falacias, y su reflejo literario en los siglos XVI y XVII”, Edad de Oro, 4, pp. 33-46.
COLL-TELLECHEA, R. 2015. “Los límites de la representación: picaresca, censura e historia”, Studia Aurea, 9, pp. 147-174.
DEHENNIN, E. 1980. “Lazarillo de Tormes en la encrucijada de enunciación y enunciado”, en Actas del VI Congreso Internacional de Hispanistas. Toronto: University of Toronto, pp. 203-206.
FERNÁNDEZ TURIENZO, F. 1997. “Unamuno, lo inconsciente y la historia”, Cuadernos de la Cátedra Miguel de Unamuno, 32, pp. 77-98.
GARCÍA DE LA CONCHA, V. 1981. Nueva lectura del Lazarillo. Madrid: Castalia.
GARCÍA PÉREZ, P. 1994. “El ‘serse’ en la historia. Historia e Intrahistoria en Unamuno”, Sancho el Sabio: Revista de cultura e investigación vasca, 4, pp. 17-50.
GÓMEZ MORIANA, A. 1972. “Sobre la función del yo narrante en el Lazarillo de Tormes”, Boletín de Filología Española, 42-45, pp. 54-56.
GUTIÉRREZ, J. 1989. “Unamuno entre la épica y la intrahistoria: Relectura de ‘Paz en la guerra’”, en Neumeister, S. (coord.), Actas del IX Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas. Vol. II. Berlín: Vervuert, pp. 265-274.
HITCHCOCK, R. 1971. “Lazarillo and ‘Vuestra Merced’”, Modern Language Notes, 86(2), pp. 264-266.
LÁZARO CARRETER, F. 1972. “Lazarillo de Tormes” en la picaresca. Barcelona: Ariel.
MARGENOT, M. R. 2009. “Intrahistoria en Unamuno e intratiempo en Machado”, Espéculo, 42.
MARTÍNEZ, G. 2004. “Lazarillo o la voz del otro”, Espéculo, 28. Disponible en: https:// pendientedemigracion.ucm.es/info/especulo/numero28/lazarillo.html.
MEDINA, C. 2009. “Intrahistoria, cotidianidad y localidad”, Atenea, 500, pp. 123-143.
MOLHO, M. 1983. “¿Qué es picarismo?”, Edad de Oro, 2, pp. 127-136.
NAVARRO DURÁN, R. 2003. “Introducción”, en Valdés, A. de, La vida de Lazarillo de Tormes, y de sus fortunas y adversidades. Barcelona: Octaedro, pp. 9-90.
REY, A. 1979. “La novela picaresca y el narrador fidedigno”, Hispanic Review, 47(1), pp. 55-75.
REY HAZAS, A. 1982. “Introducción a la novela del Siglo de Oro, I (Formas de narrativa idealista)”, Edad de Oro, 1, pp. 65-105.
RIBAS RIBAS, P. 1971. “El Volkgeist de Hegel y la intrahistoria de Unamuno”, Cuadernos de la Cátedra Miguel de Unamuno, 21, pp. 23-33.
RICO, F. 1970. La novela picaresca y el punto de vista. Barcelona: Seix-Barral.
RUFER, M. 2013. “Experiencia sin lugar en el lenguaje: enunciación, autoridad y la historia de los otros”, Relaciones, 133, pp. 79-115.
SHARPE, J. 1996. “Historia desde abajo”, en Burke, P. (ed.), Formas de hacer historia. Madrid: Alianza Editorial, pp. 38-58.
SOBEJANO, G. 1975. “Un perfil de la picaresca: el pícaro hablador”, en Studia Hispanica in Honorem Rafael Lapesa. Vol. III. Madrid: Gredos, pp. 467-486.
TODOROV, T. 1987. La conquista de América. La cuestión del otro. México: Siglo XXI.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Philologica Canariensia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Philologica Canariensia is distributed under the terms of the Creative Commons Attribution–NonCommercial–NoDerivatives 4.0 Internacional.
Philologica Canariensia allows authors to retain unrestricted copyright and to retain it in the future.
The author is allowed to deposit the publisher's PDF version on his or her personal website, in an institutional or subject repository or in an social network. Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website), as it can lead to greater citation of published work (See The Effect of Open Access).