Reconceptualizing teaching education in higher education
10.20420/ElGuiniguada.2024.711
Keywords:
Competencias, Requerimientos, Profesionalización, DocenciaAbstract
In recent years the University has been facing a series of changes that require to rethink both the conception of what it means to be a teaching professional and the competencies that education professionals must have to be able to successfully face their teaching task. The purpose of this paper is to understand what it means to be a good higher education professional, and to analyze aspects related to the conceptualization given to the good teacher and his or her competencies. Through a bibliographic review, emphasis is placed on various authors and the Teaching Development Framework (MDAD) is considered to improve the quality of education, and the attributes of quality teaching are assessed. The current perspective of being a teaching professional requires qualified teachers/professionals for teaching and research and this entails enormous efforts (Eurydice, 2017). In this sense, the aim is to specify functions, competencies and professionalization processes to respond, in an alternative and forward-looking way, to the professional practice and needs of university teaching staff. The literature review carried out makes it possible to delve into the meaning and significance of good teaching in Higher Education today.
Downloads
References
Agencia Nacional de Evaluación y Calidad (2015). Criterios y directrices para el aseguramiento de Calidad en el EEES. Conferencia de Ministros. Recuperado a partir de http://www.enqa.eu/indirme/esg/ESG%20in%20Spanish_by%20ANECA.pdf
Almagro, M. J. (2015). Proceso de socialización enfermera y construcción social de la profesión. [Tesis Doctoral]. Universitat Rovira i Virgili. Recuperado a partir de http://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/378644/TESI.pdf?sequence=1
Almeida, M. (2014). Développement professionnel des enseignants de l’enseignement supérieur: la transition entre les profils d’orientation pédagogique. La Recherche en Éducation 11, 48-72. Recuperado de: www.la-recherche-en-education.org
Chalmers, D. (2011). Progress and challengers to the recognition and reward of the Scholarship of teaching in higher education, Higher Education Research & Development, 30(1), 25-38.
Cortina, A & Conill, J. (coords.) (2000). El sentido de las profesiones, 10 palabras clave en ética de las profesiones, pp. 13-28. Editorial Verbo Divino.
Couto Cantero, P. (2018). Innovación, comunicación y práctica docente. Innovation, Communication & Teaching Practices. doi 10.20420/ElGuiniguada.2018.201. El Guiniguada, (27), 07–12. Recuperado a partir de https://ojsspdc.ulpgc.es/ojs/index.php/ElGuiniguada/article/view/966
de Armas Hernández, M. (2009). La tutoría como espacio de ayuda interpersonal. El Guiniguada, (18), 25–36. Recuperado a partir de https://ojsspdc.ulpgc.es/ojs/index.php/ElGuiniguada/article/view/439
De la Orden, A. (2011). El problema de las competencias en la educación general. Bordón, 63(1), 47-61.
Ereñaga De Jesús, A., & Rekalde-Rodriguez, I. (2021). Hezkuntza Berrikuntza Proiektuak Euskal Herriko Unibertsitatean. Proyectos de Innovación Educativa en la Universidad del País Vasco. Educational Innovation Projects at the University of the Basque Country: doi.org/10.20420/ElGuiniguada.2021.408. El Guiniguada, (30), 104–121. Recuperado a partir de https://ojsspdc.ulpgc.es/ojs/index.php/ElGuiniguada/article/view/1323
European Commission/EACEA/Eurydice (2017). Modernización de la Educación Superior en Europa: Personal Académico 2017. Eurydice Report. Publications Office of the European Union. Recuperado a partir de https://eacea.ec.europa.eu/erasmus- plus/news/new-eurydice-publication-modernisation-higher-education-in-europe- academic-staff-2017_es
Fernández Antón, E. (2016). El profesor novel universitario y sus primeros días en el aula. doi 10.20420/ElGuiniguada.2016.0083. El Guiniguada (25), 22–31. Recuperado a partir de https://ojsspdc.ulpgc.es/ojs/index.php/ElGuiniguada/article/view/465
Gichure, C. (1995) La ética de la profesión docente: estudio introductorio a la deontología de la educación. EUNSA.
González, V. (2002). ¿Qué significa ser un profesional competente? Reflexiones desde una perspectiva psicológica. Revista Cubana de Educación Superior, 22(1), 45-53.
Iglesias, C.; Tena, A. & Vendrell, C. (2011). Análisis y evolución de la formación en docencia universitaria del profesorado de la Universitat de Lleida. Período 2000- 2010. En IX Jornadas Redes de investigación en docencia universitaria. Universidad de Alicante, Instituto de Ciencias de la Educación. Recuperado a partir de http://bit.ly/Shu306.
Jerez, Ó., Orsini, C., & Hasbún, B. (2016). Atributos de una docencia de calidad en la Educación Superior: una revisión sistemática. Estudios pedagógicos 42(3), 483- 506.
