YouTube as a didactic tool for literary education in Secondary School
10.20420/ElGuiniguada.2024.724
Keywords:
ITC, Education, Digital Competence, Social Networks, YouTubeAbstract
Currently, Information and Communication Technologies (ICT) are at the centre of the social life of the new generations, which is why the development of digital competence (DC) has become one of the main objectives in today's education. Likewise, in the field of social networks, the YouTube platform stands out for its audiovisual format and its frequency of use by young people. Therefore, the purpose of this paper is to show the educational possibilities offered by YouTube, both for the development of digital competence and for critical thinking and creativity. To this end, a proposal has been drawn up based on a dual approach to students' abilities: on the one hand, as receivers, and, on the other, as producers and transmitters of content.
Downloads
References
Allué, Consuelo y Cassany, Daniel. (2023). Grabando vídeos: educación literaria multimodal. Texto Livre, 16, e41797. https://doi.org/10.1590/1983-3652.2023.41797
Burgess, Jean y Green, Joshua. (2009). YouTube and the mainstream media. En Jean Burgess, Joshua Green, Henry Jenkins y John Hartley, YouTube: Online Video and Participatory Culture (pp. 15-37). Polity Press.
Cabero, Julio. (2012). Las redes sociales en el entramado educativo de la Web. 2.0. En E. Navas (Ed.), Web 2.0. Innovación e investigación educativa (pp. 11-28). Universidad Metropolitana. http://hdl.handle.net/11441/65948
Cortes-Vargas, Jhon Hernando. (2018). El fenómeno Booktuber y los nuevos tipos de lecturas que se están promocionando. (Tesis de maestría. Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Colombia). http://repository.udistrital.edu.co/bitstream/11349/8835/1/CortesVargasJhonHernando2018.pdf
De-Cecilia-Rodríguez, Cristina, Rodríguez-Gallego, Margarita R., Ordóñez-Sierra, Rosario y Domene-Martos, Soledad J. (2023). Hábitos lectores en Educación secundaria: Propuesta booktuber. Aula De Encuentro, 25(1), 131-156. https://doi.org/10.17561/ae.v25n1.7312
Fernández, Antonio. (2016). El uso de YouTube en la enseñanza. En M. E. del Valle (Coord.), I Encuentro de Expertos en Tecnología. Universidad Metropolitana de Caracas. http://www.unimet.edu.ve/unimetsite/wp-content/uploads/2013/02/1er-Encuentro-de-Expertos-en-Tecnolog%C3%ADa-2016.pdf
Hernández-Ortega, José, Rovira-Collado, José y Bañares-Marivela, Elena. (2023). Tratamiento de los clásicos literarios y elementos narrativos a partir de los recursos multimodales presentes en "La Casa de Papel". Investigaciones Sobre Lectura, 18(1), 81-110. https://doi.org/10.24310/isl.v18i1.15724
Hernández-Ortega, José, Sánchez-García, Patricia y Rovira-Collado, José. (2021). Nuevos ecosistemas transmedia para la promoción de la lectura en la era de los booktubers: New transmedia ecosystems for the promotion of reading in the era of booktubers. Investigaciones Sobre Lectura, (15), 23-45. https://doi.org/10.24310/isl.vi15.12563
Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 106, de 4 de mayo de 2006 [Texto consolidado del 6 de diciembre de 2018]. https://www.boe.es/buscar/pdf/2006/BOE-A-2006-7899-consolidado.pdf
Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado, 295, de 10 de diciembre de 2013 [Texto consolidado del 23 de marzo de 2018]. Recuperado de https://www.boe.es/buscar/pdf/2013/BOE-A-2013-12886-consolidado.pdf
Lucero, José Antonio. (2016). Del libro de texto a YouTube; una aproximación a las nuevas tecnologías y a las nuevas formas de aprendizaje. RESED, Revista de Estudios Socioeducativos, 4, 185-187. http://hdl.handle.net/10498/18951
Martí, Alicia y García, Pilar. (2018). Redes sociales en la enseñanza superior. En IN-RED 2018. IV Congreso Nacional de Innovación Educativa y Docencia en Red, 141-154. Valencia: Universitat Politècnica de València. DOI: http://dx.doi.org/10.4995/INRED2018.2018.8623
Martí-Climent, Alicia, Reig, Aina y Rodríguez-Gonzalo, Carmen. (2023). Les comunitats de lectura professional com a eina de formació mitjançant les videoressenyes. Resercle. Revista de la Societat d’Ensenyament i Recerca del català com a llengua estrangera, (4), 62-83. https://doi.org/10.31009/resercle.2023.04
Mosquera, Ingrid. (2017, mayo 8). El uso de vídeo en Educación. De espectadores a protagonistas: coaprendizaje. Unirrevista. Universidad Internacional de la Rioja. https://www.unir.net/educacion/revista/noticias/el-uso-de-video-en-educacion-de-espectadores-a-protagonistas-coaprendizaje/549201748483/
Muñoz, María del Mar, Fragueiro, María Sandra y Ayuso, María Jesús. (2013). La importancia de las redes sociales en el ámbito educativo. EA, Escuela Abierta, 16(1), 91-104. https://ea.ceuandalucia.es/index.php/EA/article/view/159
Panzuto, Nicolás y Cassany, Daniel. (2023). «Batalla de idiomas»: la variación hispanohablante en YouTube. Oralia. Análisis del Discurso Oral, 26(2), 103-133. https://ojs.ual.es/ojs/index.php/ORALIA/article/view/8405
Pérez, Álvaro. (2013). Redes sociales y educación: Una reflexión acerca de su uso didáctico y creativo. Revista Creatividad y Sociedad, 21, 1-23.
