Analysis of the Universal Design for Learning: The case of non-Spanish speaking students in Duoc UC

10.20420/ElGuiniguada.2024.726

Authors

  • Katterine Ivannia Silva Espíndola Departamento Universitario Obrero Campesino de la Pontificia Universidad Católica de Chile (Duoc UC) https://orcid.org/0000-0002-8101-9883
  • Giselle Solange Astudillo Cavieres Departamento Universitario Obrero Campesino de la Pontificia Universidad Católica de Chile (Duoc UC) https://orcid.org/0009-0000-1922-8900

Keywords:

Universal Design for Learning, UDL, non-Spanish speaking students, curriculum analysis, Higher Education

Abstract

Currently, in the Duoc UC educational community, non-Spanish speaking students have been integrated, due to a migration wave caused by social and political problems. In pursuit of student inclusion, the institution has implemented the Universal Design for Learning (UDL), a curricula design approach which guarantees all students' progress, knowledge acquisition and educational training. This case study aims to analyze the implementation of UDL in the Instructional Program of the Subjects (Programa Instruccional de las Asignaturas) (PIA), the Language and Communication and Mathematics Programs for the institution's first semester, concerning inclusion of the non-Spanish speaking students. The methodology used was to carry out a curricular assessment analysis bearing in mind PIA, interviews with teachers of both subjects, and surveys to non-Spanish speaking students. As a result, it has been found that there is a clear need to make changes in the programs to guarantee the proper inclusion of UDL and thus the one of this student community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Katterine Ivannia Silva Espíndola, Departamento Universitario Obrero Campesino de la Pontificia Universidad Católica de Chile (Duoc UC)

Licenciada en Letras mención Lingüística y Literatura Hispánicas por la Pontificia Universidad Católica de Chile. Magíster en Lingüística Aplicada a la enseñanza de idiomas por la Universidad de Playa Ancha. Profesora de español como L2 en el Instituto ICB, y Docente del Programa Transversal de Lenguaje y Comunicación en Duoc UC.

Giselle Solange Astudillo Cavieres, Departamento Universitario Obrero Campesino de la Pontificia Universidad Católica de Chile (Duoc UC)

Ingeniera de Ejecución en Electricidad y Electrónica por Instituto Profesional Duoc UC. Docente del Programa Transversal de Matemáticas de Duoc UC. 

References

Aguilera, A. (2017). Un instrumento de preguntas abiertas para la revisión de la docencia universitaria. Revista Fuentes, 19(1), 57-71.

Alba-Pastor, C. A., Sánchez, J. M., y Zubillaga, A. (2014). Diseño Universal para el aprendizaje (DUA). https://bit.ly/3NNn5Vl

Aravena, M., Kimelman, E., Micheli, B., Torrealba, R., y Zúñiga, J. (2006). Investigación Educativa I. Universidad Arcis Chile. https://bit.ly/47iDZ5b

Arismendi, K. (29 de junio de 2020). Fortaleciendo el ejercicio docente a través del trabajo colaborativo. Karin Arismendi Vera. Jefa de Programa de Lenguaje y Comunicación de la sede Valparaíso de Duoc UC. Observatorio Duoc UC. https://bit.ly/3v80Umf

Benet-Gil, A., Sales-Ciges, A., y, Moliner-García, O. (2019). Construyendo universidades inclusivas: elementos clave de las prácticas docentes. Revista de Educación Inclusiva, 12(2), 78- 100

Centro de Estudios Duoc UC. (2020). Migrantes en la Educación Superior Técnico Profesional. Documento de Trabajo Nº10. https://bit.ly/48dOaJA

Centro de Formación Docente Duoc UC. [VCMS]. (15 de julio de 2021). Marco DUA, [video]. https://bit.ly/4azBbDz

Chamorro, D., y Borjas, M. (2020). Investigación evaluativa curricular: un camino a la transformación del aula. Editorial Universidad del Norte.

Contreras, M. (2021). Diseño de una metodología para el desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes de educación técnica-profesional. [Tesis de magíster]. Pontificia Universidad Católica de Chile.

