On the Authorship of the Garcineida: The Bishop of Burgos García de Aznárez and His Political and Ecclesiastical Satire in the 11th Century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20420/Phil.Can.2023.592

Keywords:

Garcineida, García de Arnáez, Bernardo de Sedirac, Urbano II, political and ecclesiastical satire

Abstract

This research attributes the composition of the Garcineida to the bishop of Burgos, García de Aznárez, based on various historical documents in the archives of Burgos Cathedral. He also establishes its origin date, in 1099, the place and the reasons that led him to write it. Various biographical details of García de Aznárez and his family, unknown until now, are presented. This is the first text written by a Castilian cleric who called for an urgent reformation of the Church in the Middle Ages and whose example would be followed centuries later, among others, by Gonzalo de Berceo and the author of the Libro de Alexandre.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jesús Fernando Cáseda Teresa, IES Valle del Cidacos (Calahorra, La Rioja)

Jesús Fernando Cáseda Teresa holds a PhD in Hispanic Philology from the Universidad de Zaragoza and teaches Language and Literature at the I. E. S. "Valle del Cidacos" in Calahorra (Spain) and in the past at the Universidad de La Rioja. His initial research focused on the 18th century: Mor de Fuentes Samaniego, Martín Fernández de Navarrete, López de Sedano, Juan José de Salazar, etc. Lately he has worked on authors and texts from the Middle Ages (Berceo, Arcipreste de Hita, the Coplas de Mingo Revulgo, Coplas de la Panadera, Coplas del Provincial, Carajicomedia, Celestina, Enzina, Cancionero General and others) and 16th century literature: Jorge de Montemayor, Francisco Delicado, Feliciano de Silva or the Lazarillo de Tormes.

References

ARGÁIZ, G. de (1675). Don García Aznárez de Aragón, monge. En La soledad laureada, por San Benito, y sus hijos, en las iglesias de España y teatro monastico de la Prouincia de Asturias, y Cantabria (vol. 6, pp. 338-339). Antonio de Zafra.

BENITO RUANO, E., y VILLAR VIDAL, J. A. (1997). “La Garcineida”, Medievalismo, 7, 365-413. https://revistas.um.es/medievalismo/article/view/52291/50441.

CÁSEDA TERESA, J. F. (2018). Una lectura secular de los Milagros de Berceo y de su vida a la luz de su relación con el cisma episcopal de su diócesis, con el IV Concilio de Letrán y con el Sínodo de Logroño de 1240. Lemir, 22, 331-360. https://parnaseo.uv.es/Lemir/Revista/Revista22/15_Caseda_Jesus.pdf.

CHENEY, D. M. (1996-2022). Archidiocesis Burgensis. The Hierarchy of the Catholic Church. http://www.catholic-hierarchy.org/diocese/dburg.html.

CIENFUEGOS GARCÍA, J. J. (ed.). (1981). La Garcineida, Edición crítica y traducción. Universidad de Sevilla.

CIENFUEGOS GARCÍA, J. J. (1986). El aparte del teatro: de Terencio a la Garcineida. Habis, 17, 201-208.

CODOÑER MERINO, C. (2006). La reforma gregoriana en los textos. En La reforma gregoriana y su proyección en la Cristiandad Occidental: siglos XI-XII. Actas de la XXXII Semana de Estudios Medievales de Estella. 18 al 22 de julio de 2005 (pp. 451-476). Gobierno de Navarra/Institución Príncipe de Viana.

CORONEL RAMOS, M. A. (2002). La sátira latina. Síntesis.

FERNÁNDEZ DE NAVARRETE, M. (1877). Descripción geográfico-histórica de la villa de Ábalos en La Rioja. Boletín de la Real Academia de la Historia, 1(4), 385-401. https://www.cervantesvirtual.com/obra/descripcion-geografico-historica-de-la-villa-de-abalos-en-la-rioja/.

FITA, F. (1894). Bulas inéditas de Urbano II. Ilustraciones al concilio nacional de Palencia (5-8 diciembre 1100). Boletín de la Real Academia de la Historia, 24, 547-553.

FITA, F. (1907). Concilio de Husillos de 1088. Boletín de la Real Academia de la Historia, 51, 420-423.

GARCÍA-OSUNA Y RODRÍGUEZ, J. M. M. (2012). El rey Alfonso VII “El Emperador” de León. Anuario Brigantino, 35, 99-160.

GONZÁLEZ GARCÍA, A. (2013). El papa Urbano II y el origen de la Garcineida. Anuario de Estudios Medievales, 43(2), 609-647. https://doi.org/10.3989/aem.2013.43.2.04.