Jorro, A. (2012). La construction d’une professionnalité en education: entre accompagnement et reconnaissance professionnelle?. Recherches & Educations, 7. Recuperado a partir de: http://rechercheseducations.revues.org/1335
Kivunja, C. (2015). Teaching students to learn and to work well with 21st century skills: Unpacking the career and life skills domain of the new learning paradigm. International Journal of Higher Education, 4(1), 1-11.
Lameul, G. Peltier, C & Charlier, B. (2014). Dispositifs hybrides de formation et développement professionnel. Effets perçus par des enseignants du supérieur, Éducation & Formation, 102. Recuperado a partir de http://ute3.umh.ac.be/revues/include/download.php?idRevue=19&idRes=187
Le Boterf, G. (2000). La ingeniería de las competencias. Gestión 2000.
Marín Díaz, V. (2016). El proceso de aprender a enseñar del profesor universitario principiante. El Guiniguada, (17), 113–124. Recuperado a partir de https://ojsspdc.ulpgc.es/ojs/index.php/ElGuiniguada/article/view/461
Más, O. & Tejada, J. (2013). Funciones y competencias en la docencia universitaria. Síntesis.
Mateo, J. L. (2012). Les revistes d’impacte i el nou odre cientifixc mundial. L’Avenç, 393, 41-49.
Medina, A., Domínguez, M. C., & Ribeiro, F. (2011). Formación del Profesorado Universitario en las Competencias Docentes. Revista de Historia Educativa Latinoamericana, 13(7), 119-138.
Michavila, F., Martínez J.M. & Martín, M.(2017). La empleabilidad de los universitarios. Nueva revista de política, cultura y arte, 163, 194-207.
Montero, L. (2004). Profesores y profesoras de universidad, ¿qué profesionales? Innovación educativa, 14, 185-196.
Núñez-Cacho, P. & Grande, F.A. (2012). El desarrollo de los recursos humanos a través del mentoring: el caso español. IC Intangible Capital 8(1), 61-91. Recuperado a partir de http://dx.doi.org/10.3926/ic.292
Paricio, J., Fernández, A. & Fernández, I. (Eds.). (2019). Cartografía de la buena docencia universitaria. Narcea.
Peraya, D. (2015). Professionnalisation et développement professionnel des enseignants universitaires: une question d’actualité. Distances et médiations des savoirs, 10, consultado el 30 de septiembre de 2016. Recuperado a partir de http://dms.revues.org/1094
REDU (2022). Marco de Desarrollo Académico Docente. https://red-u.org/mdad/
Rekalde, I. y Mendia, A. (2020). Una formación participativa para el profesorado novel. El caso de la UPV/EHU. Revista de Investigación en Educación, 18(2), 118-134. doi: https://doi.org/10.35869/reined.v18i2.2838
Reverter-Masià, J., Alonso, J. & Molina, F. (2016). La formación continua del profesorado universitario en España: análisis del programa de la Universidad de Lleida. Intercambio/Èchange, 1, 195-211. doi: 10.210001/ie.2016.1.16
Stiglitz, J. E., & Greenwald, B. (2014). Creating a learning society. In Creating a Learning Society. Columbia University Press.
Tejada, J. (2013). Profesionalización docente en la universidad: implicaciones desde la formación. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 10(1), 170-183. Recuperado a partir de http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v10i1.1471
Torra, I.; de Corral, I.; Pérez, M.J.; Triadó, X.; Pagès, T.; Valderrama, E.; Màrquez, M.D.; Sabaté, S.; Solà, P.; Hernàndez, C.; Sangrà, A.; Guàrdia, G.; Estebanell, M.; Patiño, J.; González, A.; Fandos, M.; Ruiz, N.; Iglesias, M. C. y Tena, A. (2012). Identificación de competencias docentes que orienten el desarrollo de planes de formación dirigidos a profesorado universitario. REDU - Revista de Docencia Universitaria, 10(2), 21-56. doi: https://doi.org/10.4995/redu.2012.6096
UNESCO (1997). Recomendación de la UNESCO relativa a la condición del personal docente de enseñanza superior. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura y Organización Internacional del Trabajo. Recuperado a partir de http://unesdoc.unesco.org/images/0016/001604/160495s.pdf
UNIBASQ (2012). Decreto 228/2011, de 8 de noviembre, por el que se aprueban los criterios a utilizar por Unibasq - Euskal Unibertsitate Sistemaren Kalitatea Ebaluatu eta Egiaztatzeko Agentzia-Agencia de Evaluación de la Calidad y Acreditación del Sistema Universitario Vasco en la evaluación y acreditación del personal docente e investigador contratado de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea y del profesorado de las Universidades privadas. Recuperado de https://www.unibasq.eus/es/profesorado-acreditacion-del-pdi/mas-informacion
Zabalza, M. A. (2002). La enseñanza universitaria. El escenario y sus protagonistas. Narcea.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jon Diaz Egurbide, Nagore Guerra Bilbao
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. You can not make a commercial use of the work. The use derived from the work is also not allowed.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).