Prensky, Mark. (2001). Digital Natives, Digital Inmigrants. On the Horizon, 9(5), MCB University Press.
Reddan, Bronwyn. (2022). Social reading cultures on BookTube, Bookstagram, and BookTok. Synergy, 20(1). https://slav.vic.edu.au/index.php/Synergy/article/view/597
Rodríguez, María Isabel, Paíno, Adriana y Jiménez, Lucía. (2016). El soporte multiplataforma como clave de éxito de la Narración Transmedia. Estudio de caso del webdoc “Las Sinsombrero”. Icono14, 14(2), 304-328. https://doi.org/10.7195/ri14.v14i2.967
Romero, Rosalía, Ríos, Agustín R. y Román, Pedro. (2017). YouTube: evaluación de un catálogo social de vídeos didácticos de matemáticas de calidad. Revista Prisma Social, 0(18), 515-539. http://revistaprismasocial.es/article/view/1387
Rovira-Collado, José. (2016). Del blog de LIJ 2.0 al booktuber en la promoción del hábito lector. RESED, Revista de Estudios Socioeducativos, 4, 37-51. de https://bit.ly/2Qa8NT2
Rovira-Collado, José. (2017). Booktrailer y Booktuber como herramientas LIJ 2.0 para el desarrollo del hábito lector. Investigaciones sobre Lectura, 7, 55-72. http://hdl.handle.net/10045/62755
Rovira-Collado, José y Hernández-Ortega, José. (2016). Aspectos de literacidad digital en el desarrollo de los Entornos Personales de Aprendizaje (PLE) en el área de Lengua y Literatura. En R. Roig-Vila (Ed.), Tecnología, innovación e investigación en los procesos de enseñanza-aprendizaje (pp. 1222-1232). Octaedro.
Sáez, Jesús José. (2016). La educación a través de las redes sociales: del análisis a una propuesta pedagógica. (Tesis doctoral. Universidad Castilla-La Mancha, Castilla-La Mancha). http://hdl.handle.net/10578/9026
Sánchez, María y Sánchez, Hada M. (2020). La experiencia de los usuarios en torno a ‘webdocs’, documentales interactivos y orientados a la participación ciudadana. El caso de ‘Las SinSombrero’. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 26(1), 327-338. https://doi.org/10.5209/esmp.67311
Sued, Gabriela. (2016). Formas distantes de ver YouTube: Una exploración por la comunidad Booktube. Virtualis, 7(14), 91-111. https://www.revistavirtualis.mx/index.php/virtualis/article/view/189/184
Vázquez-Calvo, Boris y Cassany, Daniel. (2022). Prácticas letradas en línea. En Carmen López, Isolda E. Carranza y Teun A. van Dijk (Eds.), Estudios del discurso / The Routledge Handbook of Spanish Language Discourse Studies (525-543). http://dx.doi.org/10.4324/9780367810214-42
Vera, María Jesús. (2014). El tratamiento de la Competencia lingüística literaria a través de las redes sociales en educación. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, 1(2), 29-44. https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/1089
Villarreal, Andrea Isabel. (2017). Booktube como herramienta en la didáctica de la literatura. (Tesis de Licenciatura. Universidad Autónoma de Baja California Sur, Bolivia). http://biblio.uabcs.mx/tesis/te3750.pdf
Vizcaíno-Verdú, Arantxa, Contreras, Paloma y Guzmán-Franco, María Dolores. (2019). Reading and informal learning trends on YouTube: The booktuber. [Lectura y aprendizaje informal en YouTube: El booktuber]. Comunicar, 59, 95-104. https://doi.org/10.3916/C59-2019-09
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Carmen Pérez-García
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. You can not make a commercial use of the work. The use derived from the work is also not allowed.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).