Educación y mediación intercultural en los centros catalanes: la necesidad de formación
Keywords:
educación intercultural, mediación, docentes, minorías étnicasAbstract
Los mediadores interculturales han intentado intervenir en cuestiones como
la participación de los padres de origen minoritario en los centros escolares, la
adaptación del currículum a la diversidad cultural, la negociación de conflictos
culturales, la desescolarización, absentismo y abandono escolar de los alumnos
durante el período de la escolarización obligatoria, la traducción lingüística y la
interpretación sociocultural, etc. Al ser una práctica nueva está aún llena de interrogantes,
pero al notar gue no se está produciendo paralelamente una reflexión
y clarificación de sus fundamentos, nos parecía un momento pertinente para
examinar su desarrollo, así como la repercusión de la misma en el seno de la
comunidad educativa.
Para ello hemos elaborado una encuesta a docentes de primaria y de educación
secundaria obligatoria (n=740) que nos han proporcionado su percepción
del mediador y la mediación en las instituciones escolares.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. You can not make a commercial use of the work. The use derived from the work is also not allowed.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).