Study of initial teacher training on issues of ethics and equality
10.20420/ElGuiniguada.2024.714
Keywords:
Teacher training, Educational Ethics, Equality, Democratic citizenship, Human RightsAbstract
The complexity of the 21st century challenges facing teachers - such as the development of artificial intelligence, the effective application of the principle of equality and inclusion in the classroom or the vulnerability that Western democracies are currently showing - highlight the urgency of acquiring not only technical and didactic skills but also those related to educational ethics. For this reason, this article sets out to analyse the situation regarding the initial training of secondary school teachers in Spain in terms of the competences and contents taught in the 39 public Spanish universities that offer the Master's Degree in Teacher Training for Secondary Education, Vocational Training and Languages. The study uses the methodology of comparative analysis between the legislative obligation and the applied reality. The results, by way of diagnosis, reflect the training deficit in the subject of study.
Downloads
References
Constitución Española. Boletín Oficial del Estado, 29 de diciembre de 1978, num.311.
Dell Technologies. (2021). Inteligencia artificial: 4 aplicaciones Reales de la Inteligencia artificial en la educación. 15 de febrero de 2021. https://www.dell.com/es-es/blog/4-maneras-inteligencia-artificial-revolucionando-educacion/ Última visita 30 de mayo de 2023.
Levinson, M. (2023). Educational Ethics: A Field-Launching Conference: May 4-6th, 2023. Harvard University. Boston.
Levinson, M. y Fay, J. (2019). Democratic Discord in Schools: cases and commentaries in educational ethics. Cambridge (MA): Harvard Education Press.
Ley Orgánica 3/2007 de 22 de marzo, para la igualdad efectiva de mujeres y hombres. BOE, num. 71, de 23 de marzo 2007. pp. 12611- 12645.
NACIONES UNIDAS (2015). La Agenda 2030 y los objetivos de desarrollo sostenible.
Orden EDU/ 3498/2011 de 16 de diciembre que modifica la orden ECI/ 3858/ 2007 de 27 de diciembre. BOE num. 310, de 16 de diciembre de 2011.
Real Decreto 822/2021, de 28 de septiembre por el que se establece la organización de las enseñanzas universitarias y el procedimiento de aseguramiento de su calidad. BOE num. 233, de 29 de septiembre de 2021.
UNESCO (2022). Reimaginar juntos nuestros futuros. Un nuevo contrato social para la educación. Madrid: Fundación SM.
MONDRAGÓN UNIBERTSITATEA Última visita 17 de noviembre de 2023.
UNED Última visita 17 de noviembre de 2023.
UNIVERSDIAD DE ALMERÍA Última visita 17 de noviembre de 2023.
UNIVERSIDAD AUTÓNOMA DE BARCELONA Última visita 17 de noviembre de 2023.
UNIVERSIDAD AUTÓNOMA DE MADRID Última visita 17 de noviembre de 2023.
UNIVERSIDAD COMPLUTENSE DE MADRID Última visita 17 de noviembre de 2023.
UNIVERSIDAD DE A CORUÑA Última visita 17 de noviembre de 2023.
UNIVERSIDAD DE ALCALÁ Última visita 17 de noviembre de 2023.
UNIVERSIDAD DE ALICANTE Última visita 17 de noviembre de 2023.
UNIVERSIDAD DE BARCELONA Última visita 17 de noviembre de 2023.
UNIVERSIDAD DE CÁDIZ Última visita 17 de noviembre de 2023.
UNIVERSIDAD DE CANTABRIA Última visita 17 de noviembre de 2023.
UNIVERSIDAD DE CÓRDOBA Última visita 17 de noviembre de 2023.
UNIVERSIDAD DE EXTREMADURA Última visita 17 de noviembre de 2023.
UNIVERSIDAD DE GERONA Última visita 17 de noviembre de 2023.
UNIVERSIDAD DE GRANADA Última visita 17 de noviembre de 2023.
UNIVERSIDAD DE HUELVA Última visita 17 de noviembre de 2023.
UNIVERSIDAD DE JAÉN Última visita 17 de noviembre de 2023.
UNIVERSIDAD DE LA LAGUNA Última visita 17 de noviembre de 2023.
UNIVERSIDAD DE LA RIOJA Última visita 17 de noviembre de 2023.
UNIVERSIDAD DE LAS ISLAS BALEARES Última visita 17 de noviembre de 2023.
UNIVERSIDAD DE LAS PALMAS DE GRAN CANARIA Última visita 17 de noviembre de 2023.
UNIVERSIDAD DE LEÓN Última visita 17 de noviembre de 2023.
UNIVERSIDAD DE LLEIDA Última visita 17 de noviembre de 2023.
UNIVERSIDAD DE MÁLAGA Última visita 17 de noviembre de 2023.
UNIVERSIDAD DE MURCIA Última visita 17 de noviembre de 2023.
UNIVERSIDAD DE OVIEDO Última visita 17 de noviembre de 2023.
UNIVERSIDAD DE SANTIAGO DE COMPOSTELA Última visita 17 de noviembre de 2023.
UNIVERSIDAD DE SEVILLA Última visita 17 de noviembre de 2023.
UNIVERSIDAD DE VIC - UNIVERSIDAD CENTRAL DE CATALUÑA Última visita 17 de noviembre de 2023.
UNIVERSIDAD DE VIGO Última visita 17 de noviembre de 2023.
UNIVERSIDAD DE ZARAGOZA Última visita 17 de noviembre de 2023.
UNIVERSIDAD DEL PAÍS VASCO Última visita 17 de noviembre de 2023.
UNIVERSIDAD PABLO OLAVIDE Última visita 17 de noviembre de 2023.
UNIVERSIDAD POLITÉCNICA DE CATALUÑA Última visita 17 de noviembre de 2023.
UNIVERSIDAD POLITÉCNICA DE MADRID Última visita 17 de noviembre de 2023.
UNIVERSIDAD PÚBLICA DE NAVARRA Última visita 17 de noviembre de 2023.
UNIVERSIDAD REY JUAN CARLOS Última visita 17 de noviembre de 2023.
UNIVERSIDAD ROVIRA I VIRGILI Última visita 17 de noviembre de 2023.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Almudena Santaella Vallejo, Romero-iribas, Ana
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. You can not make a commercial use of the work. The use derived from the work is also not allowed.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).