The Transgression of the Letter. Poetics and Feminism in Cristina Peri Rossi

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20420/Phil.Can.2023.593

Keywords:

Cristina Peri Rossi, poetry, female writing, transgression, feminist literary criticism

Abstract

This article investigates the transgressive will of female and feminist poetry in the poetic work of the writer Cristina Peri Rossi, who has recognized pursuing an ethical will of writing to face the injustices of her time. Recently, she has been awarded the Cervantes Prize 2021, the most important award in Spanish-language literature, granted by the Ministry of Culture and Sports, which is given to the recognition of an entire literary career. The objective of this essay has been to verify how in many of her verses Cristina Peri Rossi, aided by the word poetic, puts together a discursive strategy against the prevailing machismo and misogyny. A large part of the Rossinian poetic work is articulated as well as a space of resistance facing an androcentric canon that has made female writing impossible and invisible. Not in vain, Peri Rossi’s writing project was originally born as a transgression of the female fatum, conquering the place of enunciation, taking the poetic voice and subverting through language the writing that had been denied to her.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Zaradat Domínguez Galván, Universidad de Las Palmas de Gran Canaria

Zaradat Domínguez Galván holds a PhD in Hispanic Philology and is Adjunct Professor at the Universidad de Las Palmas de Gran Canaria. Her doctoral thesis Realidad y artificio: la escritura crónica de María Moreno obtained the highest qualification. Her publications include: “Cuerpo y texto. Reflexiones en torno a la teoría literaria de Hélène Cixous” (2019), “Sexualidad y resistencia en Panfleto: Erótica y feminismo, de María Moreno” (2021) and “Microrrelatistas latinoamericanas. Una aproximación a la identidad de género en sus obras” (2021). As a disseminator of literature written by women, she has coordinated the project “Con letra de mujer” of the City Council of Las Palmas de Gran Canaria and the creation of the “Ciclo Literatura y Mujer” in the Gran Canaria Island Library. 

References

AGENCIA EFE (2021, 12 de noviembre). “Mi obra es independiente de las modas”: Cristina Peri Rossi. El Heraldo, 20 párrs. https://www.elheraldo.co/sociedad/mi-obra-es-independiente-de-las-modas-cristina-peri-rossi-864759.

ANÓNIMO (2022, 13 de junio). Entrevista a Cristina Peri Rossi [entrevista]. Suburbano, 22 párrs. https://suburbano.net/entrevista-a-cristina-peri-rossi/.

CÁNOVAS, A. (2018). Cuerpos, sexualidad e identidad femenina: la poesía de María Sánchez (1989), Luna Miguel (1990) y Elvira Sastre (1992). Kamchatka. Revista de Análisis Cultural, 11, 351-378. https://doi.org/10.7203/KAM.11.12184.

CLAIR, J. (1989). Méduse. Contribution à une anthropologie des arts du visuel. Gallimard.

CORBATTA, J. (2019). Cristina Peri Rossi: arte poética y práctica narrativa intertextual. Revista Iberoamericana, 85 (266), 217-234. https://doi.org/10.5195/reviberoamer.2019.7734.

CIXOUS, H. (1995). La risa de la medusa. Ensayos sobre la escritura (A. M. Moix, pról. y trad.; M. Díaz-Diocaretz, trad. rev.). Anthropos/Comunidad de Madrid. Consejería de Educación. Dirección General de la Mujer/Universidad de Puerto Rico. (Trabajo original publicado en 1979).

DE BEAUVOIR, S. (2005) El segundo sexo (T. López Pardina, trad.). Cátedra. (Trabajo original publicado en 1949).

DOMIN, H. (1986). ¿Para qué la lírica hoy? (J. Fabers, trad.). Editorial Alfa. (Trabajo original publicado en 1968).

GARCÍA RODRÍGUEZ, J. (1998). El pensamiento poético. Grupo Surrealista de Madrid. https://gruposurrealistademadrid.org/jesus-garcia-rodriguez-el-pensamiento-poetico.

GÓMEZ-DE-TEJADA, J. (2017). Cristina Peri Rossi: voces para atisbar la eternidad. En J. Gómez-de-Tejada (ed.), Cristina Peri Rossi. Erotismo, transgresión y exilio: las voces de Cristina Peri Rossi (pp. 15-20). Universidad de Sevilla.

GUARDIA, S. B. (2007). Literatura y escritura femenina en América Latina. Anais do XII Seminário Nacional e Seminário Internacional Mulher e Literatura. Universidade Estadual de Santa Cruz (pp. 1-27). http://www.uesc.br/seminariomulher/anais/PDF/conferencias/SARA_ ORIGINAL.pdf.

IRIGARAY, L. (1990). Sexes et genres à travers les langues. Grasset & Fasquelle.

IRIGARAY, L. (2007). Espéculo de la otra mujer (R. Sánchez Cedillo, trad.). Akal.

LERNER, G. (1990). La creación del patriarcado (M. Tusell, trad.). Crítica. (Trabajo original publicado en 1986).

MONTAGUT, M. C. (2008). Cristina Peri Rossi, la escritura múltiple [entrevista]. The Barcelona Review, 34 párrs.

PERI ROSSI, C. (2010). Escribir como transgresión. Lectora: Revista De Dones I Textualitat, 1, 3-5. https://revistes.ub.edu/index.php/lectora/article/view/6405/8173.

PERI ROSSI, C. (2020). La insumisa. Menoscuarto Ediciones.

PERI ROSSI, C. (2021). Poesía completa. Visor.

PERI ROSSI, C. (2022, 22 de abril). Discurso completo de Cristina Peri Rossi tras el Cervantes: “Salvé la vida milagrosamente”. El País, 21 párrs. https://www.elpais.com.uy/tvshow/libros/discurso-completo-cristina-peri-rossi-ganadora-cervantes.html.

SAID, E. (1996). Representaciones del intelectual. Paidós. (Trabajo original publicado en 1994).

SAWAN, P. D. (2006). “Las musas inquietantes” de Cristina Peri Rossi. Problematización de la mirada masculina en las artes visuales. Romance Notes, 43(3), 387-395.

SHOWALTER, E. (1979). Towards a Feminist Poetics. En Women’s Writing and Writing about Women (pp. 22-41). Croom Helm.

SPENDER, D. (1980). Man Made Language. Routledge & Kegan Paul.

SUÁREZ BRIONES, B. (2000). Feminismos: qué son y para qué sirven. En I. M. Zavala (ed.). Feminismos, cuerpos, escrituras (pp. 35-48). La Página Ediciones.

VALLS, F. (2018). La insensata geometría de la vida en los microrrelatos de Cristina Peri Rossi. Revista de la Academia Nacional de Letras, 14, 45-61.

VENTURA, L. (2021). Cristina Peri Rossi: “Soy una francotiradora, demasiado independiente: la insumisa, así soy”. La Nación, 24 párrs. https://www.lanacion.com.ar/cultura/cristina-peri-rossi-soy-una-francotiradora-demasiado-independiente-la-insumisa-asi-soy-nid11112021/.

VERANI, H. J. (1992). Narrativa uruguaya contemporánea: periodización y cambio literario. Revista Iberoamericana. 58(160-161), 777-805. https://doi.org/10.5195/reviberoamer.1992.5074.

Published

2023-05-31

How to Cite

Domínguez Galván, Z. (2023). The Transgression of the Letter. Poetics and Feminism in Cristina Peri Rossi. Philologica Canariensia, 29, 137–153. https://doi.org/10.20420/Phil.Can.2023.593

Issue

Section

Miscellany