Two Treatments on the Phenomenon of Anarchism in the Barcelona Novel: From Mariona Rebull to La verdad sobre el caso Savolta
DOI:
https://doi.org/10.20420/Phil.Can.2022.469Keywords:
anarchism and literature, Spanish novel of the twentieth century, Eduardo Mendoza, Ignacio Agustí, BarcelonaAbstract
This paper aims to study the presence of anarchism as a historical and social phenomenon in the novels Mariona Rebull by Ignacio Agustí, published in 1944, and La verdad sobre el caso Savolta by Eduardo Mendoza, published in 1975. This paper offers a contrast between the two novels, observing their commonalities –the theme and location, mainly– and their points of opposition –narrative technique and description of social environments–. These differences also allow us to observe the diverse treatment of anarchist violence in the historical novel written under the Franco period, noting clear differences between the vision offered by Agustí, in the midst of the post-war period, and that of Mendoza, at the gates of the democratic transition.
Downloads
References
AGUSTÍ, I. 1974. Ganas de hablar. Barcelona: Planeta.
AGUSTÍ, I. 2006. Mariona Rebull, ed., introd. y notas P. C. Moya. Madrid: Castalia.
BUCKLEY, R. 1996. “En torno a la anarquía: Pío Baroja y Eduardo Mendoza”, en La doble transición. Política y literatura en la España de los años setenta. Madrid: Siglo XXI, pp. 112-124.
CARO, A. y CARRILLO, L. 2017. “Novela histórica: guía de recursos bibliográficos”, Biblioteca Nacional de España, pp. 1-43.
DÍAZ NAVARRO, E. 2011. “La verdad sobre el caso Savolta, la transición y la historia”, Tonos Digital. Revista Electrónica de Estudios Filológicos, 21, s. p. Disponible en: https://www.um.es/tonosdigital/znum21/secciones/estudios-10.htm.
DORIA, S. 2013. Ignacio Agustí, el árbol y la ceniza. La polémica vida del creador de la saga de los Rius. Barcelona: Destino.
HERRÁEZ, M. 1996. “Lo histórico como signo de una ficción y la ficción como manifestación de lo histórico. El caso de Eduardo Mendoza”, en Romera Castillo, J., Gutiérrez Carbajo, J. y García-Page, M. (eds.), La novela histórica a finales del siglo XX. Actas V Seminario Internacional del Instituto de Semiótica literaria y teatral de la UNED. Madrid: Visor, pp. 75-79.
HERRERÍN LÓPEZ, Á. 2011. Anarquía, dinamita y revolución social: violencia y represión en la España de entre siglos (1868-1909). Madrid: Los libros de la catarata.
LITVAK, L. 1981. Musa libertaria: arte, literatura y vida cultural del anarquismo español (1880-1913). Barcelona: Antoni Bosch Editor.
LITVAK, L. 1990. España 1900. Modernismo, anarquismo y fin de siglo. Barcelona: Anthropos.
MAINER, J.-C. (ed.). 1971. Falange y literatura. Barcelona: Labor.
MENDOZA, E. 2015. La verdad sobre el caso Savolta, ed. A. Rodríguez Fischer. Barcelona: Austral/Seix Barral.
MOYA, P. C. 2006. “Introducción biográfica y crítica”, en Agustí, I., Mariona Rebull, ed., trad. y notas P. C. Moya. Madrid: Castalia, pp. 7-56.
NEUSCHÄFER, H. J. 1995. “Blasco Ibáñez, ¿Un Zola libertario?: observaciones sobre el anarquismo literario alrededor de 1900”, en Hofmann, B., Tous, P. J. y Tietz, M. (eds.), El anarquismo español y sus tradiciones. Madrid: Iberoamericana/Vervuert, pp. 297-304.
NÚÑEZ FLORENCIO, R. 1983. El terrorismo anarquista 1888-1909. Madrid: Siglo XXI.
PECINA ANITUA, M. 2016. “Anarquismo y los anarquistas en la obra de Baroja”, Boletín de Estudios Históricos sobre San Sebastián, 49, pp. 681-696.
REYES-TORRES, A. 2011. “Las verdades en La verdad sobre el caso Savolta”, Monteagudo, 16, pp. 203-212.
RIPOLL SINTES, B. 2012. “Destino” y la novela española de posguerra (1939-1949). Vigo: Editorial Academia del Hispanismo.
RUIZ TOSAUS, E. 2001. “El caso Savolta: entre realidad y ficción”, Espéculo. Revista de Estudios Literarios, 18, s. p. Disponible en: https://webs.ucm.es/info/especulo/numero18/savolta2.html.
SUEIRO SEOANE, S. 2008. “El terrorismo anarquista en la literatura española”, Espacio, Tiempo y Forma. Serie V. Historia Contemporánea, 20, pp. 37-69. https://doi.org/10.5944/etfv.20.2008.1524.
TOCADO ORVIZ, E. 2017. “Pastiche, parodia e ironía en La verdad sobre el caso Savolta de Eduardo Mendoza”, Hispania, 100(3), pp. 379-385.
ZAVALA, I. M. 1995. “Espejos, reflejos: anarquismo y literatura”, en Hofmann, B., Tous, P. J. y Tietz, M. (eds.), El anarquismo español y sus tradiciones. Madrid/Frankfurt am Main: Iberoamericana/Vervuert, pp. 409-420.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Antonio Rivero Machina
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Philologica Canariensia is distributed under the terms of the Creative Commons Attribution–NonCommercial–NoDerivatives 4.0 Internacional.
Philologica Canariensia allows authors to retain unrestricted copyright and to retain it in the future.
The author is allowed to deposit the publisher's PDF version on his or her personal website, in an institutional or subject repository or in an social network. Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website), as it can lead to greater citation of published work (See The Effect of Open Access).