The comic in the university library of education sciences: a strategic resource for teaching and learning in the ULPGC
10.20420/ElGuiniguada.2023.633
Keywords:
University Library, Comic strip, Teaching tools, Educational resources, LearningAbstract
Although the image has been considered since ancient times as an essential element in the creation and conveyance of information, as well as a valid means for learning, it can be said that the comic strip was not used in Spain as an educational resource until almost the end of the 20th century. With a few exceptions, this comes in contrast to what happened in nearby countries such as France. After its emergence in the academic world in particular, one could recognize its wide potential for the development of important competencies and direct applicability in teaching and research. Following this line of thought, in 2015 we launched El Rincón del Cómic from the Library of Education Sciences of the ULPGC, with the aim of promoting its collection and becoming a strategic teaching resource within the University. This article presents the results of this initiative.
Downloads
References
Baile López, E. et alii (2015). Aplicaciones didácticas del cómic. Hacia la configuración de un temario universitario. En Tortosa Ibáñez, M.T., Álvarez Teruel, J.D. y Pellín Buades, N. (coords.) XIII Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria: Nuevas estrategias organizativas y metodológicas en la formación universitaria para responder a la necesidad de adaptación y cambio. Alicante, Universidad de Alicante, pp. 1743-1759.
Baile López, E. et alii (2016). Cómic como instrumento didáctico. La narración gráfica en ámbito universitario. Roig Vila, R., Blasco Mira, J.E., Lledó Carreres, A. y Pellín Buades, N. (coords.) Investigación e Innovación Educativa en Docencia Universitaria: retos, propuestas y acciones, 1620-1634.
Becerra Romero, D. y Hernández Reyes, A. (2010). Una lectura de la cerámica figurativa del mundo antiguo desde la perspectiva del lenguaje visual del cómic. Girón Anguiozar et al. (coords.) Actas del I Congreso Internacional de estudios cerámicos: homenaje a la Dra. Mercedes Vegas, Universidad de Cádiz, 1041-1064.
Becerra Romero, D. y Jorge Godoy, S. (2008). El cómic como elemento de atracción para la enseñanza del mundo clásico: entre la literatura y la rigurosidad histórica. Castillo Pascual, M. J. (coord.), Congreso Internacional “Imagines”, La Antigüedad en las Artes escénicas y visuales. Logroño, Servicio de publicaciones de la Universidad de La Rioja, 22-24 de octubre de 2007, 777-790.
Becerra Romero, D. y Jorge Godoy, S. (2014). Un acercamiento didáctico a la primera mitad del s. XX a través de los cómics. Espacio, Tiempo y Forma, serie V. Historia Contemporánea, 26, 15-40.
Blanchard, G. (1974). Histoire de la bande dessinée: une histoire des histoires en images de la Préhistoire à nos jours. Marabout Université.
Calvet Renedo, H. y Calvet Renedo, S. (2004). Cómics, historietas, tebeos y bibliotecas. Congreso Nacional de Bibliotecas Públicas (2º. 2004. Salamanca). La biblioteca pública: compromiso de futuro: actas II Congreso Nacional de Bibliotecas Públicas, Salamanca, 17, 18 y 19 de noviembre de 2004.- Madrid: Ministerio de Cultura, Subdirección General de Información y Publicación, 251-257.
http://travesia.mcu.es/portalnb/jspui/handle/10421/773.
Caro Baroja, J. (1990). Ensayo sobre la Literatura de cordel. Madrid, Ediciones Istmo.
Casado Poyales, A. (2019). El noveno arte en las Bibliotecas Universitarias, una propuesta de actuación. RUIDERAe: Revista de Unidades de Información, 14. https://revista.uclm.es/index.php/ruiderae/article/view/1936.
Eisner, W. (2002). El cómic y el arte secuencial. Norma.
Fernández Fernández, S. y Bravo, P.A. (2009). Cómic, lectura y bibliotecas. La Biblioteca Central Tecla Sala de L’Hospitalet. Boletín de la Asociación Andaluza de Bibliotecarios, n° 94-95, 105-114.
Fernández Sarasola, I. (2019). El pueblo contra los cómics. Historia de las campañas anticómic (de Norteamérica a Europa). ACT ediciones.
