Analysis of the Universal Design for Learning: The case of non-Spanish speaking students in Duoc UC
10.20420/ElGuiniguada.2024.726
Keywords:
Universal Design for Learning, UDL, non-Spanish speaking students, curriculum analysis, Higher EducationAbstract
Currently, in the Duoc UC educational community, non-Spanish speaking students have been integrated, due to a migration wave caused by social and political problems. In pursuit of student inclusion, the institution has implemented the Universal Design for Learning (UDL), a curricula design approach which guarantees all students' progress, knowledge acquisition and educational training. This case study aims to analyze the implementation of UDL in the Instructional Program of the Subjects (Programa Instruccional de las Asignaturas) (PIA), the Language and Communication and Mathematics Programs for the institution's first semester, concerning inclusion of the non-Spanish speaking students. The methodology used was to carry out a curricular assessment analysis bearing in mind PIA, interviews with teachers of both subjects, and surveys to non-Spanish speaking students. As a result, it has been found that there is a clear need to make changes in the programs to guarantee the proper inclusion of UDL and thus the one of this student community.
Downloads
References
Aguilera, A. (2017). Un instrumento de preguntas abiertas para la revisión de la docencia universitaria. Revista Fuentes, 19(1), 57-71.
Alba-Pastor, C. A., Sánchez, J. M., y Zubillaga, A. (2014). Diseño Universal para el aprendizaje (DUA). https://bit.ly/3NNn5Vl
Aravena, M., Kimelman, E., Micheli, B., Torrealba, R., y Zúñiga, J. (2006). Investigación Educativa I. Universidad Arcis Chile. https://bit.ly/47iDZ5b
Arismendi, K. (29 de junio de 2020). Fortaleciendo el ejercicio docente a través del trabajo colaborativo. Karin Arismendi Vera. Jefa de Programa de Lenguaje y Comunicación de la sede Valparaíso de Duoc UC. Observatorio Duoc UC. https://bit.ly/3v80Umf
Benet-Gil, A., Sales-Ciges, A., y, Moliner-García, O. (2019). Construyendo universidades inclusivas: elementos clave de las prácticas docentes. Revista de Educación Inclusiva, 12(2), 78- 100
Centro de Estudios Duoc UC. (2020). Migrantes en la Educación Superior Técnico Profesional. Documento de Trabajo Nº10. https://bit.ly/48dOaJA
Centro de Formación Docente Duoc UC. [VCMS]. (15 de julio de 2021). Marco DUA, [video]. https://bit.ly/4azBbDz
Chamorro, D., y Borjas, M. (2020). Investigación evaluativa curricular: un camino a la transformación del aula. Editorial Universidad del Norte.
Contreras, M. (2021). Diseño de una metodología para el desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes de educación técnica-profesional. [Tesis de magíster]. Pontificia Universidad Católica de Chile.
Cuestas, A. D. (2015). Diseño de materiales didácticos: DUA, multimodalidad y educación inclusiva. Puertas Abiertas, (11), 1-10.
Dirección de estudios y Progresión estudiantil Duoc UC. (2022). Estudio de la Dirección de Estudios y Progresión 2021.
Edelstein, G. E. (2000). El análisis didáctico de las prácticas de la enseñanza. Una referencia disciplinar para la reflexión crítica sobre el trabajo docente. Revista del Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación, 17, 3-7.
Fredes, K. (2020). Los espacios no formales de enseñanza del español como un aporte para la integración laboral y social, de inmigrantes haitianos adultos. Experiencia del Municipio de Recoleta, Chile (2019-2020). [Tesis de doctorado]. Universidad Católica de Córdoba.
Leal, R. (2018). El Programa de Matemática y la Resolución de Problemas. Observatorio Duoc UC. https://bit.ly/3vdpsum
León, S. (2022). Adecuaciones No Significativas a Materiales Didácticos y Evaluativos en algunas Asignaturas de Planes Transversales para Estudiantes con Discapacidad. Observatorio Duoc UC. http://bit.ly/41F4Irt
Machuca, J., Maldonado, M., y Vinces, F. (2023). Tratamiento y representación de datos provenientes de escalas tipo Likert. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(4), 736-747.
Morales, C. y Arancibia, C.(2018). El desafío de la inclusión en la educación superior. Carmen Gloria Morales Arce Jefa UAP y Carolina Recabarren Arancibia Asesora de Inclusión de la sede San Carlos de Apoquindo de Duoc UC. Observatorio Duoc UC. https://bit.ly/4aCYRqD
Orrego, V. (2021). Agenda institucional de la enseñanza media técnico-profesional en Chile, 2009-2018. Revista Educación, Política y Sociedad, 6(1), 123-148.
Ovalle, C. (2020). Prácticas de inclusión en la Educación superior técnica: participación y compromiso público en la formación de los estudiantes vulnerables en Chile. Revista Educación las Américas, 10(2), 154-167.
Sánchez, M. J. y Azonca. M. (2023).Metodología en acción: Aportes a la investigación psicológica con humanos. Editorial de la UNLP.
Sumonte, V., Sanhueza, S., Urrutia, A., y Hernández Del Campo, M. (2022). Caracterización De La Población Migrante Adulta No Hispanoparlante En Chile Como Base Para Una Propuesta De Planificación De Una Segunda Lengua. Rla. Revista De Lingüística Teórica Y Aplicada, 60(1), 153-177
Valenzuela, G., y Barrón, C. (2015). Validez y confiabilidad: descripción de una experiencia de validez de expertos. En Á. Díaz, y A. Miranda. Metodología de la investigación educativa (pp. 159-188). México: Díaz de Santos.
Vandeputte, J., Labraña, J., y Brunner, J. (2021). La educación superior técnico profesional frente a nuevos desafíos: La Cuarta Revolución Industrial y la Pandemia por COVID-19. Revista Educación, Política y Sociedad, 6(1), 11-38.
Valls, S. (2022). El álbum ilustrado en la clase de secundaria. Una herramienta inclusiva también para el alumnado de origen extranjero. [Tesis de Magíster]. Universidad de Lleida.
Vives, S. (2018). Programa de Lenguaje y Comunicación: Hacia un enfoque comunicativo funcional del aprendizaje. Observatorio Duoc UC. https://bit.ly/3RZDg4D
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Katterine Ivannia Silva Espíndola, Giselle Solange Astudillo Cavieres
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. You can not make a commercial use of the work. The use derived from the work is also not allowed.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).