Ava en la noche, by Manuel Vicent: Artistic Training and Political Awareness Under the Francoist Night

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20420/Phil.Can.2024.690

Keywords:

Manuel Vicent, Künstlerroman, Francoism, contemporary Spanish novel, born again hero

Abstract

In Ava en la noche (2020), Manuel Vicent narrates the learning process of a young aspiring screenwriter and film director who, in the early sixties, shapes his conscience as he experiences Franco’s repression and perceives a demanding society of change. The objectives of this paper are to explore the novel from the theoretical perspective of the Künstlerroman (or “artist’s novel”), and to apply certain initiatory categories of the hero outlined by mythical studies. The analysis of these elements makes visible the vital and aesthetic phases that lead the protagonist to existential maturity, to his historicity and to the commitment of his filmic art in correlation with the questioning of the dictatorial regime.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Vadillo Buenfil, Universidad Autónoma de Campeche

Vadillo Buenfil holds a Master’s degree in Spanish Literature from the Universidad Nacional Autónoma de México and PhD in Hispanic Literature from the Universidad Autónoma de Madrid. Full-time Research Professor in the Bachelor's Degree in Literature at the Faculty of Humanities of the Universidad Autónoma de Campeche. Since 2019 he is a member of the National System of Researchers of CONAHCyT [National Council for the Humanities, Sciences, and Technologies of Mexico]. His publications in journals and book chapters have focused on Spanish narrative of the twentieth and twenty-first centuries, as well as on the narrative of the Mexican southeast.

References

AGUIAR E SILVA, V. M. de. (1972). Teoría de la literatura (V. García Yebra, trad.). Gredos.

ALBERCA, M. (2007). El pacto ambiguo: De la novela autobiográfica a la autoficción. Biblioteca Nueva.

ALBERCA, M. (2008). Autoficción de un gozador de placeres efímeros. Olivar, 9(12), 199-216. http://www.scielo.org.ar/pdf/olivar/v9n12/v9n12a13.pdf.

ARIZMENDI MARTÍNEZ, M. (1996). James Joyce. Novela o experimentación. En M. Arizmendi Martínez, M. López Damián y A. Suárez Miramón, Análisis de obras literarias: El autor y su contexto (pp. 275-292). Síntesis.

BACHELARD, G. (1982). La poética de la ensoñación (I. Vitale, trad.). Fondo de Cultura Económica.

BAJTIN, M. (1998). Estética de la creación verbal (T. Bubnova, trad.). Siglo XXI.

BALVERDE, G. J. (2008). La educación por los sentidos: memoria y formación en Contraparaíso y Tranvía a la Malvarrosa de Manuel Vicent. Olivar, 9(12), 233-247. https://www.olivar.fahce.unlp.edu.ar/article/view/OLIv09n12a15/pdf.

BELINCHÓN, G. (2020, 3 de junio). Manuel Vicent viaja a las noches de cine y sangre del franquismo. El País, 6 párrs. https://elpais.com/cultura/2020-06-02/manuel-vicent-viaja-a-las-noches-de-cine-y-sangre-del-franquismo.html?event_log=oklogin.

BLANCO-CORDÓN, T. (2021). Lo implícito en el tebeo humorístico de posguerra. Lectura del iconotexto en Carpanta. CuCo, Cuadernos de Cómic, (16), 88-111. https://doi.org/10.37536/cuco.2021.16.1395.

CAMPBELL, J. (1959). El héroe de las mil caras: Psicoanálisis del mito (L. J. Hernández, trad; D. Negrete Martínez, adapt.). Fondo de Cultura Económica.

CONDE PEÑALOZA, R. (2004). Mujeres novelistas y novelas de mujeres en la posguerra española (1940-1965). Fundación Universitaria Española.

DONAIRE DEL YERRO, I. (2016). La novela de artista y la reformulación de Ricardo Piglia en la sociedad del espectáculo. Signa, 25, 519-541.

ELIADE, M. (2001). Nacimiento y renacimiento: El significado de la iniciación en la cultura humana (M. Portillo, trad.). Kairós.

ESLAVA GALÁN, J. (2008). Los años del miedo: La nueva España (1939-1952). Planeta.

EZPELETA AGUILAR, F. (2016-2017). Benjamín Jarnés y Federico Carlos Sainz de Robles: Bildungsroman y Seminario. Analecta Malacitana, 39(1), 63-80. https://doi.org/10.24310/analecta.v39i1.5608.

ESTÉBANEZ CALDERÓN, D. (2000). Breve diccionario de términos literarios. Alianza.

GOETHE, J. W. von (2000). Los años de aprendizaje de Wilhelm Meister (M. Salmerón, trad.). Cátedra.

GONZÁLEZ DUEÑAS, D. (ed.). (1999). Neorrealismo italiano. Cuadernos de la Cineteca Nacional.

GRACIA, J. (2004a). Artes y letras de supervivencia. En J. Gracia y M. Á. Ruiz Carnicer (eds.), La España de Franco (1939-1975): Cultura y vida cotidiana (pp. 127-153). Síntesis.

GRACIA, J. (2004b). Virajes del medio siglo. En J. Gracia y M. Á. Ruiz Carnicer (eds.), La España de Franco (1939-1975): Cultura y vida cotidiana, (pp. 239-268). Síntesis.

HIDALGO, M. (2020, 14 de agosto). Manuel Vicent y el señuelo de Ava Gardner. El Español, 4 párrs. https://www.elespanol.com/el-cultural/blogs/tengo_una_cita/20200814/manuel-vicent-senuelo-ava-gardner/513068695_12.html.

LATORRE CERESUELA, Y. (1995). Las Artes en Emilia Pardo Bazán: cuentos y últimas novelas [Tesis doctoral, Universitat de Lleida]. Tesis Doctorals en Xarxa. https://www.tdx.cat/handle/10803/8187#page=3.

