The scientific rigour in research. Some issues from the area of Language and Literature Teaching

doi.org/10.20420/ElGuiniguada.2021.402

Authors

Keywords:

Research quality, Scientific rigour, Qualitative research

Abstract

Dealing with the rationale that mark the discourses on the quality of all scientific research, in this article we aim to confirm the scientific nature of the knowledge generated around the object of study of Didactics of Language and Literature (DLL). To accomplish this, we analyse in specialised literature the determinations to contemplate the own research of DLL, the notion of scientific quality and the criteria to evaluate it. As specified under the qualitative and quantitative paradigms, those criteria reveal the need to be itemised under the qualitative paradigm and a frequent notion: the scientific rigour. Since we believe that overcoming this polarity is crucial, we propose the scientific rigour as a macro criterion with comparable indicators between paradigms and knowledge fields. Due to its agreement for joint works of evaluation, it would consequently become part of the scientific culture of DLL and the initial and ongoing research training.

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Author Biographies

Carmen Guillén Díaz, University of Valladolid

Carmen Guillén Díaz es Profesora Titular de Universidad del área de conocimiento de Didáctica de la Lengua y la Literatura. La actividad docente desarrollada corresponde a la Formación inicial y continua del Profesorado, así como a la Formación a la investigación. En sus diversas publicaciones y las Tesis Doctorales defendidas, aborda la problemática compleja del desarrollo académico-profesional de los docentes especialistas en Lenguas Extranjeras.

Francisco Javier Sanz Trigueros, Universidad de Valladolid

Francisco Javier Sanz Trigueros es doctor por la Universidad de Valladolid y Profesor Ayudante Doctor en el Departamento de Didáctica de la Lengua y la Literatura. Investiga sobre los procesos de desarrollo profesional y cualificación de los docentes que se ocupan de la educación plurilingüe e intercultural. Difunde su trabajo en reuniones científicas nacionales e internacionales y cuenta con publicaciones en revistas especializadas. Es miembro del GIR Q-ESE de la Universidad citada y de otras entidades como el Observatorio Europeo del Plurilingüismo, la SEDLL o la Asociación de Enseñanza Bilingüe. Es revisor de artículos científicos en revistas indexadas.

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Published

2021-07-01

How to Cite

Guillén Díaz, C., & Sanz Trigueros, F. J. (2021). The scientific rigour in research. Some issues from the area of Language and Literature Teaching: doi.org/10.20420/ElGuiniguada.2021.402. El G U I N I G U a D a, (30), 40–51. Retrieved from https://ojsspdc.ulpgc.es/ojs/index.php/ElGuiniguada/article/view/1317

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