Reconceptualizing teaching education in higher education

10.20420/ElGuiniguada.2024.711

Authors

Keywords:

Competencias, Requerimientos, Profesionalización, Docencia

Abstract

In recent years the University has been facing a series of changes that require to rethink both the conception of what it means to be a teaching professional and the competencies that education professionals must have to be able to successfully face their teaching task. The purpose of this paper is to understand what it means to be a good higher education professional, and to analyze aspects related to the conceptualization given to the good teacher and his or her competencies. Through a bibliographic review, emphasis is placed on various authors and the Teaching Development Framework (MDAD) is considered to improve the quality of education, and the attributes of quality teaching are assessed. The current perspective of being a teaching professional requires qualified teachers/professionals for teaching and research and this entails enormous efforts (Eurydice, 2017). In this sense, the aim is to specify functions, competencies and professionalization processes to respond, in an alternative and forward-looking way, to the professional practice and needs of university teaching staff. The literature review carried out makes it possible to delve into the meaning and significance of good teaching in Higher Education today.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jon Diaz Egurbide, University of the Basque Country

Licenciado en Pedagogía y Doctor en Ciencias de la Educación por la Universidad del País Vasco. Actualmente es profesor adjunto en el Departamento de Ciencias de la Educación en la Facultad de Educación, Filosofía y Antropología de la Universidad del País Vasco.

Nagore Guerra Bilbao, Universidad del Pais Vasco - EHU

Graduated in Pedagogy at the University of Deusto in 2002 and a Diploma in Childhood Education at the University School of Magisterium, Begoñako Andra Mari in 2007. It also has a master's degree in Research in education psychology and specific didactics at the same university. Currently, she belongs to the Department of Educational Sciences at the Faculty of Education at the University of the Basque Country, in Bilbao. And is a teacher in the Grades of Primary Education and Social Education.

References

Agencia Nacional de Evaluación y Calidad (2015). Criterios y directrices para el aseguramiento de Calidad en el EEES. Conferencia de Ministros. Recuperado a partir de http://www.enqa.eu/indirme/esg/ESG%20in%20Spanish_by%20ANECA.pdf

Almagro, M. J. (2015). Proceso de socialización enfermera y construcción social de la profesión. [Tesis Doctoral]. Universitat Rovira i Virgili. Recuperado a partir de http://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/378644/TESI.pdf?sequence=1

Almeida, M. (2014). Développement professionnel des enseignants de l’enseignement supérieur: la transition entre les profils d’orientation pédagogique. La Recherche en Éducation 11, 48-72. Recuperado de: www.la-recherche-en-education.org

Chalmers, D. (2011). Progress and challengers to the recognition and reward of the Scholarship of teaching in higher education, Higher Education Research & Development, 30(1), 25-38.

Cortina, A & Conill, J. (coords.) (2000). El sentido de las profesiones, 10 palabras clave en ética de las profesiones, pp. 13-28. Editorial Verbo Divino.

Couto Cantero, P. (2018). Innovación, comunicación y práctica docente. Innovation, Communication & Teaching Practices. doi 10.20420/ElGuiniguada.2018.201. El Guiniguada, (27), 07–12. Recuperado a partir de https://ojsspdc.ulpgc.es/ojs/index.php/ElGuiniguada/article/view/966

de Armas Hernández, M. (2009). La tutoría como espacio de ayuda interpersonal. El Guiniguada, (18), 25–36. Recuperado a partir de https://ojsspdc.ulpgc.es/ojs/index.php/ElGuiniguada/article/view/439

De la Orden, A. (2011). El problema de las competencias en la educación general. Bordón, 63(1), 47-61.

Ereñaga De Jesús, A., & Rekalde-Rodriguez, I. (2021). Hezkuntza Berrikuntza Proiektuak Euskal Herriko Unibertsitatean. Proyectos de Innovación Educativa en la Universidad del País Vasco. Educational Innovation Projects at the University of the Basque Country: doi.org/10.20420/ElGuiniguada.2021.408. El Guiniguada, (30), 104–121. Recuperado a partir de https://ojsspdc.ulpgc.es/ojs/index.php/ElGuiniguada/article/view/1323

European Commission/EACEA/Eurydice (2017). Modernización de la Educación Superior en Europa: Personal Académico 2017. Eurydice Report. Publications Office of the European Union. Recuperado a partir de https://eacea.ec.europa.eu/erasmus- plus/news/new-eurydice-publication-modernisation-higher-education-in-europe- academic-staff-2017_es

Fernández Antón, E. (2016). El profesor novel universitario y sus primeros días en el aula. doi 10.20420/ElGuiniguada.2016.0083. El Guiniguada (25), 22–31. Recuperado a partir de https://ojsspdc.ulpgc.es/ojs/index.php/ElGuiniguada/article/view/465

Gichure, C. (1995) La ética de la profesión docente: estudio introductorio a la deontología de la educación. EUNSA.

González, V. (2002). ¿Qué significa ser un profesional competente? Reflexiones desde una perspectiva psicológica. Revista Cubana de Educación Superior, 22(1), 45-53.

Iglesias, C.; Tena, A. & Vendrell, C. (2011). Análisis y evolución de la formación en docencia universitaria del profesorado de la Universitat de Lleida. Período 2000- 2010. En IX Jornadas Redes de investigación en docencia universitaria. Universidad de Alicante, Instituto de Ciencias de la Educación. Recuperado a partir de http://bit.ly/Shu306.

