Attitude and assertiveness in the classroom in the use of spoken Catalan. Actitud y asertividad en el aula en el uso de la lengua catalana oral

Autores/as

Palabras clave:

Actitud lingüística, Asertividad, Educación Primaria, lengua catalana, prácticas escolares

Resumen

Analizar la actitud y la asertividad en el uso del catalán oral que muestran en el aula 44 alumnos del grado de Educación Primaria de la UB y de la URV durante las prácticas de 2021-2022, en 34 escuelas. Se comparan datos cuantitativos y cualitativos de una acción formativa sobre asertividad lingüística, gracias a un cuestionario de observación que cumplimentaron dos veces los tutores de los centros educativos, antes de la acción formativa (Q1) y después (Q2). Cuantitativamente, existe una diferencia estadísticamente significativa entre el Q2 respecto al Q1 en dos de las cuatro dimensiones que hemos estudiado: la frecuencia de uso de la lengua catalana y la competencia lingüística de los futuros maestros. Cualitativamente, se analizan las estrategias que estos alumnos utilizan en el aula para fomentar el uso del catalán: se observa un aumento en el Q2 de las estrategias más asertivas y una disminución de las menos asertivas.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Agnès Rius-Escudé, Universitat de Barcelona

Doctorate in Catalan Philology and research master’s degree in language and literature teaching from the Universitat de Barcelona. Since 2009 she has lectured at the Faculty of Education at the Universitat de Barcelona and since 2020 held the position of Serra Hunter assistant lecturer. She is an active researcher and is part of different teaching research an innovation projects. Her teaching and research interests have focused firstly on the study of the spoken language from the point of view of pronunciation of sounds of Catalan in spontaneous speech and reading aloud; and secondly on developing oral teaching methods in the educational sphere for learning Catalan as a first language and as a foreign language.

 

Carles Royo i Bieto, Universitat Rovira i Virgili

Doctor of Linguistics at the Universitat de Barcelona, with a master’s degree in Language Correction and Consultancy from the Universitat Autònoma de Barcelona. From 2011 to 2017 he lectured in the Faculty of Education at the Universitat de Barcelona. Since 2017 he has belonged to the Department of Catalan Philology at the Universitat Rovira i Virgili, where he currently holds a position as an assistant lecturer and is an active researcher. His teaching and research interests combine two complementary fields linked to Catalan: on the one hand, teaching innovation and language teaching, in order to get students to take part in a more efficient learning process, and on the other language research related to the argumentative and eventive structure of predicates, especially psychological predicates.

Iban Mañas Navarrete, Universitat de les Illes Balears

Doctorate in language teaching. He is an assistant lecturer at the Faculty of Philology at the Universitat de les Illes Balears. He is a member of the BASLA (UIB) and ELBEC (UAB) research groups. His research interests centre on language acquisition and language development in contexts of simultaneous and sequential bilingualism and the quantitative processing of language data. He is collaborating on different research projects into language skills development and literacy in the sphere of intervention andevidence-based practice in language education.

Citas

Alberti, R. & Emmons, M. (1978). Your perfect Right. A Guide to Assertive Behavior. Impact. (3rd edition).

Alberti, R. & Emmons, M. (2017). Your perfect Right. Assertiveness and Equality in Your Life and Relationships. New Harbinger Publications.

Bach, E. & Forés, A. (2008). La asertividad. Para gente extraordinaria. Plataforma Editorial.

Bishop, S. (2000). Desarrolle su asertividad. Gedisa.

Christensen, R. (2023). ordinal—Regression Models for Ordinal Data. R package version 2023.12-4, https://CRAN.R-project.org/package=ordinal.

Galassi, J. P., Delo, James S., Galassi, Merna D. & Bastien, S. (1974). “The college self expression scale: A measure of assertiveness”. Behavior Therapy, 5, 165–171.

Gismeno, E. (2000). Escala de habilidades sociales. Tea Ediciones.

Güell, M. (2005). Per què ha dit blanc si volia dir negre? Tècniques assertives per al professorat i per als formadors. Graó.

Lazarus, A. (1971). Behaviour Therapy and Beyond. McGraw-Hill.

Quiñonez, J. & Moyano, G. (2019). “La asertividad como estilo de comunicación en la formación del sujeto educador”. Revista Scientific, 4 (Ed. Esp.), 68–83. Available at: https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2019.4.E.4.68-83.

Serrano, S. (2003). El regal de la comunicació. Ara Llibres.

Serrano, S. (2012). L’actitud positiva. Ara Llibres.

Schuler, E. (1998). Asertividad. Gaia Ediciones.

Suay, F. (2022). “Consciència i conducta lingüística: una relació conflictiva”. RESERCLE. Revista de la Societat d’Ensenyament i Recerca del Català com a Llengua Estrangera, 3, 70–81.

Suay, F. & Sanginés, G. (2010). Sortir de l’armari lingüístic. Angle Editorial.

Wolpe, J. (1958). Psychotherapy by Reciprocal Inhibition. Stanford University Press.

Publicado

2024-07-16

Cómo citar

Rius-Escudé, A., Royo i Bieto, C., & Mañas Navarrete, I. (2024). Attitude and assertiveness in the classroom in the use of spoken Catalan. Actitud y asertividad en el aula en el uso de la lengua catalana oral. El G U I N I G U a D a, (33), 245–260. Recuperado a partir de https://ojsspdc.ulpgc.es/ojs/index.php/ElGuiniguada/article/view/1720

Número

Sección

Artículos/Papers (Section 2)