Concha Méndez and the Cartoons: Walt Disney’s Silly Symphonies in El Carbón y la Rosa (1935)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20420/Phil.Can.2024.670

Keywords:

literature and cinema, cartoons, Concha Méndez, children's theatre, Walt Disney

Abstract

 In the 1920s and 1930s in Spain, several authors expressed their admiration for cartoons in their literary texts. Among the works that were inspired by these films, the children’s theatre piece El Carbón y la Rosa (1935), which Concha Méndez published in Madrid, stands out. Besides that, the writer made explicit the link of this text with Walt Disney’s animated films and the influence of the short films that belong to the Silly Symphonies can be seen in it. For this reason, this work aims to analyze how Méndez was inspired by them to create a theatrical play full of color, music and an anthropomorphic nature with the aim to wonder children.

Supporting Agencies

This article was made possible thanks to a grant “Margarita Salas for the Training of Young Doctors” awarded by the Ministry of Universities of the Government of Spain through the Universidad de La Laguna (Order UNI/551/2021).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alberto García-Aguilar, Universidad de La Laguna / Universidad Nacional Autónoma de México

García-Aguilar holds a PhD in Art and Humanities from the Universidad de La Laguna. In the framework of the "Margarita Salas" postdoctoral program, belonging to the Ministry of Universities of the Government of Spain, he has carried out a research stay at the Universidad Nacional Autónoma de México. His research interests focus on the relationship between literature and cinema and Spanish popular narrative. He has published several academic articles on these topics and has also participated in national and international congresses on these same issues. He has also edited the academic book Josefina de la Torre y su tiempo (Peter Lang, 2021) and the play El Enigma (Torremozas, 2021), by Josefina and Claudio de la Torre.

References

A. B., M. (1936, 8 de febrero). Lectura teatral en el Lyceum Club. Heraldo de Madrid, 8.

ARCONADA, C. (1974). Tres cómicos del cine (C. P. Merinero y D. P. Merinero, introds.). Miguel Castellote.

de ARREDONDO, L. (1935). Películas españolas de dibujos animados. Cinegramas, (42), 230-231.

AYALA, F. (1966). El cine: Arte y espectáculo. Universidad Veracruzana.

BARRANTES MARTÍN, B. (2018). Literatura infantil femenina en la Generación del 27: didáctica, modernidad y vanguardia en el teatro para niños de Concha Méndez. Tonos Digital. Revista de Estudios Filológicos, (34), 1-15. http://www.tonosdigital.com/ojs/index.php/tonos/article/view/1870.

BARRIER, M. (2007). The animated man: A life of Walt Disney. University of California.

BLANCA, A. (1933, 8 de marzo). Cinema. Dibujos animados. El Luchador, 2.

BORCOSQUE, C. F. (1932). Mickey Mouse. Cinelandia, (11), 22-23.

Cómo nació el ratón Mickey. (1932, 15 de agosto). Correspondencia de Valencia, 4.

CONDE, C. (1929, 15 de abril). Oda al gato Félix. La Gaceta Literaria, (56), 2.

CORNWELL, P. (2005). Drama at the Cambridge Festival Theatre, 1928-1935. The Eugene O’Neill Review, (27), 21-75.

Curiosa historia de Mickey. (1933, 3 de septiembre). La Libertad, 12.

DÍAZ PLAJA, G. (1930). Una cultura del cinema: Introducció a una estètica del film (S. Gasch, pról.). Publicacions de “La Revista”.

DICENZO, M. R. (1992). Alternative traditions: Popular political theatre in Britain [Tesis doctoral, McMaster University]. McSphere. https://macsphere.mcmaster.ca/handle/11375/6907.

ECHEVERRY, A. E. (2015). Danza y vanguardias. Actualidad y perspectivas. Artes La Revista, 9(16), 50-63. https://revistas.udea.edu.co/index.php/artesudea/article/view/24142/19748.

Escena y bastidores. (1936, 25 de abril). El Sol, 2.

FERNÁNDEZ CUENCA, C. (1931, 15 de enero). Las películas de dibujos. La Época, 3.

G. MANTILLA, F. (1931, 2 de febrero). El Comité Español de Cine Educativo. Cineclub popular. La Voz, 9.

GÓMEZ MESA, L. (1930). Los films de dibujos animados. Compañía Ibero-Americana.

GÓMEZ MESA, L. (1933, 30 de noviembre). Consideraciones sobre los dibujos animados. El Noticiero Gaditano, 1.

GUBERN, R. (1999). Proyector de luna: La generación del 27 y el cine. Anagrama.

HERNÁNDEZ POLO, B. (2021). Una herencia de las Silly Symphonies. Música e imagen en los primeros largometrajes de animación de Walt Disney. Popular Music Research Today: Revista Online de Divulgación Musicológica, 3(1), 63-77. https://doi.org/10.14201/pmrt.25896.

JARNÉS, B. (1936, 11 de octubre). La gracia inmaterial de Betty Boop. La Vanguardia, 11.

JARNÉS, B. (2018). Cita de ensueños (Figuras del cinema) (J. M. Conget, ed.). Universidad de Zaragoza/Instituto de Estudios Altoaragoneses/Instituto de Estudios Turolenses/Gobierno de Aragón.

