Discovering the fauna and flora of our campus: an example of PBL in teacher training

Authors

Keywords:

ABP, Educación Primaria, Motivación, STEAM, Innovación docente

Abstract

Disaffection shown by trainee teachers towards the learning of natural sciences restricts their performance and, therefore, their future teaching skills. Working in a STEAM context, this proposal aims to bring Project Based Learning closer to Primary Education students, providing them with new skills and tools by accomplishing a applied experience about flora and fauna. By means of a motivation questionnaire specifically designed, the degree of satisfaction of the participants with this methodology and their expectations regarding its application in the context of the Primary Education stage are analysed. Results show that students value positively the inclusion of PBL in their educational development, highlighting the importance of using active and innovative methodologies in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pablo Melón Jiménez, Universidad Rey Juan Carlos

Docente  e investigador en la Universidad Rey Juan Carlos

Miguel Portolés Reboul, Universidad Rey Juan Carlos

Docente  e investigador en la Universidad Rey Juan Carlos

Jesús M. Arsuaga Ferreras, Universidad Rey Juan Carlos

Docente  e investigador en la Universidad Rey Juan Carlos

Arcadio Sotto Díaz, Universidad Rey Juan Carlos

Docente  e investigador en la Universidad Rey Juan Carlos

References

Ausín, V., Abella, V., Delgado, V., & Hortigüela, D. (2016). Aprendizaje basado en proyectos a través de las TIC: Una experiencia de innovación docente desde las aulas universitarias. Formación universitaria, 9(3), 31-38. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062016000300005

Bohórquez, M., & Checa, I. (2019). Desarrollo de competencias mediante ABP y evaluación con rúbricas en el trabajo en grupo en Educación Superior. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 17(2), 197-210. https://doi.org/10.4995/redu.2019.9907

Desmurget, M. (2020). La fábrica de cretinos digitales. Barcelona: Península.

Garrigós, J. & Valero-García, M. (2012). Hablando sobre aprendizaje basado en proyectos con Júlia. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 10(3), 125-151. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4132193

Greene, J. A. & Azevedo, R. (2009). A macro-level analysis of SRL processes and their relations to the acquisition of a sophisticated mental model of a complex system. Contemporary Educational Psychology, 18–29. doi: https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2008.05.006

Hernández-Ortega, J., Rovira-Collado, J. & Álvarez-Herrero, J. (2021). Metodologías activas para un aprendizaje transmedia de la Lengua y la Literatura. El Guiniguada, 30, pp. 122-134. doi.org/10.20420/ElGuiniguada.2021.409

Holm, M. (2011). Project-based instruction: a review of the literature on effectiveness in Prekindergarten through 12th grade classrooms. Sight Rivier Acad J., 7(2), 1–13. https://www.researchgate.net/publication/329000774_PROJECT-BASED_INSTRUCTION_A_Review_of_the_Literature_on_Effectiveness_in_Prekindergarten_through_12th_Grade_Classrooms

Margolin, S. J., Driscoll, C., Toland, M. J., & Kegler, J. L. (2013). E‐readers, computer screens, or paper: Does reading comprehension change across media platforms? Applied cognitive psychology, 27(4), 512-519. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/acp.2930

Margolis, A. A. (2020). Zone of Proximal Development, Scaffolding and Teaching Practice. Cultural-Historical Psychology, 16(3). https://doi.org/10.17759/chp.2020160303

Melón, P., Arsuaga, J. M., & Sotto, A. (2022). Influencia del perfil de acceso en el desarrollo académico de los estudiantes de los Grados en Educación Primaria de la URJC. In Desarrollo y multidisciplinariedad para la formación de los futuros docentes (pp. 189-210). La Muralla. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8659365

Mora, F. N. (2013). Neuroeducación. Solo se puede aprender aquello que se ama. Madrid: Alianza, 45, 4.

Ortiz, D. (2015). El constructivismo como teoría y método de enseñanza. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, 19, 93-110. doi:https://doi.org/10.17163/soph.n19.2015.04

Portolés, M., Sotto, A., Melón, P., Arsuaga, J. M. (2023). Gamificación y Aprendizaje-Servicio en educación STEM. In Desafíos educativos actuales: investigación e innovación en el aula. Octaedro.

Reeve, J. (2012). A self-determination theory perspective on student engagement. En S. L. Christenson, A. L. Reschly, & C. Wylie (Eds.), Handbook of research on student engagement (pp. 149-172). Boston, MA: Springer US. http://link.springer.com/10.1007/978-1-4614-2018-7_7

Rekalde, I. & García, J. (2015). Aprendizaje Basado en Proyectos: un constante desafío. Innovación educativa, 25, 219-234. https://doi.org/10.15304/ie.25.2304

Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American psychologist, 55(1), 68–78. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68

Sáiz, C. (2018). Guía para trabajar desde aprendizaje basado en proyectos (ABP). RIUBU. Repositorio Institucional de la Universidad de Burgos: https://riubu.ubu.es/bitstream/handle/10259/4952/Guia_para_trabajar_ABP.pdf?sequence=3&isAllowed=y

Schank, R.C. (2022). Just in Time Medical Storytelling. In: Di Renzo, G.C. (eds) Essential Writing, Communication and Narrative Skills for Medical Scientists Before and After the COVID Era. (pp 149–158) Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-84954-2_11

Serrano, J. & Pons, R. (2011). El Constructivismo hoy: enfoques constructivistas en educación. Revista electrónica de investigación educativa, 13(1), 1-27. Obtenido de https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412011000100001

Vallerand, R. J. (1997). Toward a hierarchical model of intrinsic and extrinsic motivation. Advances in experimental social psychology, 29, 271–360. Academic Press. https://doi.org/10.1016/S0065-2601(08)60019-2

Published

2024-07-16

How to Cite

Melón Jiménez, P., Portolés Reboul, M., Arsuaga Ferreras, J. M., & Sotto Díaz, A. (2024). Discovering the fauna and flora of our campus: an example of PBL in teacher training . El G U I N I G U a D a, (33), 67–78. Retrieved from https://ojsspdc.ulpgc.es/ojs/index.php/ElGuiniguada/article/view/1721

Issue

Section

Subject of interest