Jerez, Ó., Orsini, C., & Hasbún, B. (2016). Atributos de una docencia de calidad en la Educación Superior: una revisión sistemática. Estudios pedagógicos 42(3), 483- 506.

Jorro, A. (2012). La construction d’une professionnalité en education: entre accompagnement et reconnaissance professionnelle?. Recherches & Educations, 7. Recuperado a partir de: http://rechercheseducations.revues.org/1335

Kivunja, C. (2015). Teaching students to learn and to work well with 21st century skills: Unpacking the career and life skills domain of the new learning paradigm. International Journal of Higher Education, 4(1), 1-11.

Lameul, G. Peltier, C & Charlier, B. (2014). Dispositifs hybrides de formation et développement professionnel. Effets perçus par des enseignants du supérieur, Éducation & Formation, 102. Recuperado a partir de http://ute3.umh.ac.be/revues/include/download.php?idRevue=19&idRes=187

Le Boterf, G. (2000). La ingeniería de las competencias. Gestión 2000.

Marín Díaz, V. (2016). El proceso de aprender a enseñar del profesor universitario principiante. El Guiniguada, (17), 113–124. Recuperado a partir de https://ojsspdc.ulpgc.es/ojs/index.php/ElGuiniguada/article/view/461

Más, O. & Tejada, J. (2013). Funciones y competencias en la docencia universitaria. Síntesis.

Mateo, J. L. (2012). Les revistes d’impacte i el nou odre cientifixc mundial. L’Avenç, 393, 41-49.

Medina, A., Domínguez, M. C., & Ribeiro, F. (2011). Formación del Profesorado Universitario en las Competencias Docentes. Revista de Historia Educativa Latinoamericana, 13(7), 119-138.

Michavila, F., Martínez J.M. & Martín, M.(2017). La empleabilidad de los universitarios. Nueva revista de política, cultura y arte, 163, 194-207.

Montero, L. (2004). Profesores y profesoras de universidad, ¿qué profesionales? Innovación educativa, 14, 185-196.

Núñez-Cacho, P. & Grande, F.A. (2012). El desarrollo de los recursos humanos a través del mentoring: el caso español. IC Intangible Capital 8(1), 61-91. Recuperado a partir de http://dx.doi.org/10.3926/ic.292

Paricio, J., Fernández, A. & Fernández, I. (Eds.). (2019). Cartografía de la buena docencia universitaria. Narcea.

Peraya, D. (2015). Professionnalisation et développement professionnel des enseignants universitaires: une question d’actualité. Distances et médiations des savoirs, 10, consultado el 30 de septiembre de 2016. Recuperado a partir de http://dms.revues.org/1094

REDU (2022). Marco de Desarrollo Académico Docente. https://red-u.org/mdad/

Rekalde, I. y Mendia, A. (2020). Una formación participativa para el profesorado novel. El caso de la UPV/EHU. Revista de Investigación en Educación, 18(2), 118-134. doi: https://doi.org/10.35869/reined.v18i2.2838

Reverter-Masià, J., Alonso, J. & Molina, F. (2016). La formación continua del profesorado universitario en España: análisis del programa de la Universidad de Lleida. Intercambio/Èchange, 1, 195-211. doi: 10.210001/ie.2016.1.16

Stiglitz, J. E., & Greenwald, B. (2014). Creating a learning society. In Creating a Learning Society. Columbia University Press.

Tejada, J. (2013). Profesionalización docente en la universidad: implicaciones desde la formación. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 10(1), 170-183. Recuperado a partir de http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v10i1.1471

Torra, I.; de Corral, I.; Pérez, M.J.; Triadó, X.; Pagès, T.; Valderrama, E.; Màrquez, M.D.; Sabaté, S.; Solà, P.; Hernàndez, C.; Sangrà, A.; Guàrdia, G.; Estebanell, M.; Patiño, J.; González, A.; Fandos, M.; Ruiz, N.; Iglesias, M. C. y Tena, A. (2012). Identificación de competencias docentes que orienten el desarrollo de planes de formación dirigidos a profesorado universitario. REDU - Revista de Docencia Universitaria, 10(2), 21-56. doi: https://doi.org/10.4995/redu.2012.6096

UNESCO (1997). Recomendación de la UNESCO relativa a la condición del personal docente de enseñanza superior. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura y Organización Internacional del Trabajo. Recuperado a partir de http://unesdoc.unesco.org/images/0016/001604/160495s.pdf

UNIBASQ (2012). Decreto 228/2011, de 8 de noviembre, por el que se aprueban los criterios a utilizar por Unibasq - Euskal Unibertsitate Sistemaren Kalitatea Ebaluatu eta Egiaztatzeko Agentzia-Agencia de Evaluación de la Calidad y Acreditación del Sistema Universitario Vasco en la evaluación y acreditación del personal docente e investigador contratado de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea y del profesorado de las Universidades privadas. Recuperado de https://www.unibasq.eus/es/profesorado-acreditacion-del-pdi/mas-informacion

Zabalza, M. A. (2002). La enseñanza universitaria. El escenario y sus protagonistas. Narcea.

Published

2024-07-16

How to Cite

Diaz Egurbide, J., & Guerra Bilbao, N. (2024). Reconceptualizing teaching education in higher education: 10.20420/ElGuiniguada.2024.711. El G U I N I G U a D a, (33), 16–27. Retrieved from https://ojsspdc.ulpgc.es/ojs/index.php/ElGuiniguada/article/view/1717

Issue

Section

Subject of interest