Ferrer Gutiérrez, Á. (2014). Las bibliotecas universitarias y la animación a la lectura. La experiencia de la biblioteca de la UEX. Quincena de la Lectura Universitaria. Red Internacional de Universidades Lectoras. http://dehesa.unex.es/handle/10662/7085
Funes Hernández, V. (2009). Tejuelos en viñetas: optimizando recursos desde la comicteca. Tejuelo. Revista de ANABAD Murcia, 27-35.
Funes Hernández, V y Hermosilla Moreno, A.D. (2006). Los tebeos no son cosa de niños: los cómics en la Biblioteca Regional de Murcia. Actas del III Congreso Nacional de Bibliotecas Públicas. Ministerio de Cultura, 275-287.
http://travesia.mcu.es/portalnb/jspui/handle/10421/678.
Gallo León, J. P. (2017). Presencia del cómic en las bibliotecas universitarias españolas. BiD: Textos Universitaris de Biblioteconomia i Documentació, (Junio) 38. http://bid.ub.edu/es/38/gallo.htm.
Gavaldón, G., Gerbolés, A.M. y Saenz de Adana, F. (2020). Aprender a comunicar con imágenes. Uso del cómic en la educación superior como vehículo para el desarrollo de competencias multimodales. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación, 89, 143-166.
Gómez-Hernández, J.A. (2009). El interés de las bibliotecas por el mundo de los comics. Anuario ThinkEPI, EPI SCP, 64-68.
Martin, A. (2008). Entender el cómic: el arte invisible. Revista de Estudios Sociales, 30, 114-123.
Matz, C. (2004). Collecting comic books for an academic library. Collection Building, 23, 2, 96–99.
McCloud, S. (2005). Entender el cómic. El arte invisible. Astiberri.
Paños, E. (2008). La entrada del comic en las bibliotecas. Tratando todos los géneros, llegando a todos los públicos...ampliando servicios. Actas del IV Congreso Nacional de Bibliotecas Públicas: bibliotecas plurales, Ministerio de Cultura, 643-656.
http://travesia.mcu.es/portalnb/jspui/bitstream/10421/485/2/CongresoNacionalBP_04.
Resano López, JC. (2018). Cómic y futuros educadores: una reflexión personal como docente universitario. Gracia Lana y Asión Suñer (coords.). Nuevas visiones sobre el cómic. Un enfoque interdisciplinar, Prensas de la Universidad de Zaragoza, 309-314.
Riot, M. (2013). La bande dessinée en bibliothèque d’enseignement supérieur: Memoire d’etude. Université de Lyon.
Rovira Collado, J. (2011) Canon y promoción lectora desde los cómics. Primeras Noticias. Revista de Literatura, 258-259, 25-30.
Rovira Collado, J. y Rovira Collado, J.M. (2018). Comics en las aulas: propuestas de trabajo en el ámbito universitario. Gracia Lana y Asión Suñer (coords.). Nuevas visiones sobre el cómic. Un enfoque interdisciplinar, Prensas de la Universidad de Zaragoza, 323-332.
Saitua, I. (2018). La enseñanza de la Historia a través de la novela gráfica: una estrategia de aprendizaje emergente. Revista de Didácticas Específicas, 18, 65-87.
Sabeti, S. (2011). The Irony of ‘Cool Club’: the place of comic book reading in schools. Journal of Graphic Novels and comics, vol. 2, 137-149.
Sabeti, S. (2012). Reading graphic novels in school: texts, contexts and the interpretive work of critical reading. Pedagogy, Culture & Society, vol. 20, 2, 191-210.
Sánchez-García, S. (2019). La vida en viñetas: posibilidades del cómic en la educación superior. Anuario ThinkEpi, v. 14, e14c03.
Slater, A. y Kardos, A. (2017). Graphic Novels: Collecting, Cataloging and Outreach in an Academic Library. Journal of Academic Librarianship, 43, 116-120.
Somé Laserna, C. (2012). El cómic como herramienta de trabajo en el ámbito universitario: propuestas de usos didácticos. En II Jornadas de Innovación Docente. Prácticas Innovadoras en Docencia. Universidad de Sevilla. Facultad de Ciencias de la Educación. https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/58739.
Tatarkiewicz, W. (2007). Historia de la estética. Vol II. Akal.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. You can not make a commercial use of the work. The use derived from the work is also not allowed.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).