La evaluación del trabajo fin de grado a través de la rúbrica. doi 10.20420/guin.2013.0049

Authors

  • Carmen Isabel Reyes García Universidad de Las Palmas de Gran Canaria

Keywords:

evaluación orientada al aprendizaje, evaluación alternativa, trabajo fin de grado, rúbrica, revisión bibliográfica, educación superior, learning-oriented assessment, alternative assessment, final year project, rubric, bibliographical revision, higher educ

Abstract

-En e

El área de Ciencias Sociales en la actualidad, dada la situación novedosa y compleja de la evaluación de la asignatura Trabajo Fin de Grado (TFG), se precisa de nuevos modelos que orienten a los diferentes agentes que tendrán que desarrollar la evaluación: tutores, miembros del tribunal, etc. El objetivo en este artículo es presentar una propuesta de evaluación alternativa que oriente a los tutores en la valoración de las competencias transversales de los TFG de las titulaciones de Educación Infantil y Primaria a través de la rúbrica. Presentamos el proceso de diseño que hemos seguido en dos rúbricas para establecer su calidad. Las orientaciones que ofrecemos han surgido de una revisión de la literatura existente y de un trabajo de campo.

-The Final Year Project1, a new compulsory subject linked to Social Sciences, has been recently introduced in the Spanish University Degrees. Given its novelty and the difficulties its assessment entails, those agents, involved in evaluating the students’ performance on this subject (e.g. supervisors, members of the assessment committee), need a fresh set of guidelines to assist their work. In order to meet this need in the Degrees of Preschool and Primary Education, our objective in this paper is to propose an alternative assessment model to help supervisors judge the TFGs by means of a rubric, and we offer two examples of this instrument. These assessment tools have been adapted for the TFGs where students specifically carry out a bibliographic review. The guidelines that we suggest here are the result of both the revision of existing research and fieldwork.

DOI 10.20420/GUIN.2013.0049

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2014-07-01

How to Cite

Reyes García, C. I. (2014). La evaluación del trabajo fin de grado a través de la rúbrica. doi 10.20420/guin.2013.0049. El G U I N I G U a D a, (22), 128–148. Retrieved from https://ojsspdc.ulpgc.es/ojs/index.php/ElGuiniguada/article/view/272

Most read articles by the same author(s)