“I Found Three Words to Play With Today: Exact, Eccentric, Extreme”: The Performance Effect in Nadine Alemán’s Stories

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20420/Phil.Can.2021.374

Keywords:

Argentine Patagonia narrative, Nadine Alemán, short stories, performance effect, languages

Abstract

Current Argentinean Patagonian narrative possesses Nadine Alemán (Esquel, 1977) as one of its most suggestive and creative voices. This assertion is based on her capacity to construct a narrative imaginary that produces performance effects, derived from the confluence and evocation of other languages that can be found in the literary reception of 17 simples cuentos (2006) and of El cura y la sucia (2012). The traditional boundaries that tend to restrict literature to a specific field of critical action seem, in consequence, to become fuzzy. Thus, performance —as a “methodological lense”, according to Diana Taylor— is made into a certain possibility that widens perspectives to approach this Spanish American writing proposal.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cristián Basso Benelli, Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación, Chile

Cristián Basso Benelli holds a Master in Literature, with mention in Spanish American and Chilean Literature (Universidad de Chile), a Bachelor in Education and Professor of Secondary Education in Spanish (Universidad Católica Silva Henríquez). He works as an associate professor of literature in the Department of Spanish at the Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación (Santiago de Chile), where he is also a member of the Academic Faculty of the Master’s Program in Teaching of Language and Literature. He is currently preparing his doctoral thesis on Gabriela Mistral’s work.

References

ALEMÁN, N. 2006. 17 simples cuentos. Buenos Aires: De los cuatro vientos.

ALEMÁN, N. 2012. El cura y la sucia. Buenos Aires: Malaspina.

AUSTIN, J. L. 1996. Cómo hacer cosas con palabras. Barcelona: Paidós.

BITTAR, S., CASANI, S., POLLI, V. y SAINT-ANDRÉ, E. 1996. “El imaginario patagónico en el contexto de la literatura hispanoamericana”, CELEHIS: Revista del Centro de Letras Hispanoamericanas, 2, pp. 49-57. Disponible en: https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/celehis/article/view/640/665.

BLAKE, C. 2016. “Secretos de infancia en ficciones argentinas”, Catalejos, 1(2), pp. 16-29.

CARRASCO BARRANCO, M. 2017. “Valores artísticos y experiencia estética”, en Pérez, F. (ed.), El valor del arte. Madrid: La balsa de la medusa, pp. 49-76.

CORTÁZAR, J. 2013. Clases de Literatura: Berkeley, 1980. Santiago de Chile: Alfaguara.

CULLER, J. 2014. Breve introducción a la teoría literaria. Barcelona: Austral.

DEBORD, G. 2014. La sociedad del espectáculo. Barcelona: Indómita.

DERRIDA, J. 1989. La escritura y la diferencia. Barcelona: Anthropos.

DOMIN, H. 1986. ¿Para qué la lírica hoy? Barcelona: Akal.

EAGLETON, T. 2016. Cómo leer literatura. Buenos Aires: Ariel.

GIRAUD, C. 2007. Acerca del secreto. Contribución a una sociología de la autoridad y del compromiso. Buenos Aires: Biblos.

HAN, B.-Ch. 2018. La salvación de lo bello. Barcelona: Herder.

INGARDEN, R. 2005. La comprehensión de la obra de arte literaria. México, D. F.: Universidad Iberoamericana.

ISER, W. 1989. “El proceso de lectura”, en Warning, R. (ed.), Estética de la recepción. Madrid: Visor, pp. 81-88.

JAUSS, H.-R. 2002. Pequeña apología de la experiencia estética. Barcelona: Paidós.

LÓPEZ IZQUIERDO, J. 2009. Teoría del guion cinematográfico. Lectura y escritura. Madrid: Síntesis.

MELLADO, L. A. 2013. Cartografías literarias de la Patagonia en la narrativa argentina de los noventa. Tesis de Maestría. Universidad de Buenos Aires. Disponible en: http://repositorio.filo.uba.ar/handle/filodigital/2039.

MELLADO, L. A. 2015. “La Patagonia como versión de una distancia”, Alpha, 41, pp. 65-71. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22012015000200006.

RAMÍREZ, J. A. 1983. “La ciudad surrealista”, en Bonet Correa, A. (coord.), El surrealismo. Madrid: Cátedra, pp. 71-90.

SELDEN, R., WIDDOWSON, P. y BROOKER, P. 2001. La teoría literaria contemporánea. Barcelona: Ariel.

SCHECHNER, R. 2006. Performance Studies: An Introduction. London: Routledge.

TAYLOR, D. 2015. Performance. Buenos Aires: Asunto Impreso.

TAYLOR, D. 2017. El archivo y el repertorio. La memoria cultural performática en las Américas. Santiago de Chile: Universidad Alberto Hurtado.

TAYLOR, D. y FUENTES, M. 2011. Estudios avanzados de performance. México, D. F.: Fondo de Cultura Económica.

VILLANUEVA, L. 2018. Las clases de Hebe Uhart. Buenos Aires: Blatt & Ríos.

VIVES, J. E. 2012. “¿Existe una literatura patagónica?”, Taringa!, 6 de septiembre, 5 párrs. Disponible en: https://www.taringa.net/+arte/existe-una-literatura-patagonica_vicx7.

Published

2021-05-23

How to Cite

Basso Benelli, C. (2021). “I Found Three Words to Play With Today: Exact, Eccentric, Extreme”: The Performance Effect in Nadine Alemán’s Stories. Philologica Canariensia, 27, 27–47. https://doi.org/10.20420/Phil.Can.2021.374

Issue

Section

Articles