Las lecturas teatrales del Lyceum Club. (1936, 5 de febrero). Heraldo de Madrid, 9.

M. N., F. (1936, 7 de febrero). En el Lyceum Club. El carbón y la rosa, teatro infantil de Concha Méndez. El Sol, 5.

María Lisarda. (1934, 19 de julio). El Cantábrico, 2.

MARTÍNEZ NADAL, R. (1989). Manolo Altolaguirre en Londres (apuntes para unas viñetas). Litoral, (181-182), 132-136. https://www.jstor.org/stable/43404662.

MÉNDEZ, C. (1928, 1 de octubre). El cinema en España. La Gaceta Literaria, (5), 5.

MÉNDEZ, C. (1942). El Carbón y la Rosa. La Verónica.

MÉNDEZ, C. (2001). Historia de un teatro. En J. Valender (ed.), Una mujer moderna. Concha Méndez en su mundo (1898-1986) (pp. 63-77). Residencia de Estudiantes.

MÉNDEZ, C. (2001). Una visita a Elstree. En J. Valender (ed.), Una mujer moderna: Concha Méndez en su mundo (1898-1986) (pp. 39-46). Residencia de Estudiantes.

MÉNDEZ, C. (2003). El Carbón y la Rosa. Caballo Griego para la Poesía.

MIRANDA NIETO, F. (1936, 13 de marzo). María Isabel. Pipo y Pipa en el país de los borriquitos, comedia infantil de Magda Donato y Salvador Bartolozzi. El Sol, 5.

MOLINA ANGULO, R. (2019). El teatro infantil en la primera mitad del siglo XX: implicaciones pedagógicas en la obra de Elena Fortún, Magda Donato y Concha Méndez [Tesis doctoral, Universitat de Lleida]. TDX. https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/668701/Trma1de1.pdf?sequence=5&isAllowed=y.

MUÑOZ CÁLIZ, B. (2023). El teatro y la poesía infantil de Concha Méndez. CLIJ. Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil, (312), 43-48.

NIEVA DE LA PAZ, P. (1993a). Autoras dramáticas españolas entre 1918 y 1936: (Texto y representación). Consejo Superior de Investigaciones Científicas.

NIEVA DE LA PAZ, P. (1993b). Las escritoras españolas y el teatro infantil de preguerra: Magda Donato, Elena Fortún y Concha Méndez. Revista de Literatura, (109), pp. 113-128.

NIEVA DE LA PAZ, P. (2001). El teatro infantil de Concha Méndez. En J. Valender (ed.), Una mujer moderna: Concha Méndez en su mundo (1898-1986) (pp. 165-176). Residencia de Estudiantes.

NOSTRADAMUS. (1932, 19 de agosto). “¡Y que se callen un rato las cabezas de ratón!...”. El Cantábrico, 5.

Noticiario de espectáculos. Barcelona. (1934, 14 de octubre). El Día Gráfico, 11.

El origen del ratón “Mickey”. (1933, 8 de septiembre). Las Provincias, 15.

P. F., M. (1935, 11 de diciembre). Una escritora: Concha Méndez. Heraldo de Madrid, 15.

PARRA FERNÁNDEZ, L. de la (2020). Sirenas que cantan la vida: el sujeto femenino moderno en Vida a vida (1932) de Concha Méndez. Revista Internacional de Culturas y Literaturas, (23), 87-100. https://doi.org/10.12795/RICL.2020.i23.06.

SANTUGINI, J. (1934, 15 de diciembre). El padre de Mickey, de Minnie, de Caperucita y el Lobo Feroz. Estampa, 10-11.

SANZ ARIAS, H. (2021). La escritura cinematográfica: el perfil desconocido de Concha Méndez. Revista de Escritoras Ibéricas, 9, pp. 43-72. https://doi.org/10.5944/rei.vol.9.2021.28825.

Las sesiones del Cineclub. (1931, 15 de abril). Heraldo de Madrid, 14.

TOBIAS, R. B. (2011). Film and the American moral vision of nature: Theodore Roosevelt to Walt Disney. Michigan State University.

TORRE, G. de (1921, septiembre). El cinema y la novísima literatura: sus conexiones. Cosmópolis, 97-107.

ULACIA ALTOLAGUIRRE, P. (2018). Concha Méndez: Memorias habladas, memorias armadas. Mondadori.

VALENDER, J. (ed.). (2001). Una mujer moderna: Concha Méndez en su mundo (1898-1986). Residencia de Estudiantes.

Visita a Concha Méndez y Manuel Altolaguirre. (1936, 5 de julio). El Sol, 2.

Walt Disney, el creador de Mickey Mouse. (1932, 20 de noviembre). Crónica, 4.

YOUNG, H. T. (1993). T. S. Eliot y sus primeros traductores en el mundo hispanohablante, 1927-1940. Livius, (3), 269-277.

Published

2024-06-22

How to Cite

García-Aguilar, A. (2024). Concha Méndez and the Cartoons: Walt Disney’s Silly Symphonies in El Carbón y la Rosa (1935). Philologica Canariensia, 30, 131–147. https://doi.org/10.20420/Phil.Can.2024.670

Issue

Section

Articles