Cuestas, A. D. (2015). Diseño de materiales didácticos: DUA, multimodalidad y educación inclusiva. Puertas Abiertas, (11), 1-10.

Dirección de estudios y Progresión estudiantil Duoc UC. (2022). Estudio de la Dirección de Estudios y Progresión 2021.

Edelstein, G. E. (2000). El análisis didáctico de las prácticas de la enseñanza. Una referencia disciplinar para la reflexión crítica sobre el trabajo docente. Revista del Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación, 17, 3-7.

Fredes, K. (2020). Los espacios no formales de enseñanza del español como un aporte para la integración laboral y social, de inmigrantes haitianos adultos. Experiencia del Municipio de Recoleta, Chile (2019-2020). [Tesis de doctorado]. Universidad Católica de Córdoba.

Leal, R. (2018). El Programa de Matemática y la Resolución de Problemas. Observatorio Duoc UC. https://bit.ly/3vdpsum

León, S. (2022). Adecuaciones No Significativas a Materiales Didácticos y Evaluativos en algunas Asignaturas de Planes Transversales para Estudiantes con Discapacidad. Observatorio Duoc UC. http://bit.ly/41F4Irt

Machuca, J., Maldonado, M., y Vinces, F. (2023). Tratamiento y representación de datos provenientes de escalas tipo Likert. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(4), 736-747.

Morales, C. y Arancibia, C.(2018). El desafío de la inclusión en la educación superior. Carmen Gloria Morales Arce Jefa UAP y Carolina Recabarren Arancibia Asesora de Inclusión de la sede San Carlos de Apoquindo de Duoc UC. Observatorio Duoc UC. https://bit.ly/4aCYRqD

Orrego, V. (2021). Agenda institucional de la enseñanza media técnico-profesional en Chile, 2009-2018. Revista Educación, Política y Sociedad, 6(1), 123-148.

Ovalle, C. (2020). Prácticas de inclusión en la Educación superior técnica: participación y compromiso público en la formación de los estudiantes vulnerables en Chile. Revista Educación las Américas, 10(2), 154-167.

Sánchez, M. J. y Azonca. M. (2023).Metodología en acción: Aportes a la investigación psicológica con humanos. Editorial de la UNLP.

Sumonte, V., Sanhueza, S., Urrutia, A., y Hernández Del Campo, M. (2022). Caracterización De La Población Migrante Adulta No Hispanoparlante En Chile Como Base Para Una Propuesta De Planificación De Una Segunda Lengua. Rla. Revista De Lingüística Teórica Y Aplicada, 60(1), 153-177

Valenzuela, G., y Barrón, C. (2015). Validez y confiabilidad: descripción de una experiencia de validez de expertos. En Á. Díaz, y A. Miranda. Metodología de la investigación educativa (pp. 159-188). México: Díaz de Santos.

Vandeputte, J., Labraña, J., y Brunner, J. (2021). La educación superior técnico profesional frente a nuevos desafíos: La Cuarta Revolución Industrial y la Pandemia por COVID-19. Revista Educación, Política y Sociedad, 6(1), 11-38.

Valls, S. (2022). El álbum ilustrado en la clase de secundaria. Una herramienta inclusiva también para el alumnado de origen extranjero. [Tesis de Magíster]. Universidad de Lleida.

Vives, S. (2018). Programa de Lenguaje y Comunicación: Hacia un enfoque comunicativo funcional del aprendizaje. Observatorio Duoc UC. https://bit.ly/3RZDg4D

Published

2024-07-16

How to Cite

Silva Espíndola, K. I., & Astudillo Cavieres, G. S. (2024). Analysis of the Universal Design for Learning: The case of non-Spanish speaking students in Duoc UC: 10.20420/ElGuiniguada.2024.726. El G U I N I G U a D a, (33), 226–244. Retrieved from https://ojsspdc.ulpgc.es/ojs/index.php/ElGuiniguada/article/view/1737

Issue

Section

Papers