GONZÁLVEZ RUIZ, R. (1985). The Persistence of the Mozarabic Liturgy in Toledo after A. D. 1080. En B. F. Reilly (ed.), Santiago, Saint-Denis and Saint Peter. The Reception of the Roman Liturgy in Leon-Castile in 1080 (pp. 157-185). Fordham University.

GONZÁLVEZ RUIZ, R. (1997). Hombres y Libros de Toledo. Fundación Ramón Areces.

GONZÁLVEZ RUIZ, R. (1999). La reorganización de la iglesia de Toledo durante el pontificado de Bernardo de Sedirac, primer arzobispo después de la Reconquista. En F. López Alsina (ed.), El Papado, la Iglesia Leonesa y la Basílica de Santiago a finales del siglo XII. El traslado de la Sede Episcopal de Iria a Compostela en 1095 (pp. 157-176). Consorcio de Santiago.

HIGASHI, A. (2001). Horacio lírico y el Tractatus de reliquiis preciosorum martirum Albini atque Rufino Garcineida. Nueva Revista de Filología Hispánica, 49(2), 493-504. https://doi.org/10.24201/nrfh.v49i2.2159.

LIDA DE MALKIEL, M.ª R. (1953). La Garcineida de García de Toledo. Nueva Revista de Filología Hispánica, 7 (1-2), 246-258. https://doi.org/10.24201/nrfh.v7i1/2.313.

LLORENTE, J. A. (1806). Noticias históricas de las tres provincias vascongadas. Imprenta Real.

LOP OTÍN, M. J. (1996). El siglo XII en la historia del Cabildo Catedral de Toledo. En R. Izquierdo Benito y F. Ruiz Gómez (coords.), Alarcos 1195. Actas del Congreso Internacional conmemorativo del VIII Centenario de la Batalla de Alarcos (pp. 471-493). Universidad de Castilla-La Mancha.

MADOZ, J. (1947). Una contienda medieval sobre la iglesia de Artajona. Príncipe de Viana, 8(27), 183-204. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2252451.

MARTÍNEZ DÍEZ, G. (1983). Las comunidades de villa y tierra de la Extremadura castellana. Editora Nacional.

MARTÍNEZ DÍEZ, G. (2003). Alfonso VI, señor del Cid, conquistador de Toledo. Temas de hoy.

MARTÍNEZ SOPENA, P. (2014). La sociedad local y el monasterio de Sahagún, a través de la Primera Crónica Anónima y la documentación de la época. e-Spania, 19. https://doi.org/10.4000/e-spania.23867.

MENÉNDEZ PIDAL, R. (1929). La España del Cid. Plutarco.

MONTOYA MARTÍNEZ, J. (2003-2006). La doble función (sancionadora y lúdica) de la sátira medieval. Nueva hipótesis de agrupación desde esta perspectiva. Estudios Románticos, 15, 121-140. https://revistas.um.es/estudiosromanicos/article/view/67271/64801.

PÉREZ GONZÁLEZ, M. (2000). Religión y política a fines del siglo XI: la Garcineida. Analecta Malacitana Electrónica, 6, 67 párrs. http://www.anmal.uma.es/numero6/Maurilio.htm.

PÉREZ GONZÁLEZ, M. (2001). La Garcineida. Estudio y edición crítica con traducción. Universidad de León.

PÉREZ GONZÁLEZ, M. (2004). De nuevo sobre la Garcineida. Cuadernos de Filología Clásica: Estudios Latinos, 24(2), 249-255.

RIVERA, J. F. (1962). El arzobispo de Toledo don Bernardo de Cluny. Iglesia Nacional Española.

SACKUR, E. (ed.). (1892). Tractatus Garsiae Tolelani Canonici de Albino el Rufino. En Monumento Germaniae Histórica, Libelli de Lite Imperatorum et Pontificum saeculis XI et XIII conscripti (vol. 2, pp. 423-435). Impensis Bibliopolii Hahniani.

THOMSON, R. M. (1973). Tractatus Garsiae; or The Translation of the Relies of SS. Gold and Silver. E. J. Brill.

VON PFLUGK-HARTTUNG, J. (1883). Iter Italicum. Verlag von W. Kohlammer.

ZARAGOZA PASCUAL, E. (1993). Abadologio del monasterio de San Pedro de Cardeña (Siglos IX-XX). Boletín de la Institución Fernán González, 72, 367-397. https://riubu.ubu.es/bitstream/handle/10259.4/1912/0211-8998_n207_p367-397.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Published

2023-05-31

How to Cite

Cáseda Teresa, J. F. (2023). On the Authorship of the Garcineida: The Bishop of Burgos García de Aznárez and His Political and Ecclesiastical Satire in the 11th Century. Philologica Canariensia, 29, 121–135. https://doi.org/10.20420/Phil.Can.2023.592

Issue

Section

Miscellany