PLE in initial teacher training: a tool for reflection and self-regulation

10.20420/ElGuiniguada.2024.717

Authors

Keywords:

PLE, REFLECTION, SELF-REGULATION, INITIAL TEACHER EDUCATION

Abstract

The digital era has created new ecosystems of personal and professional development. In order to face this model in a reflective and autonomous way, it is necessary for university students to be aware of, reflect on and self-regulate their own teaching-learning process. The development and analysis of the Personal Learning Environment (PLE) allow such actions. The present work analyzes and compares 100 initial and final PLEs, as well as their respective reflective tasks of students of the Primary Education Degree belonging to two universities in Spain. It seeks to respond to three objectives: to evaluate the teaching-learning process of university students in the field of education, to identify the training needs of future teachers in the area of digital competence in teaching, and to verify the reflective and self-regulatory potential of the PLE in initial teacher training. The data have been analyzed and contrasted with the help of NVivo software. The results show the progression of the elaboration of the PLE, and the reflections on learning. Therefore, it highlights the usefulness of the PLE as an instrument to provide feedback on training practice, as well as to prioritize the needs for a transformative teacher professional development.

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Author Biographies

Rakel Gamito Gómez, Universidad del País Vasco - EHU

Doctora en Ciencias de la Educación y Filosofía. Trabaja como profesora agregada (contratada doctora) en el departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU). Es investigadora del grupo de investigación consolidado del Gobierno Vasco IkHezi. Sus principales líneas de investigación son la formación inicial docente, la tecnología educativa y el Aprendizaje-Servicio.

Soledad Rappoport, Universidad Autónoma de Madrid

Profesora del Departamento de Pedagogía, de la Universidad Autónoma de Madrid. Es Doctora en Educación (Premio extraordinario, UAM) y sus principales líneas de investigación son: TIC para la mejora educativa, competencia digital, educación inclusiva, formación del profesorado. Ha recibido el Premio José Manuel Esteve al mejor artículo en educación en lengua española en dos oportunidades (2013 y 2020).

Elena López-de-Arana Prado, Universidad Autónoma de Madrid

Doctora en "Humanidades y Educación en las Organizaciones del Futuro". Ha trabajado en Mondragon Unibertsitatea y la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU). Actualmente pertenece al Departamento de Pedagogía de la Universidad Autónoma de Madrid (UAM) con un contrato de profesora contratada doctora. Sus líneas de investigación se centran en la mejora de los procesos educativos, la formación del profesorado (prácticum, TIC, etc.), la justicia social y especialmente el aprendizaje-servicio que aúna todos los anteriores.

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Published

2024-07-16

How to Cite

Gamito Gómez, R., Rappoport, S., & López-de-Arana Prado, E. (2024). PLE in initial teacher training: a tool for reflection and self-regulation: 10.20420/ElGuiniguada.2024.717. El G U I N I G U a D a, (33), 92–104. Retrieved from https://ojsspdc.ulpgc.es/ojs/index.php/ElGuiniguada/article/view/1692

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