Nuevas generaciones, antiguo conflicto: huellas sexistas en los escritos del alumnado de Educación Primaria
Keywords:
sexismo, desigualdad, lenguaje, género, Didáctica de la Lengua y la LiteraturaAbstract
El trabajo que a continuación se presenta aborda el problema del sexismo en el uso del lenguaje, puesto que éste por su vinculación indisoluble con el pensamiento humano, es un agente esencial en la configuración de estereotipos y prejuicios.El tema se trata desde una óptica educativa, en concreto desde el área de Lengua y Literatura, puesto que estimamos necesaria una respuesta eficaz que siente las bases de una nueva formación, mucho más equitativa, de los individuos. El objetivo de nuestra investigación es analizar la existencia y el alcance de los estereotipos de género presentes en el lenguaje escrito. El contexto de estudio es la escuela, concretamente un aula del último curso de Educación Primaria.
Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2016-07-04
How to Cite
García Meseguer, M. A., López López, M., & López López, A. (2016). Nuevas generaciones, antiguo conflicto: huellas sexistas en los escritos del alumnado de Educación Primaria. El G U I N I G U a D a, (17), 85–98. Retrieved from https://ojsspdc.ulpgc.es/ojs/index.php/ElGuiniguada/article/view/459
Issue
Section
Papers
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. You can not make a commercial use of the work. The use derived from the work is also not allowed.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).