El rol y la formación de los marabouts en Senegal
Keywords:
marabout, madraza, tâlibé, profesorAbstract
Este artículo es fruto de una estancia de investigación en Senegal, realizada en marzo de 2009, en la que se analizó, desde una perspectiva cualitativa y mediante 10 entrevistas en profundidad, la figura del marabout como líder religioso y, a la vez, como maestro y profesor de la escuela coránica. Son personas que gozan de gran prestigio social; pueden ser hombres y mujeres a los que se atribuyen poderes espirituales y a los que, normalmente, los jóvenes les piden la bendición antes de emigrar a Europa. Presentaremos, pues, los principales resultados del trabajo diferenciando entre los llamados verdaderos y falsos marabouts, la emigración en Senegal y el rol y la formación de éstos como maestros y profesores, para concluir con algunas reflexiones abiertas al respecto.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2010-10-07
How to Cite
Llevot Calvet, N. (2010). El rol y la formación de los marabouts en Senegal. El G U I N I G U a D a, (19), 53–60. Retrieved from https://ojsspdc.ulpgc.es/ojs/index.php/ElGuiniguada/article/view/422
Issue
Section
Papers
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. You can not make a commercial use of the work. The use derived from the work is also not allowed.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).