LOFF, M. (1999). La política cultural de los “Estados nuevos”. Revista de Occidente, (223), 41-62.

MACCIUCI, R. (2020). Introducción. Contra Paraíso (pp. 11-200). Cátedra.

MADRID, J. (2020, 14 de junio). Ava Gardner, Madrid y una dictadura: hablamos con Manuel Vicent de su nuevo libro [entrevista]. El Confidencial, 28 párrs. https://www.vanitatis.elconfidencial.com/famosos/2020-06-14/ava-gardner-madrid-novela-manuel-vicent_2630643/.

MAINER, J. C. (2005). Tramas, libros, nombres. Anagrama.

MÁRQUEZ VILLANUEVA, F. (2011). Gabriel Miró y el Künstlerroman. En M. Á. Lozano y R. M.ª Monzó (coords.), Actas del I Simposio Internacional “Gabriel Miró” (pp. 89-110). Caja de Ahorros del Mediterráneo. https://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/gabriel-miro-y-el-kunstlerroman/html/0081eca6-f5c1-11e1-b1fb-00163ebf5e63_8.html.

MATEOS, A., y SOTO, Á. (2005). Introducción. El franquismo. Tercera parte. 1959-1975: Desarrollo, tecnocracia y protesta social (pp. 7-12). Arlanza.

MOLLEDO, E. (2006). El hambre de los españoles ya tiene representante “no oficial”: Carpanta. En 1947: Los españoles se rinden ante Evita, ‘madrina de los descamisados (p. 167). Unidad Editorial.

MORETTI, F. (2001). Atlas de la novela europea. 1800-1900 (M. Merlino, trad.). Trama.

MORITZ, K. P. (1998). Anton Reiser (C. Gauger, ed. y trad.). Pre-Textos.

MUÑOZ BENÍTEZ, M. (2021). El artista como sujeto alineado en la novela española del entresiglos XIX-XX (1885-1913) y una aproximación a sus homólogos europeos [Tesis doctoral, Universidad de Córdoba]. Helvia. https://helvia.uco.es/bitstream/handle/10396/21338/2021000002247.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

PAGEAUX, D. (2014). “Esa nave épica, política, lírica”. El café según Umbral entre crónica, memoria y aprendizaje literario. En B. de Buron-Brun (ed.). Francisco Umbral: Memoria (s): entre mentiras y verdades (pp. 245-255). Renacimiento.

PLATA, F. (2009). La novela del artista: el Künstlerroman en la literatura española finisecular [Tesis doctoral, University of Texas at Austin]. Texas ScholarWorks. https://repositories.lib.utexas.edu/server/api/core/bitstreams/16731f1e-7b24-4783-8e16-b3ff7f5ad72c/content.

RODRIGUEZ, M. (2013). Textos de artista posmodernos: construcción de proyectos autobiográficos ficcionales vitales a través del arte en narrativas españolas contemporáneas [Tesis doctoral no publicada, University of Miami].

RODRÍGUEZ PEQUEÑO, M. (2014). Los cuadernos de Luis Vives: Retrato del artista adolescente. En B. de Buron-Brun (ed.). Francisco Umbral: Memoria(s): entre mentiras y verdades (pp. 319-336). Renacimiento.

ROLÓN-COLLAZO, L. (2002). Figuraciones: Mujeres en Carmen Martín Gaite, revistas feministas y ¡Hola! Iberoamericana.

RUIZ CARNICER, M. Á. (2004). La España desarrollista. Nueva sociedad, viejo régimen. En J. Gracia y M. Á. Ruiz Carnicer (eds.), La España de Franco (1939-1975): Cultura y vida cotidiana, (pp. 271-282). Síntesis.

RUIZ PLEGUEZUELOS, R. (2014). Préstamos a la memoria: la función del cine en la narración autobiográfica de Umbral. En B. de Buron-Brun (ed.). Francisco Umbral: Memoria(s): entre mentiras y verdades (pp. 413-428). Renacimiento.

SERET, R. (1992). Voyage into creativity: The modern Künstlerroman. Peter Lang.

SOTELO VÁZQUEZ, M. (2014). Testimonio, expresividad y ficción en La noche que llegué al café Gijón. En B. de Buron-Brun (ed.). Francisco Umbral: Memoria(s): entre mentiras y verdades (pp. 257-276). Renacimiento.

SOTO, A. (2018). La transformación social. En A. Mateos y Á. Soto. El franquismo (pp. 35-64). Arlanza.

VADILLO BUENFIL, C. (2020). Memoria de la dictadura/dictablanda de la memoria sensitiva en la autoficción de Manuel Vicent. Moenia, 26, pp. 429-452. https://revistas.usc.gal/index.php/moenia/article/view/6370.

VADILLO BUENFIL, C. (2023). Discurso autoficticio y narración memorialística del proceso transicional: Jardín de Villa Valeria, de Manuel Vicent. En M. I. Waldegaray (ed.), Cuerpos: miradas poéticas, significaciones políticas (pp. 455-470). Orbis Tertius.

VICENT, M. (2020a). Ava en la noche. Penguin Random House.

VICENT, M. (2020b). Contra Paraíso (R. Macciuci, ed.). Cátedra.

ZOLA, É. (2013). La confesión de Claude (S. Torremocha, trad.). Funambulista.

Published

2024-06-22

How to Cite

Vadillo Buenfil, C. (2024). Ava en la noche, by Manuel Vicent: Artistic Training and Political Awareness Under the Francoist Night. Philologica Canariensia, 30, 549–568. https://doi.org/10.20420/Phil.Can.2024.690

Issue

Section

Articles