Johann Heinrich Pestalozzi (1746-1827): biografía literaria y epistolar. Johann Heinrich Pestalozzi (1746-1827): literary and epistolary biography. doi 10.20420/ElGuiniguada.2017.133
Keywords:
PEDAGOGÍA, BIOGRAFÍA, EPISTOLARIO, EDUCACIÓN FÍSICAAbstract
Pestalozzi es considerado por la mayoría de los tratadistas como el padre de la pedagogía popular moderna, preferentemente por su acción social al servicio de la infancia. Los principios teóricos de Rousseau adquieren una concepción más clara y más precisa, orientándose en una dimensión educativa real y práctica con una orientación moderna, resultado de una pedagogía entresacada de la observación diaria. Por este motivo, es un claro ejemplo de la importancia del contexto en lo pedagógico y uno de los autores clásicos de la educación física.
Pestalozzi is considered as the father of modern popular education, preferably by its social action in the service of children. The theoretical principles of Rousseau acquire a clearer and more accurate conception, on a real and practical educational dimension with a modern orientation, pedagogy result of daily observation. For this reason, he is considered a clear example of the importance of context in teaching and one of the classic authors of physical education.
Downloads
References
Abbagnano, N. y Visalberghi, A. (1978): Historia de la Pedagogía. Madrid: Fondo de Cultura Económica.
Soëtard, M. (1999): Johan Heinrich Pestalozzi (1746-1827). París: Unesco. Disponible en: http://www.ibe.unesco.org/sites/default/files/pestalozzis.PDF
Gutiérrez, A. y Pernil, P. (2004): Historia de la infancia. Itinerarios educativos. Madrid: UNED
Pestalozzi, J. (1932): Cómo enseña Gertrudis a sus hijos. Madrid: Espasa-Calpe.
Pestalozzi, J. (2001): La velada de un solitario y otros escritos. Barcelona: Herder.
Pestalozzi, J. (2012): Cartas sobre educación infantil. Disponible en: http://peuma.e.p.f.unblog.fr/files/2012/06/Pestalozzi-Johann-Cartas-Sobre-Educacion-Infantil1.pdf
Otero, E. (1998): Excursionismo, lecciones de cosas y trabajos manuales: algunos influjos de Pestalozzi en la Institución Libre en Enseñanza. En Ruiz, J., Martínez, A., García, J. y Rabazas, T. (eds.): La recepción de la pedagogía pestalozziana en las sociedades latinas. Madrid: Endymion. 211-219.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. You can not make a commercial use of the work. The use derived from the work is also not allowed.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).