The role of Spanish in language education within language programs subject to special regulations

Authors

Keywords:

enseñanza de idiomas extranjeros, didáctica de la lengua y la literatura españolas, enseñanza del español, escuela, español

Abstract

This article examines the current role of the Spanish in language education within language programs subject to special regulations. For this purpose, a descriptive quantitative study was conducted, surveying 44 out of the 71 Official Language Schools (EOI) that offer the possibility of study Spanish as a foreign language (62%). The findings provide pioneering insights into this topic, revealing the Spanish language make up approximately 8% of the total offerings in EOI. Despite encountered challenges and limitations, the study highlights the potential of EOI as a valuable institution within the European framework to promote Spanish language. Thus, futures research in this subject are claimed to enhance the quality specialized regulation programs, particularly in the context of Spanish language instruction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Ángel Tejero López, Universidad Camilo José Cela

Doctor en Educación con Mención Internacional en la Universidad Camilo José Cela, especializándose en las enseñanzas de idiomas. Muy interesado por la didáctica de ELE en contextos de inmigración. Ha trabajado como personal docente e investigador en diferentes instituciones de alto prestigio de diferentes países (Egipto, España, Estados Unidos, Reino Unido, Perú). Examinador y preparador DELE en todos los niveles, preparador SIELE, formador de tutores AVE Global. Certificación DADIC del Instituto Cervantes.

References

Araujo Portugal, J. C. (2018). Las enseñanzas especializadas de idiomas de las escuelas oficiales de idiomas: Presente y futuro.eCO. Revista Digital De Educación Y Formación Del Profesorado., (15), 1-18.

Asensio Pastor, M. I., y Carmona García, J. P. (2019). Exploratory research for the improvement of the teaching of spanish as a second language in a spanish public center. Languages, 4(95), 1-22. https://doi.org/10.3390/languages4040095

Bernabé Villodre, M. (2013). Enseñanzas de Régimen Especial y nuevas tecnologías. Una experiencia en el Conservatorio Profesional de Música de Torrente. Educatio Siglo XXI, 31(1), 193–212.

Cancelas-Ouviña, L., y Hurtado-Sierra, A. (2020). El aprendizaje y servicio (aps) en la enseñanza del alemán: Una propuesta innovadora para la escuela oficial de idiomas. Revista De Estudios Socioeducativos, (8), 113-132. https://doi.org/10.25267/Rev_estud_socioeducativos.2020.i8.9

Carmona García, J. P. (2018). La enseñanza de E/LE a inmigrantes en las Escuelas Oficiales de Idiomas de Andalucía: retos y propuestas. DoblELE, (4), 122-139. https://doi.org/105565/rev/doblele.44

Chacón Reales, L. J., Robalino Morales, G. E., Peñafiel Luna, A. C., Cárdenas Medina, J. H., y Cantuña-Vallejo, P. F. (2022). El muestreo intencional no probabilístico como herramienta de la investigación científica en carreras de ciencias de la salud. Revista Universidad Y Sociedad, 14(5), 681-691.

Duque Vaca, M. A., Tuapanta Dacto, J. V. y Mena Reinoso, A. P. (2017). Alfa de Cronbach para validar un cuestionario de uso de TIC en docentes universitarios. MktDescubre, 1(10), 37-48.

Garcias Salvà, M. (2006). Les escoles oficials d'idiomes de les illes balears. Anuari De L'Educació De Les Illes Balears, 35(1), 158-175.

Garvida, M. M. (2009). Review of diplomas de español como lengua extranjera (DELE). International Journal of Pedagogies & Learning, 5(1), 4-10. http://dx.doi.org/10.5172/ijpl.5.1.4

Hernández González, O., Antonio, A., González Fernández, D., y Contreras Sáez, M. (2020). Consideraciones esenciales sobre el tema ético en la investigación educativa. UCMaule, (58), 141-164. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.29035/ucmaule.58.141

Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de educación. Boletín Oficial del Estado, 106, de 24 de mayo de 2006. https://www.boe.es/eli/es/lo/2006/05/03/2/con

Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la ley orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de educación. Boletín Oficial del Estado, 340, de 30 de diciembre de 2020. https://www.boe.es/eli/es/lo/2020/12/29/3

Liñán Maza, T. (2020). Las escuelas oficiales de idiomas: Una perspectiva histórica. eCO. Revista Digital De Educación Y Formación Del Profesorado, (17), 465-489.

Martínez Serrano, G., Ballester Carmona, S., y Oliver Castellano, J. S. (2021). Las enseñanzas de régimen especial. En A. Asegurado Garrido, y J. Marrodán Gironés (Eds.), La LOMLOE y su análisis. una mirada técnica (pp. 129-142). ANELE – USIE

Mateo Andrés, J. (2009). La investigación ex post-facto. En R. Bisquerra Alzina (Ed.), Metodología de la investigación educativa (pp. 195-230). La Muralla.

Real Decreto 1041/2017, de 22 de diciembre, por el que se fijan las exigencias mínimas del nivel básico a efectos de certificación, se establece el currículo básico de los niveles Intermedio B1, Intermedio B2, Avanzado C1, y Avanzado C2, de las Enseñanzas de idiomas de régimen especial reguladas por la LOE. Boletín Oficial del Estado, 311, de 23 de diciembre de 2017, 1-64. https://www.boe.es/buscar/pdf/2017/BOE-A-2017-15367-consolidado.pdf

Roselló Verdeguer, J. (2021). Metodología sociolingüística y enseñanza de ELE. MarcoELE: Revista De Didáctica Del Español Como Lengua Extranjera, (33), 1-19.

Tirado Olivares, S., Vázquez, A. M., y Toledano, R. M. (2021). La docencia virtual o e-learning como solución a la enseñanza de la física y química de los futuros maestros en tiempos de COVID-19. Revista Española De Educación Comparada, (38), 190-210. https://https://doi.org/10.5944/reec.38.2021.28853

Published

2024-07-16

How to Cite

Tejero López, J. Ángel. (2024). The role of Spanish in language education within language programs subject to special regulations. El G U I N I G U a D a, (33), 163–177. Retrieved from https://ojsspdc.ulpgc.es/ojs/index.php/ElGuiniguada/article/view/1697

Issue

Section

Papers