Mathematics hand in hand with Physical Education in Elementary School
doi.org/10.20420/ElGuiniguada.2021.413
Keywords:
Physical Education, Mathematics, Elementary Education, Interdisciplinarity, GameAbstract
This paper describes a didactic resource aimed at teaching mathematical content of Elementary School level through Physical Education. The teaching-learning sequence elaborated includes several games and activities that have been designed with an interdisciplinary approach including Mathematics and Physical Education. The activities proposed take into account different criteria such as the age of the students, the type of activity and the contents to be addressed. Information on the design of the proposed activities is presented in a functional and practical way, with the purpose of facilitating the use of this resource to the teachers, highlighting cooperative activities and activities that address the issue of health.
Downloads
References
Abad, C. (2020). Relación entre factores sociodemográficos, actividad física extraescolar y rendimiento académico en estudiantes de educación primaria. EmásF: revista digital de educación física, 63, 60-79.
Albanese, V., y Perales, F. J. (2014). Microproyectos etnomatemáticos sobre danzas folclóricas: Aprender matemática desde el contexto con maestros en formación. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 18(3), 457-472.
Alsina, C. (2012). Hacia un enfoque globalizado de la educación matemática en las primeras edades. Números. Revista Didáctica de las Matemáticas, 80, 7-24.
André, A., Deneuve, P. y Louvet, B. (2011): Cooperative Learning in Physical Education and acceptance of students with learning disabilities. Journal of applied sport Psychology, 23(4), 474-485.
Araya, G., Azofeifa, A., y Serrano, A. (2008). Aprendizaje de las matemáticas por medio del movimiento, una alternativa más de la educación física. MHSalud: Movimiento Humano y Salud, 5(2), 1-20.
Bolaños, G. (2006). Educación por medio del movimiento y expresión corporal. EUNED.
Carriedo, A., y Cecchini, J.A. (2019). ¿Cómo aumentar la actividad física diaria dentro del horario escolar? Ejemplo de un proyecto de intervención interdisciplinar entre educación física y matemáticas. Journal of Sport and Health Research. 11, Nº Extra.1, 221-230.
Collado-Fernández, D., Roura Redondo, R., Ballesta-Claver, J. (2019). A (¿discrepant?) Meeting between disciplines: motor skills, science, mathematics and magic. ESHPA - Education, Sport, Health and Physical Activity, 3 (1), 56-72.
Decreto 236/2015, de 22 de diciembre, por el que se establece el currículo de la Educación Básica y se implanta en la Comunidad Autónoma del País Vasco. Boletín Oficial del País Vasco, 15 de enero de 2016.
Díaz-Barahona, J. (2010). El desarrollo de la competencia matemática desde de la educación física. Aula de Innovación Educativa, 189(2), 23-29.
Díaz-Barahona, J., Campos, M., Casado, M., Feltrer, J., Guerras, A., Iranzo, S., y Pérez, M. (2009). El desarrollo de la competencia matemática a través de la Educación Física: del currículum al aula. Revista Digital Buenos Aires, 13, 129.
Garrido, R., Gil, P., Giménez, M., Luciañez, A. Rodríguez, M., Romera, B., Rubio, M., y Sánchez J. (2010). Experiencia con la competencia matemática en la clase de educación física. Revista de Didácticas Específicas, 2, 83-99.
Hidalgo, S., Maroto, A., Palacios, A. (2004). ¿Por qué se rechazan las matemáticas? Análisis evolutivo y multivariante de actitudes relevantes hacia las matemáticas. Revista de Educación, 334, 75-95.
Lavega, P., Filella, G., Agulló, M.J., Soldevila, A., March, J. (2011). Conocer las emociones a través de juegos: Ayuda para los futuros docentes en la toma de decisions. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 9 (2), 617-640.
Miralles, R., Filella, G., y Lavega, P. (2017). Educación física emocional a través del juego en educación primaria: ayudando a los maestros a tomar decisiones. Retos: Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 31, 88-93.
Palao, J.M., y Hernández, E. (2012). Validación de un instrumento para valorar la percepción del aprendizaje y el nivel de diversión del alumno en educación física. El semáforo. Cuadernos de Psicología del Deporte, 12 (1), 25-32.
Pastor, V. M. L., Brunicardi, D. P., Arribas, J. C. M., y Aguado, R. M. (2016). Los retos de la Educación Física en el Siglo XXI. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 29, 182-187.
Piaget, J. (1973) La representación del mundo en el niño. Ediciones Morata.
Rodríguez, J.E., López, J. y Navarro, R. (2016). La expresión corporal orientada al alumnado con discapacidad visual desde una perspectiva inclusiva de la didáctica de la educación física. TRANCES. Transmisión del Conocimiento Educativo y de la Salud, 2, 113-142.
Rodríguez Martín, B. (2018). Desarrollar la competencia matemática desde la educación física. Tándem: Didáctica de la educación física, 61, 66-72.
Rubio-Heras, C.E., Ávila-Mediavilla, C.M., García-Herrera, D.G., Bravo-Navarro, W.H. (2020). Estrategias metodológicas de la educación física aplicadas al aprendizaje significativo de las matemáticas. Polo del Conocimiento, 5 (11), 408-420.
Segura, M. y Julià, C. (2018). El uso de metodologías altamente competenciales de Educación Física para el aprendizaje de la orientación espacial en Primaria. EA, Escuela Abierta, 21(1), 3-24.
Triviño, P.A. (2015). Contenidos matemáticos a través de la Educación Física en Educación Primaria (Trabajo de Fin de Máster). Universidad de Extremadura, Facultad de Educación.
Velázquez, C. (2015). Aprendizaje cooperativo en Educación Física estado de la cuestión y propuesta de intervención. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 28, 234-239.
Villa, A., Campo, L., Arranz, S., Villa, O., y García, A. (2013). Valoración del profesorado de magisterio sobre el aprendizaje basado en competencias implantado. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 17 (3), 35-55.
Zemelman, S., Daniels, H., y Hyde, A. (1998). Best Practice: New Standards for Teaching and Learning in America’s Schools, Best Practice in Mathematics. Editorial Heinemann.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. You can not make a commercial use of the work. The use derived from the work is also not allowed.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).